וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים גילו למה חלקנו מזדקנים מהר יותר מאחרים

אנחנו נוטים להסתכל על הזקנה כמשהו מערכתי שבא בבת אחת, אבל בפועל גוף האדם הוא יותר מורכב מזה. האם ניתן לקטלג את תהליך הזדקנות באופן אישי ומה זה אומר על המשך החיים שלנו? מחקר חיפש ומצא חלק מהתשובות

קנה טנקה מיפן חגגה יום הולדת 117, וממשיכה להחזיק בשיא גינס על היותה האישה הכי מבוגרת בעולם/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בווידאו: האישה המבוגרת בעולם חוגגת 117

לבם של אנשים מסוימים נשאר חזק ובריא עד שנות ה-60 לחייהם, אך הכליות שלהם למשל מתחילות לקרטע. לאחרים עשויות להיות דווקא כליות של בן 30 אך הם נופלים קורבן לזיהומים ומחלות כרוניות. כעת, מדענים מתחילים להבין מדוע תהליך ההזדקנות משתנה בצורה כה דרסטית בין אנשים, ואפילו בתוך גוף אחד.

אם עד כה מרבית התיאוריות של הזדקנות לא הבחינו בין מערכות ואיברים פיזיולוגיים, אלא ראו בהם דבר מערכתי ואחיד, מחקר חדש שפורסם ב-13 בינואר בכתב העת Nature Medicine מציע הסתכלות שונה לחלוטין.

המחקר הנוכחי חילק 43 אנשים לקטגוריות הזדקנות, או "טיפוסי גיל", על סמך דגימות ביולוגיות שנאספו במהלך שנתיים. הדגימות כללו דם, חיידקי מעי, חומר גנטי, חלבונים ותוצרי לוואי של תהליכים מטבוליים. על ידי מעקב אחר השתנות הדגימות לאורך זמן, זיהה הצוות כ-600 סמני הזדקנות - ערכים המנבאים את יכולת התפקוד של רקמה ומעריכים בעיקר את "הגיל הביולוגי" שלה.

עד כה הצוות זיהה ארבע קטגוריות שונות הקשורות בהזדקנות: מערכת חיסונית, כליות, כבד וחילוף חומרים. חלק מהאנשים משתלבים בקטגוריה אחת, אך אחרים עשויים לעמוד בקריטריונים של כל הארבע, תלוי באופן בו המערכות הביולוגיות שלהם עומדות בקצב הגיל. "זהו צעד ראשון חשוב להראות כיצד חלקים שונים בגוף באנשים שונים יכולים להזדקן בקצב שונה", הסבירו מדענים.

עוד בוואלה!

הזקנה קופצת על הגוף שלכם בשלוש תחנות גיל במהלך החיים. נחשו איזה

לכתבה המלאה

"עוד דפוסי הזדקנות עשויים להופיע"

"זה עתיד להיות הרבה יותר מארבע קטגוריות", אמר עורך המחקר מייקל סניידר, פרופסור ויו"ר המחלקה לגנטיקה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, "לדוגמה, נראה כי אצל חלק המשתתפים במחקר ההזדקנות היא אגרסיבית יותר בלב ובכלי הדם, כלומר שריר הלב שלהם צובר בלאי בקצב גבוה יותר מאשר באזורים אחרים בגופם. אם [סקרנו] 1,000 אנשים, אני בטוח שנמצא עוד אנשים כאלה והקטגוריה הזו תהפוך להיות מוגדרת טוב יותר". לדבריו של סניידר, עם יותר מחקר, עוד דפוסי הזדקנות עשויים להופיע.

פנים של אישה בשלושה שלבי הזקנות. ShutterStock
דפוסי הזדקנות שונים. פנים של אישה בשלושה שלבי גיל/ShutterStock

בעבר, מדענים חיפשו אחרי סמני הזדקנות במערכי נתונים גדולים של אוכלוסיות גדולות, אמר סניידר ל- Live Science. החוקרים הצביעו על סמני הזדקנות על ידי השוואת נתונים של אנשים צעירים לאלה של אנשים מבוגרים, אבל נתונים מסוג זה לוכדים רק רגע ספציפי בזמן. "זה לא יכול לחשוף כיצד אדם מסוים עשוי להשתנות כשהוא מתבגר", אמר סניידר.

לבנות פרופיל הזדקנות

על ידי מעקב אחר אנשים ספציפיים לאורך זמן, סניידר ועמיתיו קיוו ללמוד כיצד סמני ההזדקנות נבדלים בין יחידים. משתתפי המחקר שלהם נעו בגילאים 29-75 וסיפקו לפחות חמש דגימות ביולוגיות במהלך שנתיים. אפילו בתוך פרק זמן קצר יחסית, הופיעו כמה דפוסי הזדקנות.

לדוגמה, אנשים שהשתייכו לסוג ההזדקנות של המערכת חיסונית הראו יותר סמנים של דלקתיות לאורך זמן, בעוד "מזדקנים מטבוליים" צברו יותר סוכר בדם, מה שהעיד שגופם מעכל את הגלוקוז בצורה פחות יעילה. בדומה לציונים במבחן אישיות, "פרופיל" ההזדקנות של כל פרט כלל שילוב של תכונות.

סניידר ועמיתיו מתכננים לעקוב אחר משתתפי המחקר כדי לראות כיצד פרופילי ההזדקנות שלהם משתנים עם הזמן. הם גם שואפים לפתח בדיקת גיל טיפוסי פשוטה שיכולה לשמש את רופא המשפחה כדי להעריך במהירות את מצבו הבריאותי של המטופל, ובאופן פוטנציאלי להפנות אותם לעבר אפשרויות הטיפול הטובות ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully