וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה המוח שלנו משקר לנו: התמונה הזאת בשחור לבן - אבל כולכם תראו אותה צבעונית

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 12:51

בסרטון ויראלי מהפנט ד"ר קארן ראג' חושף את התרמית הגדולה של המוח שלנו. התמונה שלפניכם תראה לכם לגמרי צבעונית, אך אם תמצמצו תוכלו להבחין שהיא למעשה בשחור לבן. הוא מסביר: "המוח שלכם מנסה לשמור על נורמליות גם אם היא לא קיימת"

אשליית התמונה הצבעונית/TikTok @dr.karanr

הרופא הבריטי ד"ר קארן ראג', שמשתמש בערוץ הטיקטוק שלו כדי לחלוק עובדות רפואיות ומדעיות מפתיעות, שיתף בשבוע שעבר אשליה אופטית שחושפת כיצד המוח שלנו מסוגל לעוות לנו את המציאות. בסרטון שצבר יותר מ-24 מיליון צפיות וכותרתו "אני הולך לגרום לכם להזיות", הוא מציג טריק המשפיע על המוח שלכם למלא צבעים בתמונה שהיא לחלוטין בשחור ולבן.

בתחילת הסרטון הוא מציג תמונת נוף בצבעים עזים של סגול וכתום עם נקודה שחורה במרכזה. הוא מבקש מהצופים לבהות בנקודה לכל אורך הסרטון שלו - עד שהוא מחליף את התמונה בתמונה זהה בשחור ולבן. אולם כל מי שיתמקד בנקודה השחורה יראה שהתמונה השנייה שהוא מציג היא צבעונית - עם צבעים ברורים של כחול, ירוק וחום. רק אם תמצמצו, תחשף בפניכם התמונה כפי שהיא - בשחור ולבן. הוא אומר: "בהו בנקודה השחורה באמצע התמונה ואסביר לכם כיצד המוח שלכם משקר לכם וכל הזמן ממציא דברים".

צפו בקטע המלא:

ד"ר ראג' מסביר: "בזמן שאתם ממשיכים להתמקד בנקודה השחורה, תאי החרוט ברשתית העין שלכם הופכים לפחות רגישים לצבעים שאתם יכולים לראות ומנמיכים את גווני הכתום והסגול, בעודם מגביהים את הצבעים המשלימים להם. לכן, כשאני משנה את התמונה לשחור לבן, המוח שלכם ממלא את החסר בצבעים המשלימים האלה כדי לשמור על אשליית הנורמליות". באותו רגע התמונה מתחלפת ובמקום תמונה בשחור לבן, הצופה רואה תמונה צבעונית לגמרי - על אף שלהזכירכם - הצבעים כלל לא קיימים שם.

עוד בוואלה!

מה עומד מאחורי הסרטון של האישה שנוהגת בשמיים?

לכתבה המלאה

"וואו, זה מפחיד", כתב אחד בתגובה לסרטון ואחר הוסיף: "המוח שלי חתיכת שקרן". צופה נוסף תהה בתגובה: "האם זה אומר שאנחנו חיים בעולם שהוא שחור ולבן?". אחר הוסיף: "אפילו לא הייתי צריך להסתכל על הנקודה השחורה כדי לראות את הצבע הירוק - אם כי מהר מאוד זה חזר לשחור ולבן".

בסרטון המשך, ד"ר ראג' שוב מוכיח את חוסר אמינותו של המוח שלנו ומציג תמונה של עוגה עם תותים. בעוד כולנו נראה שהתותים אדומים - הוא מתעקש שאין שום צבע אדום בתמונה.

ככה המוח שלנו משקר לנו - חלק שני:

ההסבר לתופעה נקרא "קביעות צבע" - העין האנושית תופסת צבע לפי הגל המוחזר מהגירוי אך ישנה גם השפעת מקור האור. חוויית הצבע נשארת קבועה בלי קשר לכמות התאורה בסביבה משתנה, אך אם נפריד את האובייקט מן הסביבה, כך שנגלה רק צבע האובייקט ללא שום סימנים אחרים, צבעו יכול להשתנות, דוגמת עגבנייה בשלה מבעד לשפופרת המסווה את הסביבה ואת טיב האובייקט, יגרום לעגבנייה להיראות בכל צבע שהוא- כחול, ירוק, או ורוד- תלוי באורכי הגלים המוחזרים ממנה לרשתית העין.

אז איך בדיוק זה מתקשר לתמונה של התותים? בתמונה הזו, המוח שלנו מפרש את מקור האור כבעל מרכיב כחלחל, למרות שהתמונה עברה מניפולציה כדי לשקף את מה שהיה נתפס כגוונים אפורים. משמעות הדבר היא שכאשר אנחנו מסתכלים על התמונה, המוח שלנו מנסה להסיר את הרכיב הכחול מכל פיקסל וכאשר זה קורה לפיקסלים אפורים, אנחנו נשארים עם האדום. העובדה שהאובייקטים בתמונה הם תותים - אשר אוטומטית משוייכים אצלנו חזק עם הצבע האדום - גם עוזרת לאשליה, כי המוח שלנו מחווט כבר לחפש אדום בתותים.

עדיין לא משוכנעים? ד"ר ראג' פרסם סרטון שלישי במספר המציג כיצד המוח שלנו מעוות את המציאות, כשהפעם בזמן שאתם צופים בתמונה, היא תעלם לכם לנגד עיניכם - כשהפעם הסיבה היא ביטול התנועות הסקדיות - תנודות מהירות של העין שמתרחשות תוך מעקב ויזואלי אחר אובייקט אשר נע בטווח שדה הראייה קדימה ואחורה.

אשליית התמונה הנעלמת:

כמובן שגם לזה יש הסבר הגיוני מאוד. הצבעים הנעלמים הם אשליה אופטית שנקראת "היעלמות טרוקלסר" או "אפקט טרוקסלר", שנקראים על שם איגנז פול ויטאל טרוסלר. ב-1804, הרופא והפילוסוף השוויצרי הבין שמיקוד המבט באובייקט כלשהו בשדה הראייה יכול לגרום לעצמים מסוימים באיזור להיראות כאילו הם נעלמים עם הזמן. היא מתרחשת בתנאים של צבעים חלשים ומטושטשים. כאשר הקולטנים של חוש הראייה מתרגלים לתמונה ולא מקבלים שום גירוי משינוי. בשל ההתרכזות במרכז, המוח "מעלים" את הצבע שנמצא בראייה המרחבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully