וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: החזר כספי על טיסה שבוטלה בתקופת הקורונה - מה-1 באוקטובר

מערכת וואלה! תיירות וקינן כהן

12.8.2020 / 12:49

לפי התיקון שאושר היום בקריאה 2 ו-3, חברות התעופה יחלו להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה רק באחד באוקטובר, ולא ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר. אל על: "עד 1 באוקטובר נצטרך להחזיר 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים"

בווידאו: יו"ר ועדת הכלכלה מסרב לקיים דיון בגלל שהסחבת בהחזר הכספי ללקוחות חברות התעופה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: ועדת הכלכלה סירבה לקיים דיון לאור הסחבת בהחזר ללקוחות חברות תעופה 11.8.20)

האם סוף-סוף נזכה לראות את הכסף ששילמנו לחברות התעופה על טיסות בתקופת הקורונה? ייתכן שכן. ועדת הכלכלה אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית: החזר כספי על טיסה שבוטלה בתקופת הקורונה החל מה-1 באוקטובר.

בתום שתי ישיבות סוערות, שהחלו עוד אתמול, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק שירותי תעופה. לפי התיקון שאושר, חברות התעופה יחלו להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה רק באחד באוקטובר, ולא ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר. כמו כן, אושרה בקשת הממשלה להגביל את הדחייה, ולהחילה רק על חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

לפני ההצבעה ביקש מרגי מחברי הוועדה לגלות אחריות, ואמר: "חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".

הצעת החוק אושרה ברוב של שבעה חברי ועדה שתמכו, בהם היו"ר מרגי, ח"כ אסנת מארק, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ עמית הלוי, ח"כ שרן השכל, ח"כ אתי עטייה, ח"כ תהילה פרידמן. לעומתם 6 חברי ועדה התנגדו, בהם ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ עידן רול, ח"כ תמרזנדברג, ח"כ אימן חטיב יאסין, ח"כ אוסמה סעדי וח"כ יבגני סובה.

נוסעת שדה תעופה כרטיס טיסה. ShutterStock
רכשתם טיסה לימי הקורונה? ההחזר בדרך/ShutterStock

אמש הוועדה לא השלימה את הדיון בתנאים שיאפשרו את השבת הכספים, והדיון בעניין זה נמשך היום. בוועדה עלו סוגיות התנאים הקודמים שצריכים להתקיים על מנת לאפשר את החזרה לטיסות סדירות, כגון כללי הבידוד ליוצאים והשבים ארצה ורשימת המדינות והיעדים שייפתחו לנוסעים ישראלים.

בין הנוכחים בדיון היה מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה. לדבריו של מלכה, משרדו הגיש פעם נוספת רשימת מדינות שישראלים יכולים לחזור מהם ללא בידוד. "קבענו תאריך כי ב-16 באוגוסט ייפתחו בשמים, וביקשנו לאשר מתווה של חזרה ללא בידוד ממדינות אדומות שרמת התחלואה בהן היא לא מאוד גבוהה. אנו פועלים לאפשר לאנשי עסקים לטוס ביתר קלות ולהניע את גלגלי כלכלה". מלכה טען כי משרד התחבורה פועל לאפשר כניסה ויציאה של תיירים בקפסולות עד לשבוע הבא, וכי רשות שדות התעופה פועלת במכרז לפתוח מעבדת בדיקות בנתב"ג.

בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה מרגי אם מתחם הבדיקות בנתב"ג יחל לפעול מאמצע אוקטובר מלכה השיב בחיוב, ואמר: "אנחנו עושים כל מאמץ שזה יהיה עוד קודם. אנחנו נמצאים במצב של מגיפת קורונה שלא נותנת לנו ודאות לקבוע תאריכים לשום דבר".

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, אמר כי "אנחנו מוכנים להתקדם למודל המדינות הירוקות, ב-16 באוגוסט המתווה אמור להיות מוכן ואני מקווה שנעמוד בלוחות הזמנים בתיקון התקנות. המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת מהמדינה ללא צורך בבדיקות או בידוד. כרגע יש רשימה שכל יום משתנה מעט. אין לנו כוונה לגרום לדחייה של מתווה המדינות הירוקות. המתווה הזה הוא מוגבל, צריך לזכור שרוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לשטחן".

דיון ועדת הכלכלה בנושא חוק שירותי תעופה, 12 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"כעת מתבקשת אחריות נוספת". ח"כ מרגי בוועדה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) מתח בדיון ביקורת על ההתנהלות בנושא החזרי הכספים לרוכשי הכרטיסים. "מדינת ישראל הודיעה בצורה מפורשת לאזרחים שהם ישמשו כבנק הלוואות לחברות התעופה", אמר. "אני לא בא בטענות לאל-על ושאר החברות, אך מאות אלפי הלקוחות שרכשו כרטיסים עדין לא ראו שקל והמדינה לא עושה דבר. לאחר כמה שבועות בהם טענתי בכל שהמדינה ומשרד האוצר צריכים להקים קרן גישור שתשיב את הכספים לאזרחים, אט אט כולם מבינים ומסכימים שזה הפתרון הריאלי ביותר ויפה שעה אחת קודם. אחרת, יחד עם החברות עצמן, אזרחים רבים ימשיכו לקרוס כלכלית".

במהלך הדיון ביקש ח"כ עידן רול להבין מחברות התעופה, כיצד ניתן להבטיח שהכסף שיגיע אליהן מההלוואות והמתווים של הסיוע מהמדינה יהיה "צבוע" למטרת החזרים ללקוחות ולא יישאב להוצאות החברה השוטפות. לנקודה זו התייחס יו"ר הוועדה באמירה כי אם חברות התעופה ישתמשו בכסף לקיום השוטף שלהן, גל התביעות מצד הלקוחות יותיר אותה בנזק גדול הרבה יותר.

"מתווה ההנפקה וההלוואה של אל על יאפשר לה להחזיר כספים"

האישור היום התאפשר לאחר שאתמול דרש מרגי כי לוועדה יגיעו השרים הנוגעים בדבר, או לכל הפחות מנכ"לי משרדי האוצר, התחבורה והבריאות, וסירב להעלות את ההצעה להצבעה. הבוקר השתתפו בישיבה מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, ומנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, האחראי במשרד על הטיפול בנושא פתיחת השמיים.

במהלך הדיון דרשו מרגי וחברי הוועדה תשובות באשר לעתידן של חברות התעופה ויכולתן להחזיר את הכסף ללקוחות. "אתמול אף אחד לא נתן לנו תשובה שניתן יהיה להשיב כספים ללקוחות גם בלי שחברות התעופה תתרוממנה מהקרקע", אמר ח"כ מרגי.

ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, השיב כי "נעשים מהלכים מאוד משמעותיים להבטיח את התעופה הישראלית, וגם אם השמים לא יפתחו והדברים ישתנו לרעה אנחנו עדיין נהייה פה. מתווה ההנפקה וההלוואה של אל על יאפשר לה להחזיר כספים ולהיערך להמשך. התיקון נועד כדי לאפשר לנו את הזמן הזה, מאחר ולחברות אין יכולת אמתית להחזיר את הכסף במועד הקבוע בחוק. אנחנו עושים הכל כדי שזה יקרה באחד באוקטובר, ולא מבקש הארכה נוספת".

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי ההצעה נועדה לאפשר רק לחברות שהמחזור שלהן נפגע להימנע מלהחזיר את הכסף. הוא הוסיף כי בהובלת שרת התחבורה יש התקדמות למתווה פתיחת השמיים, כדי לאפשר לחברות התעופה ולציבור לחזור לטוס ולקבל כסף גם מפעילות מסחרית. "קבענו תאריך של 16 באוגוסט לפתיחת שמים. אתמול הגשנו רשימה נוספת של מדינות שישראלים יכולים לחזור מהם ללא בידוד. ביקשנו לאשר מתווה של חזרה ללא בידוד ממדינות אדומות שרמת התחלואה בהן היא לא מאוד גבוהה. המשרד ביקש ממשרד הבריאות לבדוק אם אפשר לקצר את תקופת הבידוד. אנחנו פועלים לאפשר לאנשי עסקים לטוס ביתר קלות ולהניע את גלגלי כלכלה, ופועלים לאפשר הבאה ויציאה של תיירים בקפסולות ומקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא".

מרגי ביקש התייחסות למכרז להפעלת המעבדה בנתב"ג, ומלכה השיב כי הפרסום שהמעבדה תחל לפעול באמצע אוקטובר הוא נכון, אך נעשה כל מאמץ להקדמת המועד.

שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
מעבדות הקורונה בשדה יפעלו החל מאוקטובר. בן גוריון במרץ השנה/רויטרס

"אנשים מחכים יותר מ-120 יום לכסף שלהם"

מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר לחברי הוועדה, כי ב-16 באוגוסט מתווה השמיים הפתוחים אמור להיות מוכן. לדבריו, "המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת מהמדינה ללא צורך בבדיקות או בידוד. כרגע יש רשימה שכל יום משתנה מעט. אין לנו כוונה לגרום לדחייה של מתווה המדינות הירוקות. המתווה הזה הוא מוגבל, צריך לזכור שרוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לשטחן. המטרה היא להגיע להסכמים עם אותן מדינות שיאפשרו, בתנאים כאלה או אחרים, כניסת ישראלים. עד שתוקם המעבדה בנתב"ג נאפשר לישראלים לקבל בדיקה מהמערך הלאומי ונעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות".

היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, אמר כי ב-14 באוגוסט, אם החוק לא יתוקן, תצטרך החברה להחזיר 60 מיליון דולר ללקוחות ישראלים. אם ההצעה תתקבל והמועד ידחה לאחד באוקטובר, לדברי פוגלמן, אל על תצטרך להשיב עד אותו מועד 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים, כאשר סך החוב למחזיקי כרטיסים עומד היום על 270 מיליון דולר.

ח"כ עידן רול אמר כי לוועדה אין מספיק נתונים לקבל החלטה, ושאל מה יקרה אם תכנית הסיוע לאל על לא תצא לפועל. ח"כ יבגני סובה אמר כי יש אנשים שמחכים כבר יותר מ-120 יום לכסף שלהם, והציע לאוצר להעמיד קרן מיוחדת לטובת ההחזרים. עוד הציע ח"כ סובה, כי משרד התחבורה והרשות להגנת הצרכן יפעילו מוקד לפניות הציבור. ח"כ בועז טופורבסקי, שהיה הראשון להציע לאוצר להפעיל קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות ותגבה אותו מחברות התעופה בעתיד, אמר כי לא יכול להיות שהמדינה מבקשת מהציבור להיות בנק ההלוואות של חברות התעופה. ח"כ אחמד טיבי אמר גם הוא כי הצרכן הוא לא הפתרון לבעיות הכלכליות של המדינה וחברות התעופה.

הוועדה הצביעה על ההצעות של חברי הכנסת סובה, טופורובסקי ואוסאמה סעדי ודחתה אותן, והשניים ביקשו להעלותן במליאה כהסתייגויות להצעת החוק. לאחר מכן, כאמור, אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, והיא צפויה לעלות להצבעה סופית במליאת הכנסת עוד היום.

  • עוד באותו נושא:
  • אטרקציות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully