וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא אכפת לי שאת רק בת 13": כשעולם המוזיקה פרגן לניצול קטינות

10.7.2020 / 7:07

פרשת הכדורגלנים והקטינות שעדיין נחקרת על ידי המשטרה הזכירה כמה ההיסטוריה מלאה בשירים שמהללים גברים חזקים ומפורסמים שניצלו את ההערצה של נערות צעירות לצורך סיפוק מיני. ממיק ג'אגר, דרך סטינג ועד אריק איינשטיין, אלה הם כנראה עשרת השירים הכי קריפיים אי פעם

צילום: אבי כהן

(בסרטון: הרולינג סטונס מופיעים בתל אביב. הפעם הם לא שרו על בנות 13)

כשפול מקרטני נבחר להיות חתן פרס גרשווין בשנת 2010, הוא הוזמן על ידי הנשיא אובמה לבית הלבן לאירוע שחגג את היצירה האדירה שלו. מי שפתח את הטקס היה ג'רי סיינפלד, שנתן הופעת סטנדאפ קצרה. בשיאה פנה סיינפלד לחתן האירוע ואמר: "סר פול, כתבת כמה מהשירים הכי יפים שאי פעם נשמעו על ידי בני אנוש, וזו המוזיקה האהובה עליי ועל כך אני אוהב אותך. ובכל זאת, חלק מהמילים בחלק מהשירים יכולים לגרום לך לתחושת בלבול, ואפילו לדאגה. לפעמים אתה חושב: מה בעצם קורה בשיר הזה? אני מצטט: 'היא הייתה רק בת 17. אתם יודעים למה אני מתכוון'. אני לא בטוח שאני מבין למה אתה מתכוון, סר פול, אבל אני חושב שאני יודע".

השיר שפותח את אלבום הבכורה של הביטלס מתאר סיטואציה שנויה במחלוקת, אבל חוקית לחלוטין. פול מקרטני היה בן 20 כשהוא כתב את השיר הזה לזוגתו דאז, שהייתה בת 17 בעצמה. ג'ון לנון תרם לשיר את השורה "אתם יודעים למה אני מתכוון", שהייתה מספיק מעורפלת עבור מבוגרים, אבל הצעירים הבינו בדיוק למה הוא התכוון. כשהביטלס הגיעו לארה"ב והופיעו עם השיר בתוכנית לכל המשפחה של אד סאליבן, צופים שמרנים רבים זעמו על השיר "החצוף". סאליבן ההמום נזעק לטובת הלהקה: "זה בסך הכל שיר על זוג שרוקד יחד".

פרשת הכדורגלנים והקטינות שעדיין נחקרת על ידי המשטרה הזכירה כמה ההיסטוריה מלאה בסיפורים על גברים חזקים ומפורסמים שניצלו את ההערצה של נערות צעירות לצורך סיפוק מיני. זה כמובן לא הופך את זה לבסדר. עולם המוזיקה, בעיקר בשנות ה-70 וה-80, התייחס לסיפורים כאלה בצורה טבעית, כמעט הומוריסטית. כמות השירים שנכתבו על הנושא באותם שנים הזויה במיוחד כשמקשיבים לשירים בשנת 2020, ומבינים שבעבר הם היו שירים לגיטימיים.

כשניסיתי לגבש רשימה של מספר שירים שמנציחים את התופעה, נחרדתי לגלות כמה שירים כאלה יש. לבסוף הצלחתי לצמצם את הרשימה ל-10 שירים. חלק מהשירים שלא נכנסו לרשימה, כמו "I'm On Fire" של ברוס ספרינגסטין הצליחו רק לפלרטט עם הנושא, אבל השאירו מספיק מקום לספק. גם "Tonight I'm Gonna Rock You Tonight" של ספיינל טאפ לא נכנס לרשימה, למרות שהוא מתאר בצורה די ברורה מערכת יחסים פדופילית בין זמר רוק לילדה "עם שיני חלב" - פשוט מכיוון שמדובר בפארודיה על אותם שירים שכן נכנסו לרשימה. כמוהם גם כמה שירים של להקת Kiss שנראה שפשוט נהנו מהפרובוקציה.

הבחירה בסוף התבססה על טעם אישי, פופולריות של השירים בזמן אמת והרקע שהביא לכתיבת השירים. מכירים עוד שירים כאלה? ספרו לנו בתגובות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

Don't Stand So Close to Me - The Police

השיר מתאר אווירה מינית מתוחה בין מורה לתלמידת בית ספר שגילה מחצית משלו. למרות הפזמון החוזר בו המורה מתחנן בפני התלמידה שתתרחק ממנו, היא מחליטה לממש את הפנטזיה איתו והוא לא עוצר את זה. כמו הרבה מהשירים האחרים ברשימה, גם הפעם הגבר הבוגר מטיל את האחריות לרומן האסור על הצעירה.

למרות הנושא השנוי במחלוקת, והעובדה שהשיר מתאר אונס לכל דבר לפי החוק הבריטי, השיר הפך ללהיט ענק. זה היה הסינגל הנמכר ביותר לשנת 1980 באנגליה וכבש גם את אמריקה, שם הוא זכה בפרס הגראמי. אם תשאלו את סטינג היום הוא יכחיש שהשיר אוטוביוגרפי. זה ללא ספק הדבר הנכון לעשות, וכל איש יחסי ציבור או עורך דין יגיד לו לדבוק בגרסה הזאת. אלא שב-1981, בריאיון לספר שנכתב על הלהקה, סטינג נשמע שונה: "הייתי מורה בחטיבות ביניים, והייתי חלק מהעסק הזה שבנות 15 חשקו בי - ואני חשקתי בהן בחזרה מאוד. איך שמרתי את הידיים שלי לעצמי? אני לא יודע".

שורה מגעילה במיוחד: "לפעמים זה לא קל, להיות התלמידה האהובה על המורה"

Stray Cat Blues - The Rolling Stones

כולם מדברים על התנועות של ג'אגר ועל הסמים של קית', אבל קבלו סיפור אחד הרבה יותר מעניין על הרולינג סטונס: הבאסיסט המקורי של הלהקה היה ביל ווימן, הוא גם היה החבר המבוגר ביותר בלהקה (מבוגר בשבע שנים ממיק ג'אגר ושאר החברים). כשהלהקה קמה בשנת 1962 כולם היו בני 19, והוא היה "קשיש" בן 26, והיה גם היחיד שתחזק חיי משפחה - עם אישה ותינוק קטן בשם סטיבן (תזכרו את השם הזה, הוא עוד יחזור). כשהלהקה התחילה לצבור פופולריות, ביל התגרש מאשתו. בעוד מיק ג'אגר, קית' ריצ'ארדס ובריאן ג'ונס היו ידועים בשימוש הנרחב שלהם בסמים קלים וקשים - ווימן היה ידוע בחיי ההוללות המינית שלו, ולטענתו הוא שכב עם למעלה מ-1,000 נשים. בשנת 1984, כשהוא כבר היה בן 47, הוא החליט להתיישב - ופתח במערכת יחסים עם מנדי סמית'. ילדה בת 13.

זה היה סיפור ידוע, לא כזה שמכוסה בפיקסלים וכותרות על "זמר מפורסם" או "כדורגלנים בכירים". הבסיסט של הרולינג סטונס יצא עם ילדה בת 13. כשהיא הייתה בת 18, הזוג התחתן. שנתיים אחרי החתונה, אמא של מנדי, פטסי סמית' בת ה-49, תתחתן עם... סטיבן, בנו בן ה-29 של ביל ווימן (כלומר, הבן שלו היה נשוי לחמתו ואשתו הייתה הבת החורגת של בנו. קסם שכזה). ביל התגרש ממנדי אחרי שנתיים של נישואים, ובאותה שנה גם עזב את הרולינג סטונס אחרי שלושים שנים - הם לא החליפו אותו בבסיסט רשמי מאז כי באמת, מי יכול למלא את הנעליים האלה?

מיק ג'אגר ומישל ברטון במיטה. GettyImages
מיק ג'אגר ומישל ברטון בסצנת השלישייה בסרט "פרפורמנס". ברטון הייתה רק בת 17 בזמן הצילומים/GettyImages

באופן אירוני, מנדי עוד לא נולדה כשהרולינג סטונס הוציאו את השיר הכי שנוי במחלוקת שלהם. הסטונס רצו להיות הכי שונים מהביטלס. ובשיר הזה, יש סיכוי, שהם לקחו את האתגר צעד אחד רחוק מדי. בשיר מתאר מיק ג'אגר כיצד הוא מפתה בת 15 אליו למיטה, ומתאר את הביצועים "החתוליים" שלה במיטה. בהמשך הוא מבקש ממנה להזמין את חברתה בת גילה, זאת שהיא סיפרה לו שהיא "פראית יותר ממנה" לשלישייה פוטנציאלית.

קשה ללמד סנגוריה על השיר הזה, אבל לפחות אפשר לומר שאין בו האשמת קורבן כפי שמציעים הרבה מהשירים האחרים ברשימה. ג'אגר מנחם את עצמו בשיר ומסביר שלא תולים אנשים כתוצאה מהפשע שלו. זה נכון, אגב, בבריטניה של 1968 לא תלו אנשים מבוגרים ששכבו עם קטינות, אבל העונש על בעילת קטינה היה בין 5 ל-25 שנים בכלא. אגב, אם כל זה לא מספיק מגעיל, אז בהופעות שתי בנות ה-15 שמיק הכניס למיטה הפכו לבנות 13. אתם יודעים, כמו שבסיסט הלהקה אהב אותן.

שורה מגעילה במיוחד: "אני יכול לראות שאת בת 15. לא, אני לא רוצה לראות את תעודת הזהות שלך"

אני רואה אותה בדרך לגימנסיה - אריק איינשטיין

קשה שלא לעשות הנחות לאריק, בטח לאחר מותו, אבל אין ספק שהלהיט הזה לא היה יכול היה להיכתב היום. ובצדק, יש לומר. איכשהו, בכח האינרציה, השיר עדיין מושמע בימינו בתחנות רדיו ואפילו מנוגן בטקסי סיום של בתי ספר וקורסים צה"ליים.

המילים הנוגות של יענקל'ה רוטבליט מספרות מנקודת מבט של גבר מבוגר על "סטוקינג" של קטינה. השיר מרמז על כך בכמה מקומות, בצורה חכמה שגורמת למאזין להזדהות עם המספר, למרות המעשה האסור שלו. לזכותו של רוטבליט, גיבור השיר מרכך את המעשה האסור בהבטחה לפאסיביות, בשורה: "היא לא יודעת, היא אף פעם לא תדע". כלומר, המשיכה שלו היא אישית, פרטית, ערגה שהוא שומר בינו לבין עצמו והוא לא מתכוון לפעול לגביה.

לפי האגדה המקומית, השיר נכתב על ציפי לוין, אמה של בר רפאלי, והפך לאהוב במיוחד על איינשטיין. "כשאריק שר את 'אני רואה אותה בדרך לגימנסיה' הוא היה בשנות השלושים שלו", סיפר יענקל'ה רוטבליט בריאיון למעריב. "בהופעות הוא היה אומר 'זה שיר של חרמנים מזדקנים'. היום, תוציא דבר כזה, יאמרו לך 'פדופיל'. שכח מזה".

שורה מגעילה במיוחד: "אני רואה אותה חוזרת מבית ספר, אני יודע בדיוק את השעה"

Young Girl - Gary Puckett & The Union Gap

הגרסה המקורית ללהיט "לילה" של להקת "נוער שוליים" הייתה הכי רחוקה מהכיוון שמיקיאגי והחברים לקחו את השיר. בעוד הלחן זהה, המילים שכתב מאיר גולדברג לגרסה העברית לא מתייחסות בכלל לסיפור שסיפרו גרי פאקט והיוניון גאפ. החבורה הקליפורנית סיפרה על גבר שמגלה שמתחת לאיפור והבושם, אהובתו היא לא יותר מאשר "תינוקת בתחפושת". כמעט כל שירה בשיר הזאת יותר קריפית מקודמתה, כאשר השיר גם מבצע האשמת קורבן קלאסית בכך שהוא מטיל על הצעירה את כל האשמה לקשר הלא חוקי שלהם: "הקסמת אותי כמו אישה, והסתרת את סוד גילך, גרמת לי להאמין שאת מבוגרת מספיק לתת לי אהבה, ועכשיו כואב לי לדעת את האמת".

לא רק שהגבר המבוגר מטיל על הצעירה את האשמה לקשר ביניהם גם אחרי שהוא מגלה את גילה, הוא מטיל עליה את האחריות "לברוח לפני שהוא ישנה את דעתו". מקסים. אגב, בשיר עצמו אנחנו לא יודעים בת כמה היא, אבל כותב השיר ג'רי פולר חשף בדיעבד שהשיר נכתב על התנסות אישית שלו בתקופה בה "ילדות בנות 14 נראו כמו בנות 20". תבינו מזה מה שתבינו.

שורה מגעילה במיוחד: "רוצי חזרה לאמאל'ה, היא בטח תוהה איפה את"

נפרדנו כך / לוליטה - אבנר גדסי

בעיקרון, נראה ש"נפרדנו כך" לא מתאים לרשימה הזאת. בהאזנה לשיר אין שום רמז למעשים בלתי חוקיים, אלא רק לעצב גדול שנשאר אחרי סופה של אהבה גדולה. אלא שכפי שכבר כולם יודעים היום, השיר נכתב על ידי סמדר שיר, בהשראת מערכת היחסים שהייתה לה כילדה בת 14 עם דודו טופז שהיה בן 25. אלא שבאלבום הבכורה של גדסי מ-1972 יש להיט גדול שנאסר לשידור ברדיו בזמן אמת בשם "לוליטה", בהשראת הספר של נבוקוב. מדובר ללא ספק בשיר הכי מקריפ שכתב יהורם טהרלב, על אהבה של גבר מבוגר לילדה בת 12.

שורה מגעילה במיוחד: "היא עודנה פרח / היא עוד בעממי/ אז איך זה שאני/ שוכח את עצמי"

Jailbait - Motörhead

מדובר בראשון מתוך רצף של שלושה שירים שונים שנושאים את אותו שם, שאפשר לתרגם מילולית לעברית ל"פיתיון כלא". כלומר, קטינות לפני גיל ההסכמה שמפתות גברים לשכב איתן ועלולות להביא למעצר שלהם. שלושת השירים יצאו תוך שלוש שנים וזכו להשמעות רבות. אם כיום מקרה של אדם מפורסם ששוכב עם מעריצה קטינה פותח את מהדורות החדשות, עד לפני לא כל כך הרבה זמן זה היה נושא שהפך ללהיטי רוק של ממש.

למי המנוח שר בלהיט הזה של מוטורהד מ-1980 לבחורה צעירה מדי ש"הוא לא מסוגל לחכות" שהיא תתבגר. מכיוון שהוא רומנטיקן, הוא מבשר לילדה ש"עדיין קשורה לסינר של אמא שלה" שהיא אפילו לא צריכה להגיד לו את השם שלה.

שורה מגעילה במיוחד: "אני לא מתכוון לשאול אותך בת כמה את, העיקר שאת פה מאחורי הקלעים"

Jailbait - Ted Nugent

טד נוג'נט הוא גיטריסט אדיר ומוזיקאי מחונן שמוכר יותר באמריקה בתור פעיל ימין חובב ציד ונשק, ואיש שרק לפני חודש הגדיר את הנשיא טראמפ כ"מתנה מאלוהים". בתור אחד מהדוברים הכי בולטים של אמריקה השמרנית, מפתיע לגלות על חיבתו להוללות מינית עם קטינות.

עכשיו זה השלב בו אתם לוקחים שקית הקאה. מוכנים? אז ככה: נוג'נט התחתן פעמיים, ויש לו שישה ילדים חוקיים מארבע נשים שונות, בנוסף לשני ילדים שהוא מסר לאימוץ. בשנת 1978 הוא התגרש מאשתו וביקש להתחתן עם המאהבת שלו, תושבת הוואי בת 17. לפי החוק באי, נערות בנות 17 היו אמנם בגיל ההסכמה ליחסי מין - אך לא לחתונה. ולכן, נוג'נט שכנע את ההורים של הנערה להעביר לו את האפוטרופסות על המאהבת שלו. אם עדיין לא הקאתם נזכיר שקורטני לאב, אלמנתו של קורט קוביין, סיפרה כיצד ביצעה בנוג'נט מין אוראלי כשהיא הייתה בת 12.

איכשהו, בשנת 1981 נוג'נט הוציא את השיר הזה כחלק מאלבום הופעה, ולאף אחד לא הפריע שמדובר בשיר בו הזמר מספר כיצד הוא רוצה לאנוס ילדה בת 13. כדי להוסיף חטא על פשע, נוג'נט מתעמת בשיר עם העובדה שמדובר במעשה לא חוקי, ומתאר כיצד הוא יציע לשוטר שיבוא לעצור אותו לשים את האזיקים על הילדה בזמן ששניהם יאנסו אותה יחד. נשמע כמו אדם מקסים, פלא שהנשיא דונלד טראמפ מעריץ אותו?

שורה מגעילה במיוחד: "ובכן, לא אכפת לי שאת רק בת 13/ את נראית טוב מדי בשביל להיות אמיתית"

Jailbait - Aerosmith

ושוב אותו שם שיר מטריד ומאותה תקופה, הפעם השיר שפותח את אלבום האולפן השביעי של אירוסמית' משנת 1982. אם לא מאזינים למילים, זה נשמע כמו עוד שיר מקפיץ אך די סתמי של אירוסמית', אבל המילים מספרות שוב על גבר שמנצל קטינה כדי לספק את עצמו. סטיבן טיילר מוסיף חטא על פשע כשהוא שר בחצי צחקוק על "שותפתו לפשע".

סטיבן טיילר עצמו לא היה זר למערכות יחסים עם קטינות. חברים, אזהרה קטנה: אם אתם מעריצים של אירוסמית' כדאי לכם לדלג על הפסקאות הבאות כי הן לא מוציאות את סולן הלהקה בצורה טובה מדי. בקיצור, קחו טישו ושקית הקאה, כי אנחנו יוצאים לטיול בעבר הפחות מפורסם של אחד מסולני הרוק המפורסמים בהיסטוריה. אז ככה, בשנת 1973 חברי להקת אירוסמית' הוציאו את האלבום הראשון שלהם ויצאו לסיבוב הופעות חמושים בלהיט הענק "Dream On". בהופעה בפורטלנד הסתננה אל מאחורי הקלעים ילדה בת 15 בשם ג'וליה הולקומב. היא סיפרה לסטיבן את סיפור החיים הקשה שלה. אחיה מת, אביה נטש אותה - והנה היא, ילדה אמריקנית יפה וחסרת אונים מול רוקר צעיר ונערץ.

טיילר, שהיה מבוגר ממנה בעשור, שכנע את אמה של ג'וליה להעביר אליו את האפוטרופסות על הילדה. ג'וליה הייתה שבורה, היא הרגישה שאמא שלה ויתרה עליה אבל סטיבן שכנע אותה שהוא ידאג לה לחינוך טוב במכללה איכותית. טיילר שיכן את ג'וליה בדירה בבוסטון, שם היא חיה לבדה בלי משפחה, חברים או רישיון נהיגה בזמן שסטיבן יצא לסיבובי הופעות ארוכים עם הלהקה. באחת הפעמים כשהוא חזר הוא אמר לה שהוא רוצה שהם יקימו משפחה, הוא לקח את גלולות ההיריון שלה וזרק אותן מהחלון. לבסוף, כשהיא נכנסה להיריון, הוא הציע לה להתחתן איתו - אך משפחתו סירבה לקבל את הכלה הקטינה, והוא חזר בו מהצעת הנישואין. ג'וליה נקלעה לשריפה בדירה בבוסטון, שאפה עשן לריאותיה ואיבדה את ההכרה. סטיבן, שחשש שהעובר נפגע, אילץ אותה לבצע הפלה כנגד רצונה. היא הייתה בחודש חמישי. סטיבן היה איתה בחדר בזמן ההליך. כשהרופא יצא מהחדר, הוא פיזר קוקאין על שולחן הניתוחים והסניף ממנו. זו לא הייתה "לידה שקטה". כשבנו הבכור הגיח לעולם, הוא היה חי, והרופאים "נתנו לו למות" מול עיניו של האב הטרי (האמא הופרדה מהילד מיד לאחר הלידה). סטיבן נכנס לדיכאון קשה, בעוד ג'וליה פנתה אל הדת, והיא כיום אחת מהפעילות הבולטות בארה"ב למען נשים שהתחרטו על ההפלה שלהן.

שורה מגעילה במיוחד: "תספרי לאבא שלך איך את עושה אותי"

You're Sixteen - Ringo Starr

הלהיט הגדול של רינגו שכבש את פסגת מצעד הסינגלים האמריקני ב-1973, הוא קאבר לשיר של ג'וני ברנט מ-1960. בשני המקרים מדובר בשיר קריפי של גבר מבוגר שאובססיבי כלפי קטינה, אבל המקרה של רינגו בעייתי יותר גם מכיוון שמדובר ברינגו - אחד מארבעת המוזיקאים הכי נערצים בעולם באותם ימים - וגם מכיוון שהשיר זכה לוידיאו-קליפ קרינג'י במיוחד בכיכובה של קארי פישר אללה ירחמה. רינגו, חמוש בלוק פדופילי מלא, מתנשק לאורך הקליפ עם פישר שמגלמת בת 16. אם זה לא מספיק גרוע, היא לבושה בין השאר בתלבושת בית ספר ומעודדת.

שורה מגעילה במיוחד: "את בת 16, את יפהפיה, ואת שלי. כולך שלי"

בונוס: ג'ואן גט אוהבת רוקנ'רול

ג'ואן גט הייתה בת 17 כשהיא שמעה את השיר הדי זניח של הלהקה הבריטית הנשכחת "Arrows" וזיהתה בו את עצמה. כמו שאר השירים ברשימה, השיר מסופר מנקודת מבט של כוכב רוק שמזהה נערה בת 17 ומחליט להפוך אותה לשלו. ג'ט החליטה להפוך את היוצרות כאשר מספר שנים לאחר מכן היא הקליטה את השיר יחד עם חברי להקת הסקס פיסטולס. הסינגל נכשל, ושנתיים לאחר מכן ג'ט תקליט אותו מחדש עם להקתה "הלבבות השחורים". השיר, שמציג הפעם רוקרית גאה ונערצת, שמסמנת נער בן 17 והופכת אותו לשלה, הפך ללהיט ולהמנון לנשים ברחבי העולם. ג'ט לא ניסתה לשנות את הלך הרוח של השיר המקורי, לא מדובר בשיר אהבה אלא בשיר על סקס, על כיבוש, על רוקנרול. הייתה כאן אמירה על העצמת נשים, על שוויון, אבל בעיקר היה כאן ריף מושלם ואת הסנדקית של עולם הרוק הנשי בשיאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully