וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגום או תקין? הפיתרון של מערכת הביטחון ליבוא ציוד רפואי

7.4.2020 / 10:04

עסקאות מפוקפקות, מאכערים ונוכלים שמוכרים ציוד שאינו קיים. במערכת הביטחון גייסו את הסטארטאפ "קלריום", שפיתח מערכות לאיתור ובדיקת האמינות של ספקים בשוק הסיני: "מזהים שיותר חברות לא אמינות מציעות שירותים שלא יוכלו לבצע"

ברחבי העולם כולו, ובמיוחד על אדמת סין, נערך בתקופה האחרונה מרוץ חסר תקדים בהיקפו להצטיידות בציוד רפואי. מדינות רבות מתחרות על כל מכונת הנשמה זמינה, ציוד מיגון כדוגמת מסכות וכמובן - בדיקות לזיהוי הנגיף. בתחרות העזה משתתפות חברות סחר, משרדים ממשלתיים מכל העולם, יצרנים שונים, מעכארים הנאבקים על כל פיסת ציוד וגם נוכלים שכל מטרתם לגזור קופון מהיר שאין מאחוריו דבר מלבד הבטחה שלעולם לא תקוים.

המרוץ הישראלי לאספקת הציוד הרפואי הנחוץ לבתי החולים בישראל הופקד בידי מנהל הרכש במערכת הביטחון. זאת, בין היתר בזכות המומחיות של המערכת הביטחונית לפעול במדינות שונות, במהירות ובתנאים של חוסר וודאות. האתגרים המרכזיים עימם מתמודדת בימים אלה מערכת הביטחון בכל הנוגע לרכש הינם: איתור הספקים והיצרנים הרלוונטיים המסוגלים לספק את המוצרים הנדרשים והאתגר; והשני והמשמעותי מבניהם, הימנעות מעסקאות עם רמאים ונוכלים שמנצלים את הכאוס והביקוש העולמי ובמקרה הטוב מוכרים מוצרים פגומים או כאלו שאינם מתאימים, במסווה של מוצרים תקינים ובמקרה הרע - פשוט לא מוכרים דבר ומזייפים מסמכי משלוח.

רכבת אווירית של 11 מטוסי חברת אל על אשר צפוה לצאת מסין לישראל לטובת הבאת מיליוני פריטים של ציוד רפואי חיוני- מסכות, חליפות מיגון, מכונות הנשמה. דוברות אל-על, אתר רשמי
אל על חוזרת עם ציוד, אבל עוד לפני כן צריך לדאוג שמה שעולה למטוס יהיה תקין/אתר רשמי, דוברות אל-על

לצורך התמודדות עם אתגרים אלה, רתמה מערכת הביטחון את הסטרטאפ קלריום אשר נוסד ב-2017 על ידי ירון שפירא (מיוצאי צ'ק שנמכרה לאינטואיט ב-360 מיליון דולר ב-2014) ואסף דגן. קלריום פיתחה מערכת המבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) אשר בודקת באופן אוטומטי ויעיל ספקים בעולם ומספקת ללקוח - במקרה זה משרד הביטחון - תמונת מודיעין אודות מהימנותם של הספקים, בדגש על השוק הסיני. בכך קלריום מאפשרת למקבלי ההחלטות במנהל הרכש להחליט עם מי מהספקים להתקשר וממי מוטב להימנע.

המערכת של קלריום בוחנת מגוון פרמטרים, כגון בעלי המניות וחברות אחרות שבבעלותם, תביעות משפטיות קודמות וקיימות כיום, הון בחברה, רישיונות שפג תוקפם, שינויים במבנה החברה והיסטוריית הייצוא של הספק. בעזרת מערכת AI, האוספת מידע ממגוון מקורות שונים בשפה הסינית ומתרגמת אותו לדו"ח מודיעין על אותו הספק, יכולים אנשי הרכש לברר את אמינות הספק, trade records, האם הוא אמיתי או מזויף ואם שווה להשקיע אנרגיה בניהול תהליך רכש מולו.

הייחודיות של קלריום היא ביכולת ניתוח בזמן אמת, ללא כל אינטראקציה עם הגוף המנותח, על פי מידע מגוף שלישי. המערכת מתחברת לעשרות מאגרי מידע בשפה הסינית, מושכת את המידע, מנתחת אותו בסינית ומתרגמת אותו לדו"ח מודיעין עסקי שלם - והכל בתוך דקות ספורות. הדו"ח הסופי שמתקבל הוא באורך מספר עמודים ובמרכזו Risk Scoring של אותו גוף נבדק. לפי הציון הזה, יכולים גופי רכש, ביטוח ובנקים לנהל את סיכוני הסחר-חוץ שלהם.

"בעקבות משבר הקורונה אנו מזהים יותר ויותר חברות לא אמינות שמציעות שירותים שהן ככל הנראה לא יוכלו לבצע", אומר שפירא, "או מבלי שיש להן המסוגלות לספקו בטווח הקצר. התגייסנו לטובת העניין, ואנחנו מקווים שעל ידי בדיקת אמינות הספקים וזירוז שרשרת האספקה יהיו בתי החולים ערוכים יותר להתמודדות עם וירוס הקורונה וכפועל יוצא מכך, אולי גם המשק יחזור לפעול בקרוב בתפוקה מלאה".

ירון שפירא. באדיבות המצולמים
ירון שפירא/באדיבות המצולמים

כאמור, בימים אלה הסתייעה מערכת הביטחון בישראל בטכנולוגיה של קלריום אשר בחנה עבור משרד הביטחון מאות חברות סיניות ואחוז מסוים מהן אף נפסל. המשמעות: באמצעות השימוש בטכנולוגיה של קלריום, קוצר משמעותית זמן שרשרת האספקה של ציוד רפואי איכותי מסין ועלתה הסבירות שהציוד שהוזמן אכן יגיע במהירות לבתי החולים ברחבי הארץ.

בשגרה, המערכת של קלריום משרתת בנקים וחברות ביטוח מובילות. בין לקוחות החברה, ענקיות הביטוח יולר הרמס, מיוניק רי והולרד המפיקות פוליסות ביטוח ליבואנים ברחבי העולם המבטחות מפני איחור או אי-הגעה של סחורה ליעדה. בנקים גלובליים משתמשים בטכנולוגיה של קלריום על-מנת לנהל את חשיפת האשראי לגופי סיניים ועריכת בדיקות "הכר את הלקוח". החברה להוספת דאטה בייס של יפן, הודו ושאר מזרח אסיה בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully