וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית נפתחת לישראלים: האטרקציות שחובה לראות

סעודיה נפתחת למערב, ואפילו לישראלים לצורך עלייה לרגל ועסקים. אז מה יש לראות בה? מנווה המדבר הגדול בעולם, דרך פסטיבלים מול הים האדום וביקור במסגדים העתיקים בעולם ועד אתרים פרהיסטוריים וטיולי טבע אל פסגות ירוקות. האטרקציות שאסור לפספס אצל השכנים

ספק 500

בווידאו: מגדל ג'דה שנבנה בערב הסעודית ויהיה הגבוה בעולם

בימים רגועים יותר, היתה זו אולי הכותרת הראשית באתרי החדשות. אך עם שלל האירועים הפוליטיים והמדיניים הצצים בזה אחר זה בתדירות בלתי נתפסת, חלפה לה מתחת לרדאר הידיעה, לפיה שר הפנים אריה דרעי, חתם על צו שיאפשר לישראלים ביקור בערב הסעודית. זאת לצורכי קיום מצוות העלייה לרגל למוסלמים, וגם לטובת השתתפות בפגישות עסקיות ואיתור השקעות.

ובכלל, נדמה כי בעת האחרונה סעודיה נפתחת לעולם - ותיירי העולם מתחילים לגלות אותה. זאת, לא מעט בזכות ארבעה אתרי מורשת עולמית מרתקים של אונסק"ו. עוד נגיע אליהם.

עם שטח אדיר של כ-2,150,000 קמ"ר, נחשבת ממלכה זו למדינה הגדולה ביותר במזרח התיכון. היא אף ממוקמת במקום ה-13 בעולם מבחינת גודלה. נופי הטבע שבה מגוונים, וכוללים מדבריות רחבי ידיים, חופי ים בתוליים והרים מרשימים.

כחלק מפתיחתה לעולם, ייערכו השנה בערב הסעודית כמה וכמה פסטיבלים ברוח תרבות המקום, ואפילו פסטיבל סרטים בינלאומי, שיתקיים בחודש מרץ הקרוב לחופי ים סוף. שמו Red Sea International Film Festival. נשמע קצת מוכר? בכל זאת, שכנים.

פתיחות זו מגיעה על רקע "תוכנית 2030" שהושקה במדינה, ונועדה לצמצם את ההסתמכות על הכנסות מתעשיית הנפט, ולהציג פנים אחרות לעולם בתחום התיירותי, הכלכלי והתרבותי.

ריאד, בירת ערב הסעודית. ShutterStock
מי מאיתנו יבקר בקרוב? ריאד, בירת ערב הסעודית/ShutterStock

ג'דה: נווה מדבר מול הים האדום

עיר נמל זו, לחופי ים סוף, שימשה כבירה עד לשנת 1982. כיום מדובר בכור היתוך שוקק חיים של תרבויות שונות בחיות בו בצוותא. כאן תמצאו ים של בתי קפה תחת כיפת השמים, עם אינספור נרגילות ולוחות שש-בש. הם מאוכלסים על ידי סעודים, מצרים, תימנים, סומאלים ומי לא. אל תוותרו גם על השוק הגדול, שבו תבלינים שכלל לא ידעתם על קיומם. וכמובן, ג'דה היא שער הכניסה אל מכה.

המוסלמים מאמינים כי בג'דה קבורה חווה, והאזור ההיסטורי של העיר הוכרז לפני שנים ספורות אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בעתיד הקרוב, ייחנך בה "מגדל ג'דה", שצפוי להיות הבניין הגבוה ביותר בעולם. כך או אחרת, זהו מרכז תרבותי וכלכלי חשוב, שמצד אחד נושק לים, ומצד שני מציע נגישות פשוטה לערים הקדושות מכה ומדינה.

עוד בוואלה!

קילומטר באוויר: הבניין הגבוה בעולם שנבנה ליד הים האדום

לכתבה המלאה

מכה: הכי קדושה למוסלמים (וד"ש מאברהם אבינו)

כמובן, ביקור בערב הסעודית מבלי לסמן "וי" על מכה הוא לא באמת ביקור בערב הסעודית. כאן, במקום שבו על פי האמונה נולד מוחמד, הוקמה העיר הנחשבת לחשובה ביותר לאיסלאם. פה ניצב מבנה הכעבה - המקום שבו מאמינים מוסלמים מכל העולם פונים אליו בזמן התפילה.

אגב, על פי האמונה, הכעבה נבנתה על ידי לא אחר מאשר אברהם אבינו, יחד עם בנו ישמעאל. בכעבה שוכנת "האבן השחורה" - אותה אבן קדושה שמאמינים כי נפלה מהשמיים בימי אדם וחווה.

במתחם זה גם פועל מסגד אל חראם, המסגד החשוב ביותר למוסלמים. מחוץ לאזור הכעבה, תגלו כי מכה היא עיר מודרנית מאוד, רב-תרבותית ושוקקת חיים.

אל-מדינה: המסגדים העתיקים בעולם

אם מכה היא העיר הקדושה ביותר למוסלמים, הרי שאל-מדינה ניצבת במקום השני. כאן, בחלק המערבי של ערב הסעודית, מתגוררים קרוב למיליון וחצי איש, ובה שלושה מן המסגדים הכי עתיקים בעולם. את מסגד קובה אמינים שבנה מוחמד עצמו. שני האחרים הם מסגד אל-קיבלתיין ומסגד הנביא.

הרי עסיר: בבונים ופסגות תלולות

ברוכים הבאים אל הרכס שבו מתנשאות הפסגות הגבוהות ביותר בחצי האי ערב. הרי עסיר, בדרום-מערב המדינה, יורדים משקעים רבים יחסית, מה שהופך אותם למרחב פורה, ירוק ומרהיב. ולמרות יופיים של הרים אלו, רק מעט תיירים מהעולם שמגיעים לסעודיה טורח לפקוד את הפנינה הזו, שמצויה במרחק נגיעה מהגבול התימני. רכס זה הוא גם ביתם של כחצי מיליון קופים ממין בבון מדריאס (בבון מצרים), כמו גם של נשרים ולטאות נדירות. בקיצור, ספארי אמיתי.

ולא חייבים לחרוש הכל ברגל או בג'יפ - לאחרונה נחנך כאן רכבל, באזור הכפר הציורי ריג'ל אל-מה
עוד באזור: ערוץ קניוני מרהיב, ואדי ח'אבלה, שעל מדרונותיו התלולים מתגוררים תושבים בכפרים קטנים.

אל אחסה: מיליוני עצי תמר

נווה המדבר אל אחסה, שבמזרח סעודיה, מפתיע בגודלו, ובעיקר בשפע הגוונים הירוקים שהוא מציע למתבוננים בו מפסגות סמוכות. לא פחות מ-2,5 מיליוני עצי תמר מאכלסים את המקום, שהוכרז אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כאן, כ-60 ק"מ בלבד מחופי המפרץ הפרסי, מצויים לצד המעיינות המתוקים גם שרידים ארכיאולוגיים מרתקים מתקופות קדומות, מערות מסתוריות ואגם יפהפה.

ציורים קדומים: אמנות הסלע במחוז חאאל

"אמנות הסלע" (Rock Art) הוא הכינוי שקיבל אתר ארכאולוגי זה, במחוז חאאל שבצפון המדינה. גם כאן, מדובר באתר מורשת עולמית, שבו שפע של סלעים המתהדרים בציורים קודמים, בהם מככבים בעלי חיים ודמויות אנושיות. שני האתרים הבולטים הם ג'בל אל-מנג'ור וג'בל אום סימאן, ושניהם מוקפים בנוף מדברי עוצר נשימה. הציורים נחרתו כאן לפני כ-6,000 שנים, וניתן לזהות בהם בעלי חיים כיעלים, סוסים וגמלים. כמו כן, ניתן למצוא ציורים המתארים סצנות מקרבות. אלו ציורו בתקופה מאוחרת יותר, לפני כ-3,000 שנים.

אל חג'ר: המתחרה של פטרה

עוד אתר ארכיאולוגי עוצר נשימה, שרבים רואים בו מתחרה לפטרה שבירדן. זהו אל חג'ר ("המסולע"), הקרוי גם מדאאן סאלח (הערים של סאלח"). האתר שוכן בצפון-מערב המדינה, ובו פעלו לפני כ-2,000 שנים הנבטים. כן, אותו שבט נודד שפעל גם במדבר שלנו. זהו אחד היישובים הנבטים החשובים בעולם, ובו עשרות קברים מרשימים ומעוטרים לעילא, כמו גם מיזם שאיבת מים. אל חג'ר הוא האתר הראשון בסעודיה שהוכרז אתר מורשת עולמית (שנת 2008).

לאחרונה הוחלט בסעודיה להשקיע בפיתוח וקידום האתר סכומי כסף אדירים, בכדי לשים אותו על מפת התיירות האזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully