וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן שטח: הוסקוורנה TE300i 2020

7.4.2020 / 9:19

הוסקוורנה לקחו את ה-TE300 ולשנת 2020 הפסיקו בשיטת הטלאי על טלאי, והוציאו דגם שהוא כמעט חדש לחלוטין. עם שיפורים מרמת השלדה, המנוע, ועד קצה הידיות

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
לוקח הכל בקלות/קינן כהן, ראובן סביו

קצת לפני משבר הקורונה הספקנו לקחנו את ההוסקוורנה TE300i למבחן של כמה ימים, שהשיא שלהם היה במדבר יהודה, יומיים לאחר אחד מהשיטפונות הרבים של החורף האחרון. בנוסף לכך קיבלנו גם את האופנוע עליו ג'ארוויס, רוכב ההארד אנדורו הטוב בעולם, רכב עליו כמה ימים לפני כן בזמן שהותו בארץ. האופנוע הוא מקורי לחלוטין, פרט למדבקות ולצמיגי המיטאס פס ירוק אחד כתחליף לצמיגי המצלר אנדורו הקשים המגיעים במקור.

לאחר שנתיים במהלכן ההוסקוורנה TE300i שודרג במספר פרטים קטן יחסית, השנה מגיעה מהפכה של ממש. ה- TE300i 2020 הוא חדש כמעט לחלוטין. יותר מ-60% מהחלקים שמהם הוא מורכב הם שונים לעומת הדגם הקודם. שלדה, מנוע, פלסטיקה, רדיאטורים ומתלים תוכננו מחדש בכדי לעזור לרוכב להגיע לביצועים טובים יותר לאורך זמן, עם פחות מאמץ ובנוסף גם להשיג רמת שרידות גבוהה יותר. המנוע ממוקם אחרת בתוך השלדה ובנוסף מקבל גם מערכת קירור משופרת וחיישן לחץ אטמוספרי נוסף. האופנועים החדשים מכוונים עוד יותר לכיוון רכיבת הארד אנדורו ובנויים עבור קשת רחבה עוד יותר של רוכבים במגוון רמות רכיבה.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
60 אחוזים מהמכלולים חדשים ומשופרים/קינן כהן, ראובן סביו

איך זה נוסע?

מכיוון שבדגם הזה בוצעו הרבה מאוד שינויים טכניים משמעותיים, כדי לא להתיש אתכם אנחנו נחרוג הפעם מהרגלנו וניגש ישר לפרק הרכיבה והשימוש ולאחריו נפרט את השינויים והעדכונים שעבר הדגם החדש ויש הרבה כאלו.

אז קודם כל ההתנעה - היא מידית בכל מצב, גם לאחר נפילות וגם כאשר המנוע קר והטמפרטורה החיצונית נמוכה במיוחד. בזכות מערכת ההזרקה והחיישנים החדשים, תגובת המנוע כמעט ולא משתנה בין מנוע קר לחם וגם אותם גמגומים בפתיחת גז, אחרי קטע איטי וארוך בסל''ד נמוך, נעלמו לחלוטין. המנוע מעניק תחושה שהוא פשוט מסרב לדומם וגם אם מתעקשים לרדת נמוך מאוד בסל''ד הוא ממשיך להסתובב ולדחוף קדימה. התנהגות זו משפרת באופן משמעותי את הביצועים של האופנוע בקטעי הארד אנדורו איטיים ומאפשרת גם לרוכבים פחות מנוסים לרכוב במסלולים קשים ולהתמודד איתם בהצלחה. גם בסל''ד הגבוה המנוע מגיב מדויק מאוד לסגירה ופתיחה של הגז ותחושת הכוח המתקבלת עם העלייה בסל''ד היא עוצמתית ואחידה במיוחד. פעולת המצמד מדויקת ורכה מאוד ויחד עם אופי המנוע הם מקלים מאוד על הרוכב למצוא אחיזה גם בתנאים בעייתיים כגון סלעים רטובים ושיפועי צד.

עוד בוואלה!

הוסקוורנה סווארטפילן 701 במבחן: שוורצע-פילן!

לכתבה המלאה
מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
מצמד רך ומדויק מקל על השליטה באופנוע בתנאי אחיזה נמוכים/קינן כהן, ראובן סביו

המתלים מעניקים תחושה של רכות בתחילה ומספר פעמים הרגשתי שהם נסגרים בצורה מוגזמת. לאחר סגירת ברגיי הכיוון של שיכוך הכיווץ של המזלג ולמרות משקלי שגבוה יותר מהמשקל שאליו הקפיצים המקוריים מיועדים, הצלחתי להגיע למצב שבו ניצלתי את מרבית המהלך מבלי לטרוק בחוזקה את הבולמים. בהמשך הבנתי, שלא צריך להיבהל מכך שהמתלים רכים, מה שחשוב יותר הוא האופן שבו הם מגיעים לקצה המהלך וכמה מתוך המהלך אנחנו באמת מנצלים.

הדבר החשוב מכל הוא שניתן לפתוח גז ולהרים את המבט רחוק קדימה ולהרגיש שהאופנוע מחובר לקרקע בצורה סבירה ולא מנסה בכל כוחו לסטות מהמסלול שבחרת. למרות זאת, אין ספק שעבור רוכבים תחרותיים ובמיוחד במסלול בנוי ומוכר עם באמפים וקפיצות, יהיה צורך בהחלפת קפיצים ובכיווני הידראוליקה בכדי להיטיב עם פעולת הבולמים.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
הרושם הראשוני מהבולמים היה רכות מוגזמת/קינן כהן, ראובן סביו

מבנה המושב, השלדה באזור שמעל הרגליות והפלסטיקה מאפשרים אחיזה טובה מאוד באופנוע דרך הרגליים וזה בהחלט מסייע לשליטה בעמידה ובפניות הדוקות במהירות. בעקבות השינויים בשלדה, גובה המושב נמוך יותר בסנטימטר אחד ועומד על 950 מ''מ ויחד איתו גם מרווח הגחון קטן באותה המידה ל-360 מ''מ. שני השינויים הללו מורגשים היטב ומסייעים מאוד ברכיבה במקומות טכניים, שבהם השימוש ברגליים הוא חלק מטכניקת הרכיבה.

גולת הכותרת בהוסקוורנה TE300i היא הקלות שבה הוא לוקח את הרוכב במסלולים קשים במיוחד. בזכות המנוע המדויק, המתנע החשמלי, הבאלנסר, מיקסר השמן האוטומטי והמתלים המפנקים מתקבל אופנוע נוח במיוחד בכל התנאים. לא מדובר באופנוע אנדורו שמיועד רק להקיף מסלול ספישל בזמן הקצר ביותר, מדובר באופנוע שיכול לקחת כמעט כל רוכב במסלולים עם קשיי עבירות רציניים ולעזור לו להתקדם ולא להיתקע גם שהוא כבר עייף. הדגם החדש הוא ללא ספק עולה בהרבה על הדגמים הקודמים ובהחלט ניתן לקבוע שהעתיד של מנועי שתי הפעימות הוא מבטיח יותר מאי פעם.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
גובה המושב ומרווח הגחון צומצמו שניהם בס"מ בודד/קינן כהן, ראובן סביו

מה שלא רואים...

עיקר החידושים במנוע מיועדים לשפר את הרגישות לפתיחה הראשונית של המצערת, לגרום לתגובת מנוע עוצמתית יותר ולהתנעה קלה יותר בכל מצב. בכדי להשיג זאת, נוסף חיישן סביבה נוסף מחוץ למנוע, על מנת שמערכת ניהול המנוע תוכל לקבל נתונים מדויקים יותר. מפות ניהול מנוע חדשות הותקנו במחשב ובגוף המצערת נוסף מעבר סרק חדש לטובת הסל''ד הנמוך וההתנעה. כבעלים של הוסקוורנה TE250i 2020 היה מפתיע לקבל אופנוע שתי פעימות שעובד יציב וחלק ללא צורך בכיוונים כלל.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. יצרן, אתר יצרן
חיישנים, מערכת שימון ושיפורים נוספים למנוע החדש/אתר יצרן, יצרן

תיבת האוויר גדלה וגם מסנן האוויר יושב באופן שונה על מנת להגביר את זרימת האוויר אליו ולאפשר פירוק והרכבה מהירים ונוחים יותר. מערכת הקירור שופרה בכמה תחומים, הראשון הוא על ידי הגדלת הרדיאטורים, השני הוא הגדלת שטח החתך של צינור המים הראשי היוצא מראש המנוע והשלישי הם שינויים במשאבת המים וכונסי האוויר. עבור מי שבוחר להתקין מאוורר חשמלי כתוספת, על מנת להזרים אוויר לרדיאטורים גם כאשר האופנוע לא זז, קיים שקע חדש ביחידת ניהול המנוע המיועד לשלוט בצורה טובה יותר בפעולת המאוורר. מערכת השימון שופרה גם היא בזכות הנתונים מחיישן הסביבה החדש שבזכותו כמות השמן שמוזרקת למנוע מדויקת עוד יותר. בנוסף הותקן גם מיכל שמן חדש עם חיבורים גמישים המיועדים למנוע את היסדקות המכלים כפי שקרה בעבר ומסנן שמן חדש הותקן בתוך המכל בכדי למנוע מעבר של לכלוך למשאבה ולגרום לסתימות מסוכנות. מערכת החשמל חוזקה בעזרת אלטרנטור חדש בהספק של 196 וואט ומצבר ליתיום יון.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. יצרן, אתר יצרן
תת שלדה אחורית עשויה מתרכובת של פלסטיק וסיבי פחמן/אתר יצרן, יצרן

חשוב לציין שהשנה אין רגלית התנעה על האופנועים, אך עדיין ניתן להתקין אותה בתור תוספת למי שמעוניין. לפי דעתי, תמיד עדיף שיש רגלית התנעה, אך אנשי הוסקוורנה טוענים שהמערכת אמינה מאוד וההחלטה לוותר על הרגלית התקבלה לאחר בדיקה מאוד מקיפה של הנושא. גלגלי השיניים בגיר מיוצרים על ידי יצרן חדש ואמורים להעניק פעולה יותר חלקה של תיבת ההילוכים. אגזוז חדש, שבחלקו הוא בחתך אליפטי על מנת להקטין את המידות החיצוניות לטובת השרידות, למרות ששטח החתך גדל לטובת הביצועים. על הדפנות החיצוניות של האגזוז נוסף תבליט המיועד לשפר את העמידות כנגד מעיכות וגם להקטין את רעש הפליטה.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש/קינן כהן, ראובן סביו

מה שכן רואים

לא רק המנוע זכה לשלל חידושים, גם בתחום השלדה והמתלים האופנוע החדש שונה מאוד מקודמיו. עיקר השינויים מתמקדים במיקום המנוע בתוך השלדה ובאופן פעולת המתלים. במזלג הקדמי החדש מורכבים קפיצים רכים יותר לעומת הדגם הקודם משנה שעברה, אך השסתום הפנימי שונה. שינויים אלו מיועדים לגרום למזלג לעבוד על חלק גדול יותר של המהלך ובזכות הפרוגרסיביות המשופרת של השסתומים החדשים, להתנגד באופן נחרץ יותר לסגירת הבולם בסוף מהלכו.

גם הבולם האחורי מכוון באופן דומה לקדמי ובזכות כך, שלוחצים על רגלית הרוכב כאשר האופנוע על משטח אופקי, מתקבלת שקיעה כמעט זהה של המזלג והבולם. המנוע יושב בתוך השלדה החדשה כאשר הוא מוטה יותר לפנים לעומת הדגם הקודם על מנת להגדיל את המשקל על הגלגל הקדמי לטובת היציבות והזריזות.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש/קינן כהן, ראובן סביו

בנוסף לכך, הרדיאטורים ממוקמים כמה סנטימטרים נמוך יותר והמשקל הכללי ירד בכמעט קילוגרם. כל השינויים הללו מיועדים לשפר את הזריזות ואת יכולת השליטה של הרוכב באופנוע. על המזלג הקדמי מותקנות שתי טבעות ORING גדולות המיועדות לניקוי של מוטות המזלג במקרה של בוץ וכמובן מהווים חיווי למידת השקיעה של המזלג כפי שנהוג באופניים. בעזרת החיווי של מידת השקיעה המקסימלית של המזלג, ניתן לכוון את עומס הקפיצים בצורה שתאפשר ניצול מלא של כל המהלך וכך לקבל פעולה אופטימאלית של המזלג. למרות שזה היה קיים כבר בדגמים הקודמים, מאוד אהבתי שמנופי הבלם הקדמי והמצמד מתקפלים וגם ניתנים להחלפה אחד עם השני.

מבחן דרך: הוסקוורנה TE300i החדש. ראובן סביו, קינן כהן
הצורך באלתורים כמו צינור שמגן על צינור נוזל הקירור נחסכו מהדור החדש/קינן כהן, ראובן סביו

על הצד הטכני: הוסקוורנה TE300i

מנוע: צילינדר יחיד, 2 פעימות, 293.2 סמ"ק, קירור נוזל, התנעה חשמלית
הזנת דלק: מערכת הזרקת דלק TPI, גוף מצערת 39 מ"מ

גיר: 6 הילוכים, מצמד DDS נשלט הידראולית

שלדה: עריסה כפולה מפלדה, תת שלדה אחורית מחומר פלסטי מרוכב
מזלג קדמי: טלסקופי הפוך של WP מדגם XPLOR 48, כיוונים אפשריים: עומס קפיצים, שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 300 מ"מ
מתלה אחורי: בולם WP XACT בשילוב מנגנון לינק פרוגרסיבי, כיוונים אפשריים: עומס קפיץ, שיכוך כיווץ מהיר ואיטי ושיכוך החזרה, מהלך 300 מ"מ

בלמים:
קדמי: דיסק בקוטר 260 מ"מ, קליפר צף שתי בוכנות, אחורי: דיסק בקוטר 220 מ"מ, קליפר צף בוכנה אחת.

צמיגים:
קדמי: 90/90-21; אחורי: 140/80-18

בסיס גלגלים: 1,495 מ"מ
גובה מושב: 950 מ"מ
מרווח גחון: 360 מ"מ
מיכל דלק: 8.5 ליטר, קיימת נורית חיווי למצב רזרבי

משקל מלא ללא דלק: 105.4 ק"ג.
מחיר: 70,940 ש''ח כולל מע''מ והוצאות רישוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully