וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו מנגיף הקורונה?

23.2.2020 / 12:14

כתבנו כבר לא מעט על קורונה, אבל עד כה זה היה על וירוס שרחוק מאיתנו. עכשיו כשזה כאן, בערך, מידת הפאניקה אצל כולנו עלתה משמעותית. אז אספנו את כל המידע שאתם צריכים כדי להישאר בריאים, ורגועים

צילום: רוני כנפו, יניר יגנה ויואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

בהלת הקורונה בישראל ללא ספק עלתה מדרגה בעקבות הידיעה על תשעה תיירים מדרום קוריאה ששהו בישראל - וביקרו בלא מעט מקומות ואזורים - ואובחנו כחולים בקורונה לאחר חזרתם. משרד הבריאות הנחה כי כל מי שבא במגע הם התיירים, או שהה בקרבתם במרחק של פחות משני מטרים ולמשך 15 דקות לפחות, צריך להיכנס לבידוד. כתוצאה מההנחיה לא מעט ישראלים, בהם עשרות תלמידי בית ספר, הוכנסו לבידוד של 14 יום. גם מי שלא היה במגע הדוק עם חברי הקבוצה, אך נכח במקומות בהם שהו, חייב להיות ערני לסימני מחלה, בהם חום מעל 38, שיעול או תסמינים נשימתיים אחרים.

כאמור, ההתפתחויות הללו עוררו לא מעט חשש בישראל, ובמידה מסוימת בצדק, שכן נגיף הקורונה מאוד מדבק, ולמן הרגע שידווח על מקרה ודאי של קורונה בישראל, יש יסוד סביר להניח שלא מעט אנשים יידבקו או ימצאו את עצמם בבידוד ממושך. עם זאת, חשוב להזכיר כי אף שהנגיף מדבק מאוד, מרבית האנשים הנדבקים בו מפתחים מחלה קלה בלבד. לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי שפרסמנו בשבוע שעבר, קוביד-19 (השם הרשמי של הנגיף) גורם למחלות קלות בארבעה מתוך חמישה אנשים שנדבקים בו. רק 5 אחוזים מהנדבקים חולים במחלה קריטית, ו-2 אחוזים מהמקרים הם קטלניים.

למרות הנתונים הללו, המגיפה הנוכחית מדאיגה רבים, ולכן אספנו את כל המידע שאתם צריכים כדי להישמר מפני הנגיף, וכדי לא ללכת שולל אחרי מידע מוגזם ברשת.

איך המחלה הזו נראית במציאות?

תסמיני המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה דומים לתסמיני השפעת והם כוללים חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. במקרים מסוימים המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.

עדיין לא ברור לחלוטין מהם גורמי הסיכון לפתח מחלה קשה יותר. לפי משרד הבריאות, נראה כי המחלה קשה יותר בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות. גם בארגון הבריאות העולמי ציינו בשבוע שעבר כי "הסיכון למוות עולה ככל שאתה מבוגר יותר", וכי ילדים לא סובלים מנגיף הקורונה באותה צורה כמו מבוגרים. נדרש מחקר נוסף כדי לגלות מדוע.

תסמיני הקורונה. אינפוגרפיקה, עיבוד תמונה
תסמיני הקורונה/עיבוד תמונה, אינפוגרפיקה

כמה אנשים כבר נדבקו בקורונה?

נכון להיום יש 78,767 חולי קורונה בעולם, מהם 76,936 בסין. יש 4 ישראלים שנדבקו בקורונה בחו"ל, וחולה אחת בישראל (שנדבקה בספינת הנופש). נכון להיום, לא ידוע על אדם שנדבק בישראל. מספר המתים בעולם מנגיף הקורונה הוא 2,461 בני אדם, מהם 2,442 בסין.

ולמה כל כך הרבה אנשים נדבקים?

נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם כמו בכל וירוס, דרך שיעול, התעטשות, הפרשות גוף או מגע. למראה הצער, הנגיף עובר גם במגע לא ישיר, זאת אומרת שאם אדם חולה נגע בחפץ והשאיר עליו את חיידקיו, אדם בריא שייגע באותו החפץ יידבק גם הוא. מומחים עדיין לא בטוחים כמה זמן יכול הנגיף לשרוד על משטחים, אבל לפי שעה רצוי להיות זהירים ולחטא אזורים חשודים.

אחת הסיבות שהווירוס כה מדבק היא שאנשים עלולים להדביק אחרים בנגיף עוד לפני שהם מראים תסמינים בעצמם, קרי בתקופה הדגירה, כאשר הם עדיין לא יודעים שהם חולים. זו גם הסיבה שאנשים מתבקשים להישאר בבידוד כאשר יש חשש לחשיפה לחולה קורונה, או כאשר הם חוזרים ממדינות מסוימות (ומיד נפרט) בהן אחוז התחלואה גבוה.

איך אפשר להישמר מהנגיף?

בניגוד לאווירת החירום שחשנו כאן ב-24 השעות האחרונות, בהחלט אפשר להמשיך בחיים כרגיל, תוך שמירה על כללי היגיינה בסיסיים. הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לשטוף ידיים עם סבון לעתים קרובות, להתעטש ולהשתעל אל תוך המרפק או אל טישו, להימנע ממגע עם הפה והעיניים במקומות ציבוריים ולשמור על מרחק מאנשים חולים.

איך נשמרים מקורונה. אינפוגרפיקה, עיבוד תמונה
איך נשמרים מקורונה/עיבוד תמונה, אינפוגרפיקה

מי צריך בידוד?

כאמור, כל מי שהיה בקרבת קבוצת התיירים מדרום קוריאה צריך להשלים 14 ימי בידוד ביתי. בנוסף, אנשים שחזרו מסין, הונג קונג, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית ויפן ב-14 הימים האחרונים צריכים להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה. גם אדם ששהה במדינה אחרת ונודע לו כי היה במגע עם אדם שאובחן כחולה בקורונה, צריך לגלות אחריות ולהישאר בבידוד בית במשך 14 יום.

בתקופת הבידוד יש להשתמש בצעדים סבירים כדי להימנע ככל האפשר ממגע קרוב עם אנשים אחרים. זה אומר להישאר בבית במשך 14 יום ולא ללכת לעבודה, לבית ספר או למקומות ציבוריים אחרים, ולא להשתמש בתחבורה ציבורית. לפי הנחיות משרד הבריאות יש לדווח על הבידוד באמצעות טופס מקוון או במוקד הטלפוני "קול הבריאות" בטלפון 5400*.

את ההנחיות המלאות לבידוד תוכלו למצוא כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully