וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחד אלוהים: צפו בנחש צפע שוחה בעמק המעיינות

זוהי העונה החמה, שבה נחשי הצפע הארסיים מחפשים מפלט מהשמש הקופחת מתחת לסלעים או במחילות. אבל מסתבר שהם גם שחיינים לא רעים בכלל - אחד מהם "יצא" אתמול לטבילה בעמק המעיינות. צפו

נחש צפע מצוי שוחה בבריכת דגים בעמק המעיינות/צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

הצפע המצוי הוא אחד הנחשים הארסיים והנפוצים בישראל, ובעונה החמה הוא מחפש מקומות מפלט מהשמש הקופחת. אבל את התיעוד הבא לא רואים כל יום: אתמול (שלישי), תועד הצפע שוחה בבריכת דגים ליד קיבוץ מעוז חיים שבעמק המעיינות, ונראה שהוא מסתדר לא רע עם המים.

הצפע הישראלי הוא "נחש העל" המקומי, כיוון שהוא חי בבתי גידול מגוונים ברחבי הארץ - מצפון נגב ועד מורדות החרמון, במים, ביבשה ובאוויר (מטפס על עצים). הוא נחש שפעיל בלילה, אולם ניתן לראותו גם בשעות האור, מעט לפני החשיכה, כשהוא יוצא להתחמם לקראת פעילות הציד, ולכן צריך להיזהר ולא להכניס ידיים למקומות שלא רואים מה יש בהם.

נחש צפע מצוי שוחה בבריכת דגים בעמק המעיינות. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע, רשות העתיקות
איזה נחש אתה - שוחה גם במים... הצפע בעמק המעיינות/רשות העתיקות, לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

נחש הזעמן השחור - האוייב של הצפע

עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, מציין כי הצפע הוא אחד הנחשים הארסיים ביותר שיש בישראל, אבל גם מוגן על פי חוק ולכן אסור לפגוע בו, לכן צריך לתת לו כבוד ומקום ראוי. במידה ונתקלתם בצפע במקום מגוריכם יש לקרוא ללוכד נחשים מוסמך והוא ישחרר אותו במקום בטוח.

"הצפעים לרוב מזהירים בנשיפות כשמתקרבים אליהם ונכנסים לתנוחת איום, אבל לפעמים, כשהם ואנחנו מופתעים ייתכן ויהיה מפגש לא נעים", מסביר בלבן. "כדי להוריד את הסיכוי לאירוע כזה, צריך להבין שהם מתחבאים פעמים רבות מתחת למערומי גזם ואשפה, בטח בסביבה העירונית, אז מומלץ לשמור על סביבה גלויה ומסודרת. כשיוצאים לטייל - רצוי להתלבש באופן מתאים: נעליים סגורות, מכנסיים ארוכים וכדומה".

אחד האויבים הטבעיים של הצפע הוא הזעמן השחור, שהרבה אנשים עשויים להיבהל ממנו, אולם כשהוא נמצא בסביבה - לרוב לא יהיו צפעים. "הצפע משתמש במחילות נטושות שמתחת לקרקע וכפי שאנחנו רואים בתיעוד המיוחד הזה, הוא שחיין מעולה. פעמים רבות הצפע אורב בין הסלעים בבריכות הדגים לעופות מים וחולדות ואפילו לגורים של נוטריות. כיוון שאנחנו רואים אותו במים, ללא אבק, אפשר להתרשם מצבעי האזהרה והדגם המיוחד על הראש והגב, בולט במיוחד", מוסיף בלבן.

  • עוד באותו נושא:
  • נחש
  • צפע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully