וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קורונה בילדים: בנים ותינוקות מפתחים מחלה קשה יותר

נתונים שנאספו על ידי ה-CDC מצביעים על כך שגם בקרב ילדים ניכרת הדומיננטיות הגברית בשיעורי התחלואה והתמותה. תינוקות עד גיל שנה ובנים שנדבקו בנגיף נוטים לפתח תסמינים קשים יותר

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המחקר הגדול ביותר עד כה על ילדים שחלו בנגיף הקורונה מצביע על כך שבנים ותינוקות צפויים לחלות בצורה קשה יותר. המחקר פורסם אתמול (שני) בארה"ב על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ומבוסס על נתונים שנאספו על ידי גוף המחקר מיותר מ-2,500 מקרי מחלה בקרב ילדים וילדות עד גיל 18 מארה"ב, בין התאריכים 12 במרץ ועד ל-2 באפריל. מדובר על קבוצת המדגם הגדולה ביותר עד כה של ילדים שחלו ב-COVID-19.

מבין הילדים שעליהם נאסף מידע מלא, רק 73 אחוזים פיתחו חום גבוה, שיעול או קשיי נשימה. זאת בהשוואה ל-93 אחוזים מהמבוגרים בגילאי 18-64 שפיתחו תסמינים אלה באותה מסגרת תאריכים. כלומר, ילדים פיתחו את התסמינים הקלאסיים של המחלה בשיעור נמוך יותר מאשר מבוגרים. ממצא זה תומך בממצאים של מחקר סיני קודם שגילה שרוב הילדים שנדבקו בנגיף פיתחו מחלה קלה יחסית או היו ללא תסמינים כלל.

אולם, חלק מהילדים כן מפתחים מחלה חמורה - 147 מהילדים שנכללו במחקר של ה-CDC אושפזו בבתי חולים, 5 מהם נזקקו לטיפול נמרץ ושלושה מהם מתו כתוצאה מהמחלה. בקרב התינוקות האמריקאים שיעור המאושפזים היה הגבוה ביותר מכל קבוצת גיל אחרת (עד גיל 18). מבין 95 תינוקות עד גיל שנה שנכללו במחקר - 62 אחוזים אושפזו לקבלת טיפול רפואי בבתי חולים. שיעור האשפוז בקרב הגילאים שנה עד 17 שנים היה נמוך משמעותית ועמד על 14 אחוזים לכל היותר.

אנשים מסתובבים עם מסכות בברלין, 16 במרץ 2020. AP
תינוקות בסיכון גבוה יותר. ילדים עוטים מסכות בברלין/AP

"אנחנו יודעים שהתגובה החיסונית של ילדים מתפתחת לאורך זמן. בשנה הראשונה לחייהם, המערכת החיסונית של תינוקות אינה איתנה באותה מידה כמו אצל ילדים ומבוגרים", אמרה ד"ר איבון מלדונדו, יו"ר הוועדה למחלות זיהומיות באקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, בראיון לאתר Time.

מספר הולך וגדל של מחקרים מראה ששיעור התמותה של גברים מ-COVID-19 הוא גבוה יותר מזה של נשים החולות בנגיף. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), נכון לתאריך ה-20 במרץ גברים היוו 70 אחוזים ממקרי המוות במערב אירופה. הנתונים שנאספו מחמש מדינות שבהן אירעו כמה מההתפרצויות הגדולות ביותר של הנגיף מצביעים על כך שלגברים יש סיכון גבוה בחמישים אחוזים למות לאחר קבלת אבחנה של הידבקות בנגיף הקורונה. זאת על פי ניתוח נתונים שהתפרסם ב-CNN בשיתוף עם קבוצת המחקר Global Health 50/50.

בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
57 אחוזים מהחולים בקרב הילדים - היו בנים. ילד בבני ברק עוטה מסכה/ראובן קסטרו

גם אנליזה של יותר מ-25 אלף מקרי קורונה באיטליה העלתה ששיעור התמותה בקרב גברים במדינה היה גבוה יותר (8%) מאשר של נשים (5%) ובנוסף, גברים חלו יותר מנשים בנגיף והיוו 58 אחוזים מכלל המקרים. חלק מהמומחים מייחסים את הפער בשיעורי התחלואה והתמותה לעובדה שגברים מעשנים יותר מנשים, שיש להם הרגלי היגיינה פחות טובים וששיעור מחלות הרקע בקרבם הוא גבוה יותר מזה של נשים - כולם גורמי סיכון ידועים לנגיף.

אולם, הנימוקים הללו לא יכולים להסביר מדוע במחקר הילדים של ה-CDC גם ניכרה דומיננטיות זכרית - 57 אחוזים מן הילדים החולים היו בנים. "זה מצביע על כך שייתכן שגורמים ביולוגיים משפיעים על ההבדלים בפגיעות לנגיף הקורונה, כתלות במין החולה", כתבו מחברי המחקר.

ילד חולה. ShutterStock
"לא באמת יודעים עדיין מול מה אנחנו מתמודדים" ילד משתעל/ShutterStock

עם זאת, עקב מסגרת הזמנים המצומצמת מדובר במחקר ראשוני והמדענים שחיברו אותו עובדים עם מידע מוגבל. מבין 2,572 מקרי המחלה בילדים שנכללו בבסיס הנתונים רק ב-9.4 אחוזים היה מידע אודות התסמינים מהם סבלו הילדים, ורק ב-33 אחוזים מהמקרים ידעו החוקרים האם הילד אושפז או לא.

המלצת החוקרים היא כי רופאים יסגלו חשדנות ברמה גבוהה כלפי האפשרות שילדים חולים ב-COVID-19, ובמיוחד כאשר מדובר בתינוקות או בילדים עם מחלות רקע. "אנחנו חייבים להיות מאוד זהירים, כי אנחנו לא באמת יודעים עדיין מול מה אנחנו מתמודדים", אמרה ד"ר מלדונדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully