וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוקטייל ושמש זה שילוב מסוכן, אבל לא בגלל מה שאתם חושבים

לא רק הכשות נחשים והתייבשות מתרחשות בקיץ, אלא גם תופעות פחות מוכרות. אחת מהן היא פיטופוטודרמטיטיס, והיא מתרחשת משילוב מוזר של שמש ופרי קייצי

נמרוד סונדרס

בווידאו: כוויות דרגה 2 - זה מה שקרה לבחור שהכין מרגריטות ויצא לשמש

הקיץ הגיע, הטמפרטורות מטפסות, ואיתן גם הצורך שלנו בקוקטיילים מקררים. ולמרות שנראה שתופעת הלוואי היחידה שיכולה לקרות לכם בעקבות שתיית קוקטיילים היא שיכרות או צריכת קלוריות גבוהה, יש עוד תופעה פחות מוכרת שעלולה לגרום ללא מעט כאב.

אנחנו מדברים על פיטופוטודרמטיטיס (phytophotodermatitis), תופעה שמכונה גם "כוויות מרגריטה" ונגרמת מריאקציה של קרני UV עם ליים, אבל גם עם צמחים כמו תאנה וסלרי. הסיבה היא הימצאותה של תרכובת בשם פסוראלן שהופכת את העור לרגיש לקרני השמש למשך 24 שעות.

כוויות ברגל. ShutterStock
כוויה של ממש. פיטופוטודרמטיטיס/ShutterStock

שילוב של הרעלן יחד עם קרני השמש יכול ליצור מעין פריחה בעור, שנראית לעיתים כמו שלפוחיות הגורמות לגירוד רב ולאי נוחות. החלק החיובי הוא שהפריחה עוברת תוך כמה שעות. למעשה, ברוב המקרים החלק הדלקתי אינו מורגש, ואנשים נוטים לשים לב רק לאחר מכן, לפיגמנטציה שנוצרת על העור מהכוויה. הסיבה לפיגמנטציה נובעת מהעובדה שהתרכובות הללו אחראיות גם לייצור עודף של מלנין בתאי העור - מה שגורם לשינוי צבעו. אבל אל דאגה, גם זה עובר תוך כמה שבועות.

לא כולם כאמור יסבלו מהתופעה הזו ומי שנמצא בסיכון גבוה יותר לסבול ממנה הם חולי דרמטיטיס, אבל לא רק. פיטופוטודרמטיטיס נפוץ כאמור בעיקר באביב ובקיץ, כך שאנשים שנוטים לצאת החוצה ולטייל יהיו בסיכון גבוה יותר להפגש בצמח שעלול להכיל את התרכובת הרעילה.

  • עוד באותו נושא:
  • עור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully