וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מטבעות עתיקים נתפסו בביתו של שודד עתיקות בגליל

27.1.2020 / 10:15

יותר מ-200 מטבעות עתיקים מתקופות שונות, כולל כאלו בני 2500 שנה, נמצאו אצל שודד עתיקות בכפר כנא, שכבר נתפס פעמיים והורשע. ברשות העתיקות מיואשים: מה יהיה עם הענישה הקלה?!

מטבעות עתיקים נמצאו אצל תושב כפר כנא/צילום: ירון ביבס, רשות העתיקות

232 מטבעות עתיקים שנגנבו מאתרי עתיקות שונים בצפון הארץ, נתפסו בשבוע שעבר בביתו של תושב כפר כנא במבצע של מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות ושוטרי תחנת כפר כנא. החשוד נעצר ונחקר בתחנת המשטרה ובימים הקרובים יועבר התיק להכנת כתב אישום.

מתברר כי מדובר ב"עבריין חוזר", שכבר נתפס "על חם" בעבר פעמיים כשהוא חופר באדמה ומחפש עתיקות ללא היתר באמצעות גלאי מתכות. בשני מקרים אלו, הוא נשפט והורשע בבית משפט. בין המטבעות שנמצאו אצל החשוד, זיהו חוקרי רשות העתיקות מטבעות החל מהתקופה הפרסית במאה החמישית לפנה"ס, עבור בתקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית, ועד לתקופה העות'מאנית - מלפני 500 שנה בקירוב. המטבעות נתפסו כמוצגים משפטיים.

מטבעות עתיקים נתפסו בכפר קנא. ירון ביבס, רשות העתיקות, רשות העתיקות
כמה מהמטבעות שנתפסו אצל השודד בכפר כנא/רשות העתיקות, ירון ביבס, רשות העתיקות
מטבעות עתיקים נתפסו בכפר קנא. ירון ביבס, רשות העתיקות, רשות העתיקות
השודד נתפס "על חם" בעבר כשהוא חופר באדמה ומחפש עתיקות ללא היתר/רשות העתיקות, ירון ביבס, רשות העתיקות

"בשם בצע כסף יש מי שהורסים ופוגעים בעתיקות"

לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות בעתיקות: "חשוב שהציבור ידע כי כל חפירה באתר עתיקות או גילוי של עתיקות, גם בשטח פרטי, מחייבים דיווח מיידי לרשות העתיקות. מקומם שבשם בצע כסף יש מי שהורסים ופוגעים בעתיקות, ומונעים מכלל הציבור ליהנות מהמורשת ששייכת לכולנו".

לדברי ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות: "מטבעות עתיקים הם פריטים בעלי חשיבות מדעית מיוחדת, שכן הם יכולים לתארך בצורה מיטבית ומדויקת הקשרים ארכיאולוגיים. לצערנו, אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של אזרחים הרוכשים גלאי מתכות, הולכים ומחפשים מטבעות עתיקים באתרי עתיקות ללא היתר, עוקרים את המטבע מהקונטקסט הארכיאולוגי בו הוא הונח בעת העתיקה, ובכך פוגעים באופן אנוש בערכו המדעי. מטבע שנגנב מאתר עתיקות הנו פיסת מידע חשובה שתחסר בבוא היום כאשר ארכיאולוגים ירצו לבצע במקום חפירה ארכיאולוגית, ולמעשה מדובר בחלק חסר מהפאזל ההיסטורי של ארץ-ישראל".

מרשות העתיקות נמסר, כי "מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות עושים לילות כימים על מנת לסכל את התופעה האסורה על פי חוק, של חיפוש עתיקות ללא היתר בעזרת גלאי מתכות. אנו קוראים לבתי המשפט להחמיר בענישה כדי ליצור הרתעה חזקה נגד פושעים החומדים וחומסים את אוצרותיה ההיסטוריים של הארץ. כך ניתן יהיה למנוע את הנזק שנגרם לאתרי העתיקות של ישראל - מורשת השייכת לכלל הציבור בארץ ובעולם".

עוד בוואלה!

צפו: משפחה שטיילה ליד מודיעין תפסה שודד עתיקות

לכתבה המלאה
מטבעות עתיקים נתפסו בכפר כנא. ירון ביבס, רשות העתיקות, רשות העתיקות
המטבעות העתיקים שנמצאו היו מתקופות היסטוריות שונות/רשות העתיקות, ירון ביבס, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully