וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתם חיים בשקר": הסרטון שחושף כיצד המוח שלנו מתעלם מהמציאות

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 0:07

אלפי צופים החלו לפקפק ביכולתם לראות את המציאות כפי שהיא לאחר שסרטון טיקטוק חשף כיצד המוח שלנו מתעלם באופן מוחלט מעשרות דברים שקורים ממש לנגד עינינו. בחנו את עצמכם

אשליה אופטית שמטריפה את הרשת/@dr.karanr/TikTok

ד"ר קארן ראג', שכבר הצליח להפיל לנו את הלסת באשליה אופטית בה תמונה בשחור לבן הפכה לצבעונית רק בראש שלנו, שוב הצליח להוכיח לנו עד כמה אי אפשר לסמוך על המוח שלנו בקידוד והבנה של העולם המורכב הסובב אותנו. בסרטון שצבר כמעט 2 מיליון צפיות בטיקטוק חושף הרופא והמנתח הבכיר, ד"ר ראג', כיצד המוח שלנו מתעלם לחלוטין ממה שקורה לנגד עינינו. לפני שנסביר - צפו בסרטון הקצר ונסו לאתר פרטים יוצאי דופן בתמונה המוצגת.

בסרטון אומר הדוקטור: "צפו בתמונה זו של חדר ההמתנה במעבדה ונסו למצוא את הפריטים שאינם קשורים. במהלך 20 השניות הבאות, אני אראה לכם כיצד המוח שלכם פשוט מפספס מידע ברור שנמצא לנגד עיניכם".

בתמונה של חדר ההמתנה ניתן לראות כונניות המכסות קיר אחד, ספה פינתית, שולחן קפה, כדור אובר-בול כחול ואפילו עץ חג מולד. יש גם ספירלה ענקית בשחור-לבן, שבאופן טבעי עיניכם ודאי נמשכו אליה. אולם, לאחר 20 שניות של צפייה בתמונה, לחלקכם היא תראה זהה לגמרי ואחרים יבחינו אולי בפרט אחד שהשתנה. האמת היא שבלי ששמתם לב יותר מ-10 שינויים חלו בתמונה. ד"ר ראג' מספר שרבים מהאובייקטים זזו ממש לנגד עיניכם מבלי שהצלחתם לקלוט זאת. האובר-בול הכחול, לדוגמא, נעלם לחלוטין וכך גם אריחי התקרה. עץ חג המולד הסתובב והספרים הועברו לחלק אחר של מדף הספרים. בסוף הסרטון ראג' מצביע על כל השינויים שכנראה פספסתם - על אף שלא הזזתם את המבט שלכם מהתמונה. פסיכי, נכון?!

כך תצליחו לשים לב להבדלים - לפני:

אשליה אופטית. @DR.KARANR/TIKTOK, צילום מסך
אשליה אופטית/צילום מסך, @DR.KARANR/TIKTOK

ואחרי:

אשליה אופטית. @DR.KARANR/TIKTOK, צילום מסך
אשליה אופטית/צילום מסך, @DR.KARANR/TIKTOK

בהמשך מסביר ד"ר ראג' כי מדובר בתופעה המכונה "עיוורון לשינויים" (change blindness), תופעה קוגנטיבית של אי תפיסת עצמים נראים בהיעדר הפניית קשב עבורם. למוח שלנו יש מגבלת קיבולת המתבטאת בקידוד, החזקה והשוואה של מידע ויזואלי בין מבט למבט. בזמן שאנו סוקרים את התמונה, אנו מפספסים שינויים משמעותיים המתרחשים בה. אולם, אם תתמקדו בפריט אחר שזז - תבחינו בתנועה שלו. ד"ר ראג' הוסיף: "זה מדגיש את גבולות תשומת הלב האנושית... זה למעשה דבר טוב. אם הייתם מנסים לשים לב לכל מה שנמצא בספקטרום החזותי שלכם, הייתם משתגעים".

הסרטון צבר אלפי תגובות ורבים הודו שלא הבחינו בשינויים. אחד אמר: "אני לא מצליח להירגע מזה. איך פספסתי את כל זה?" ואחר הוסיף: "גם אחרי שצפיתי בסרטון שוב - עדיין פספסתי את כל מה שקרה בו". אדם נוסף כתב: "בכל פעם שאני צופה בזה אני מגלה עוד פריט שזז בלי ששמתי לב. המוח האנושי לא חזק כמו שרבים חושבים".

הנה כל ההבדלים:

אשליה אופטית. @DR.KARANR/TIKTOK, צילום מסך
אשליה אופטית/צילום מסך, @DR.KARANR/TIKTOK

האם שמתם לב לשינויים בצפייה הראשונה?

כן, להרבה מהם
רק לאחד או שניים
לא! אני בהלם
432 משתתפים

ולסיום קבלו בונוס...

רוצים עוד הוכחה לכשלונו של המוח בעיבוד מידע? סרטון של משתמש הטיקטוק Hecticnick - שצבר כמעט 10 מיליון צפיות(!) - פונה לצופה בבקשה להתמקד בנקודה בין שתי תמונות בראש המסך. התמונות מתחלפות במהירות ומציגות פרצופים של סלבריטאים. לדבריו, אם תמקדו את העיניים בין שתי התמונות תוכלו עדיין לראות את הפרצופים - רק שהמוח שלכם ינסה לאחד ביניהם והתוצאה מצמררת למדי.

צפו בקטע:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully