וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא עדויות ארכיאולוגיות: בני ישראל היו על סמים בטקסי פולחן

2.6.2020 / 0:02

מחקר ארכאולוגי מצא הוכחות לפיהן בימי המקרא, בני ישראל שרפו קנאביס במסגרת הטקסים הדתיים שלהם, ככל הנראה כדי למסטל את המתפללים

צילום: חטיבת דובר המשטרה, עריכה: יאיר דניאל

בסרטון - חממה לגידול סמי הידרו נחשפה באשדוד: 240 ק"ג של מריחואנה נתפסו

מחקר ארכאולוגי חדש מצא כי בעת העתיקה, בני ישראל שרפו קנאביס בזמני פולחן וטקסים דתיים. ב-BBC דווח שחומר שנשמר היטב ונמצא במקדש בן 2,700 שנה בתל ערד, זוהה כקנאביס, כולל המרכיב הפסיכואקטיבי שבו, THC. החוקרים הגיעו למסקנה שייתכן כי בני ישראל שרפו קנאביס בכדי למסטל את המתפללים וכך ליצור תחושת התעלות בזמן התפילה והטקס. זו למעשה העדות הראשונה לכך שנעשה שימוש בסמים פסיכוטרופיים בפולחן היהודי המוקדם - בתקופת בית ראשון.

שאריות קנאביס נמצאו על מזבח במקדש בערד. GettyImages
שאריות קנאביס נמצאו על מזבח במקדש בערד/GettyImages
מקדש שנמצא בתל ערד. Laura Lachman / Israel Museum / Israel Antiquities Authority., אתר רשמי
שני מזבחי אבן גיר נקברו בתוך המקדש. בין השאר, הודות לאקלים היבש ולאופן הקבורה, שאריות המנחות השרופות נשמרו על גבי מזבחות אלה/אתר רשמי, Laura Lachman / Israel Museum / Israel Antiquities Authority.

המקדש התגלה לראשונה בנגב, כ- 95 ק"מ דרומית לתל אביב, בשנות השישים. במצודה שבראש התל נמצא מקדש שלדעת החופרים היה מקדש עברי שנחרב מאוחר יותר על ידי המלך חזקיהו בעת הרפורמות הדתיות שהנהיג. המקדש כלל היכל רחב ואולם קטן בסמוך לו. בין הממצאים מצבת אבן בגובה של מטר אשר נמצאה על הבמה המרוצפת באולם הקטן. באתר נתגלו חרסים עם כתובות אשר כללו שמות של משפחות כוהנים.

במחקר האחרון שפורסם בכתב העת הארכאולוגי של אוניברסיטת תל אביב, טענו החוקרים הארכיאולוגים ערן אריה מאונ' ת"א ודבורי נמדר ממכון וולקני, ששני מזבחי אבן גיר נקברו בתוך המקדש. בין השאר, הודות לאקלים היבש ולאופן הקבורה, שאריות המנחות השרופות נשמרו על גבי מזבחות אלה.

ההערכה היא שהקנאביס נשרף כדי לגרום לאפקט פסיכו-אקטיבי אצל המתפללים. GettyImages
ההערכה היא שהקנאביס נשרף כדי לגרום לאפקט פסיכו-אקטיבי אצל המתפללים/GettyImages

מחברי המחקר סיפרו ל"הארץ" כי עצי לבונה נמצאו על מזבח אחד, ממצא לא מפתיע לאור הבולטות הניכרת שלהם בטקסטים מקראיים, אולם על המזבח השני נמצאו טטראהידרוקנאבינול (THC), קנאבידיול (CBD) וקנאבינול (CBN) - כל התרכובות הנמצאים בקנאביס. המחקר מוסיף כי הממצאים בתל ערד מעלים כי קנאביס מילא תפקיד גם בטקסי הפולחן בבית המקדש בירושלים.

"כדי לייצר 'היי' עליך להגיע לטמפרטורה הנכונה," הסבירה נמדר בראיון ל'הארץ'. "נראה שהם ידעו זאת היטב ושמטרת העישון היתה להתמסטל ולא בשביל ריח בלבד. אם הם היו רוצים לייצר ריח נעים בלבד הם היו שורפים מרווה למשל, הנפוצה באזור".

החוקרים טוענים עוד כי העובדה שבמקדש בתל ערד נמצאו שרידי קנאביס מעידה כי גם בטקסים שנערכו בירושלים וסביבתה נעשה שימוש דומה בצמח למטרות טקסיות, זאת מכיוון שתל ערד היה חלק משרשרת ישובים ששימשו כגבול הגנה של אזור יהודה.כ-50 מקדשים דומים לזה שנמצא בתל ערד נתגלו גם באזור יהודה, צפון ממלכת ישראל, מואב (ירדן של היום) ואזורים נוספים בסביבה. "אם ניתן למצוא שרידים דומים בחלק מהמקדשים, זה אולי אומר שהשימוש בקנאביס היה נפוץ מאוד באזור," מסביר אריה.

במגזין .קנאביס.com מזכירים שתאוריות על שימוש בקנאביס בימי התנ"ך היו נפוצות עוד קודם לממצאים הנ"ל, למשל מהציטוט מתוך 'שולחן ערוך': "…וגם הפתילה יהדר שתהא מצמר גפן, או פשתן או קנבוס…", כמו גם 5 אזכורים למונח 'קנה בושם', המיוחס לעתים לקנאביס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully