וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו ללא ספק תופעת הלוואי הכי מוזרה של הקורונה

אתם כבר יודעים ששיעול, חום גבוה, פגיעה בחוש הטעם ועוד כמה תסמינים עלולים להעיד שאתם סובלים מקורונה. אבל תופעת לוואי אחת ייוחודית וכואבת שתוארה בבית חולים בצרפת השאירה אותנו פעורי פה

--

בסרטון: שר הבריאות מזהיר - אנחנו בפתחו של גל תחלואה שני

זה לא אחד מ-11 הסימפטומים של Covid-19 הרשומים באתר של המרכז לבקרת מחלות ומניעה (CDC). אולם כתב העת האמריקני לרפואה דחופה פרסם דוח מקרה של גבר בן 62 שנדבק בנגיף הקורונה וחלה ב-Covid-19 שסבל מזקפה שנמשכה ארבע שעות. ולא, זה לא דבר טוב, למקרה שתהיתם.

מדובר על מצב שנקרא פריאפיזם, שמוגדר כ"זקפה ממושכת של הפין", כאשר הזקפה לא דווקא קשורה לגירוי מיני או לתשוקה מינית ואינה חולפת לאחר השפיכה. בפרק זמן זה הפין זקוף, קשיח ואינו גמיש והוא כואב ורגיש למגע. כפי שמתארת האגודה האורולוגית האמריקאית, ישנם שני סוגים כלליים של פריאפיזם: פריאפיזם איסכמי, בו זרימת הדם לאיבר המין נחסמת ופריאפיזם לא איסכמי, בו יש זרימת דם מוגברת לפין. שני המצבים יכולים לחייב טיפול רפואי דחוף שכן הם עלולים לגרום לנזק תמידי.

צוות מבית החולים Centre Hospitalier de Versailles בלה שסני, צרפת, שנמצא ליד פריז, שטיפל בחולה תיאר כיצד האיש הגיע לראשונה לרופא בגלל חום, החל לסבול מקוצר נשימה קשה. בסופו של דבר הוא סבל מאי ספיקה נשימתית והיה צריך לאשפז אותו בבית החולים ולחבר אותו למכונת הנשמה. לחץ הדם של הגבר צנח גם הוא, והיה צורך במתן נוזלים ותרופות לווריד כדי לשמור על לחץ דם תקין. בבדיקת דגימת נוזלים מריאות החולה נמצא כי הוא נדבק ב-SARS-CoV2, הגורם ל-Covid-19.

עוד בוואלה!

קורונה תוקפת את הגוף בכמה חזיתות - כך זה נראה

לכתבה המלאה

על פי הדיווח בדוח המקרה, "רק בעת הבדיקה הגופנית עלה חשד לפריאפיזם". משמעות הדבר שאיש לא הבחין בזקפה לפני הבדיקה הגופנית. כמובן שכשמישהו מתקשה לנשום, ייתכן שהפין של אותו אדם אינו הדבר הראשון שמסתכלים עליו, אלא אם כן הוא עושה משהו מאוד חריג. כך שלא ברור כמה זמן נמשכה הזקפה לפני שאותרה בבדיקה הגופנית.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
אחת מתופעות הלוואי המפתיעות. מחלקת קורונה/ראובן קסטרו

הרופאים ניסו לשים קרח על איבר מינו של המטופל, אבל זה לא פתר את הבעיה. כאשר הזקפה התמשכה ארבע שעות, הרופאים החליטו לעשות מעשה ולקחו דגימת דם מהפין. בדגימת הדם היו קרישי דם כהים ותכולה גבוהה של פחמן דו חמצני ותכולת חמצן נמוכה. ככל הנראה, דם לא זרם מאיבר מינו בגלל קרישי דם שחסמו את היציאה. כאשר הדם נשאר באותו מקום ולא יכול לחזור לריאות, הוא מתרוקן מהחמצן ונטען יותר ויותר בפחמן דו חמצני.

הרופאים הזריקו תרופה בשם אתילפרין לאיבר המין שלו על מנת להרפות את כלי הדם ולחדש את זרימת הדם .הם גם נתנו לו 40 מ"ג מדלל דם, אנוקספרין, פעמיים ביום כדי לסייע במניעת קרישי דם נוספים. הטיפול עזר בהורדת הזקפה ובסופו של דבר, לאחר 14 יום, הרופאים הצליחו לנתק את החולה ממכונת הנשמה.

תופעה מפתיעה ומסוכנת

מדוע לאיש היו קרישי דם בהתחשב בכך שלא הייתה לו שום היסטוריה של קרישיות לפני שהיה לו covid-19? במהלך התפשטות מגיפת הקורונה העמיקה ההבנה שלנו את סיבוכי המחלה כמו גם המגוון הרב של התסמינים והמערכות בגוף שעלולות להיות מעורבות בזיהום הנגיפי הזה.

אחד המעניינים בהם הוא מעורבות של כלי דם והופעה של קרישי דם. כך למשל, גם מטופלים עם תסמיני מחלה קלים יחסית שחוו החמרה נמצאו כסובלים בין היתר מתסחיף ריאתי, שהוא קריש דם שנוצר בחלק התחתון של הגוף כמו בוורידי הגפיים התחתונות ומשם נודד לריאות ופוגע ביכולת הובלת הדם לצורך חימצון בריאות. אולם, בחלק מהמקרים תוארו קרישי דם שנוצרו גם במקומות אחרים בגוף ולא רק בוורידים. בין היתר תוארו קרישים בכלי דם עורקיים מרכזיים כמו אבי העורקים, עורקי הכליה ועורקי הגפיים. מדובר באחד האפקטים המפתיעים של נגיף הקורונה, שבא לידי ביטוי במקרה הנוכחי באיבר מאוד מפתיע גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully