וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אספנו את כל התשובות לשאלות שלכם על קורונה

איך הנגיף משפיע על היריון? האם בטוח לנסוע ברכבת בלי מסיכה, ואיך יוכלו להצביע האנשים בבידוד? אתם שאלתם ואנחנו העברנו את השאלות שלכם לד"ר מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: בהלת הקורונה בקוריאה הדרומית

אם לרגע חשבנו שנגיף הקורונה מתחיל להאט את הקצב, הימים האחרונים הבהירו שהשלינו את עצמנו, ובגדול. נתוני ההדבקה אולי פחתו קצת בסין, אך הנגיף התפרץ גם בדרום קוריאה, איטליה, איראן, ועשה עליה גם לישראל. עם הנגיף מגיעים גם הרבה חרדות וחששות, כיוון שהמומחים לא יודעים בוודאות מהן דרכי ההידבקות וכיצד הנגיף משפיע ועוד ישפיע עלינו.

הבוקר ביקשנו מכם לשאול אותנו בפייסבוק את כל מה שמטריד אתכם לגבי הקורונה, והפנינו את השאלות לד"ר יאן מיסקין - מומחה ברפואת משפחה ויועץ מחלות זיהומיות של מחוז ירושלים, קופת חולים כללית. הנה כל התשובות שלו:

אני בהריון. האם נגיף הקורונה יכול להשפיע על העובר?
לפי מה שראינו עד עכשיו, לא הייתה השפעה על נשים בהריון. כמובן, צריך לזכור שעדיין מוקדם לקבוע שכן טרם נולדו עוברים או תינוקות שנחשפו לנגיף בתחילת ההריון, ולכן אין לנו עדות לכאן או לכאן. למעשה אנחנו לא יודעים וגם לא נדע בתקופה הקרובה.

האם ידועה השפעת הקורונה על תינוקות מתחת לגיל חצי שנה?
ראינו שתינוקות ואנשים צעירים לא נפגעו מהקורונה. ככל הנראה האוכלוסיה הזאת כן נדבקת אבל לא נפגעת- בוודאי ביחס למבוגרים, ועל כן מצבם נחשב להרבה יותר טוב מאשר מצב המבוגרים.

אם המצב כל כך חמור, למה אין מסכות זמינות? האם מסיכת מנתחים פשוטה עוזרת?
מסכה פשוטה לא תתרום שום דבר. היא יכולה למנוע ממי שחשוד כחולה להדביק אחרים, אבל עד כמה שאנחנו יודעים היא לא מספיק טובה כדי למנוע הדבקה בקרב צוותי רפואה למשל. לכן הם מטפלים בחשודים כחולים במסכה מיוחדת.

איך נשמרים מקורונה. אינפוגרפיקה, עיבוד תמונה
איך נשמרים מקורונה/עיבוד תמונה, אינפוגרפיקה

איך יצביעו בבחירות האנשים שנמצאים בבידוד?
זו שאלה רלבנטית מאוד, אך לא הרופאים יכריעו לגביה. הפנינו את השאלה לדובר ועדת הבחירות המרכזית, גיורא פורדס, וקיבלנו את התשובה הבאה: "כמו כל אדם אחר הנמצא בבית חולים בחדר בידוד ואינו יכול לצאת (לא קשור דווקא לקורונה) אנשים אלה לא מצביעים. אין קלפי ניידת".

למה הנגיף מתפשט דווקא באיראן ואיטליה ולא במדינות אחרות?
אנחנו מניחים שזה קשור לכך שבאותם מקומות לא כל כך חיפשו את נוכחות הנגיף עד כה וזה התגלה בשלב שבו המחלה כבר הייתה יחסית מפושטת. חשוב לזכור שלמחלה אין ביטוי ייחודי ובתחילתה היא דומה לשפעת, ולכן עד שלא החלה תחלואה משמעותית לא שמו לב, ממש כמו בסין. בהחלט ייתכן שהמצב דומה גם במדינות אחרות.

האם יש סכנה לפתוח חבילות שהגיעו מסין?
כיוון שאנחנו יודעים שחבילות בדרך כלל מגיעות אחרי יותר משבועיים, הסיכוי להידבק מחבילה הוא נמוך ביותר.

האם רצוי שגם אנשים שלא הגיעו מהמזרח ישארו בבידוד?
בפשטות- לא. הבידוד מיועד רק לחוזרים מהמדינות שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

כמה מסוכן לנסוע בתחבורה ציבורית או בקניון בלי מסיכות?
בהנחה שאותם אנשים שאמורים להיות בבידוד בביתם אכן נשמעים להנחיות משרד הבריאות ולא מסתובבים ומתניידים בציבור, אין כל מגבלה לנסוע ברכבת או באוטובוס ולהסתובב במקומות אחרים.

איך מבדילים בין השפעת לנגיף הקורונה?
שפעת היא אחת מהנגיפים הרבים שיש בעולם. הביטוי הקליני של המחלה הנגרמת מנגיף הקוביד-19 מאוד דומה לשפעת, ולכן הדרך היחידה להבחין ביניהן היא בבדיקת מעבדה מיוחדת.

אפשר לבקש לעבור בדיקה לגילוי הקורונה בקופות החולים?
התשובה היא לא, נכון לעכשיו אין אפשרות כזו באף אחת מהקופות.

האם הקורונה יכולה להישאר בגוף ופתאום להתפרץ אחרי כמה שנים?
שאלה מצויינת. קרוב לוודאי שהתשובה היא לא, אבל רק בעוד שנתיים-שלוש נדע את התשובה הוודאית לשאלה.

האם נגיף הקורונה יכול להחמיר את מצבם של חולי סרטן, אפילפסיה או מחלות אחרות?
אנשים עם מחלות ריאה כרוניות ואנשים עם מחלות הגורמות לדיכוי חיסוני עלולים להיפגע יותר מאחרים מהקורונה. עם זאת, קרוב לוודאי שהידבקות בקורונה לא תחמיר מחלות קיימות כמו סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully