וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנים שנולדים במשקל נמוך צפויים לסבול יותר מבעיות פוריות בהמשך חייהם

כאילו שהחיים לא פשוטים גם ככה, כעת מחקר מדנמרק מצא כי משקל לידה נמוך עלול לפגוע בפוריות הגבר בהמשך החיים. למה זה קורה?

תינוק מוחא כפיים ברחם/יו טיוב

בסרטון: תינוק מוחא כפיים ברחם

בעיות פוריות אצל גברים הן נושא שנחקר רבות בעשור האחרון, והגילויים האחרונים מראים כי כבר בזמן ההריון ישנם גורמים שעלולים להשפיע על הפוריות שלהם. מחקר שפורסם בכתב העת Human Reproduction מצא כי גברים שנולדו במשקל נמוך, נטו להתקשות יותר בהבאת ילדים משלהם.

חוקרים בדנמרק בדקו 5,594 גברים ו-5,342 נשים שנולדו בין השנים 1984 ל-1987 והמשיכו לעקוב אחריהם עד לבגרותם בסוף 2017, אז היו בני 32 בממוצע. הם גילו כי גברים שנולדו מתחת למשקל של כשלושה קילוגרמים (בשבוע 40 ומעלה להריון) היו בסיכון מוגבר של 55 אחוזים לבעיות פוריות בהמשך חייהם, זאת בהשוואה לגברים שנולדו בטווח המשקל המתאים לגיל ההיריון. למרות שבאוכלוסייה רגילה צפויים כ-5.7 אחוזים מהגברים לסבול מבעיות פוריות, בקרב אלה שנולדו במשקל נמוך המספר עלה ל-8.3 אחוזים. עם זאת, לא נמצא קשר בין משקל לידה לפוריות אצל נשים.

החוקרת, אן ת'ורסט, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת אורהוס שבדנמרק, אמרה כי: "סביבת גידול תת-אופטימלית לעובר, מכל סיבה שהיא, עשויה עצמה לפגוע בהתפתחות ייצור הזרע ואיברי הרבייה". לדבריה, ניתן גם לשער שבריאות האם וסגנון החיים שלה במהלך ההיריון יכולים להשפיע הן על צמיחת העובר והן על התפתחות תפקודי הרבייה. "למשל, אנו יודעים כבר שאם האם מעשנת, הדבר יכול להשפיע על העובר". לדברי עורכי המחקר התוצאות מראות שלפעמים צריך להסתכל על החיים המוקדמים ביותר כדי למצוא הסברים על בעיות בריאות המתרחשות בהמשך החיים.

עוד בוואלה!

פוריות הגבר: מתי מתחילים לחשוד שיש בעיה?

לכתבה המלאה

טווח המשקל של תינוקות שנולדו אחרי הריון מלא (40 שבועות) נע בין כ-2.5-4.5 קילוגרמים ולכן במחקר הנוכחי תינוקות שנולדו במשקל של פחות מ-3 קילוגרמים הוגדרו כקטנים לגיל ההיריון ושקלו פחות מ-90 אחוזים מהילדים באותו גיל הריון.

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
מה שקורה ברחם משפיע על המשך החיים שלנו. אמא מניקה תינוק ניו בורן/ShutterStock

מחקרים קודמים הציעו קשר בין צמיחה לקויה ברחם לבין סיכון מוגבר פי שניים עד שלושה לבעיות באיברי המין או בדרכי הרבייה אצל בנים, כמו היפוספדיאס שהוא מום מולד נפוץ שבא לידי ביטוי בחוסר סגירה מלאה של השופכה או אשך טמיר שהוא מצב בו האשכים אינם יורדים לשק האשכים. מצבים כאלה קשורים גם לבעיות פוריות.

במחקר הנוכחי, כאשר החוקרים הוציאו מהמחקר גברים שנולדו עם היפוספדיאס או אשך טמיר, הקשר בין היוולדם במשקל נמוך לגיל ההיריון ובין עקרות, נחלש. החוקרים אמרו כי "זה עשוי להצביע על כך שחלק מהקשר בין משקל הריון לאי פוריות מושפע כתוצאה משתי הבעיות האלה, שכידוע קשורות לבעיות פוריות בגיל מאוחר יותר".

האימהות של כל המשתתפות מילאו שאלון במהלך ההיריון ששאל על גורמים שיכולים להשפיע על התוצאות, כמו גיל, מדד מסת גוף (BMI), שתיית אלכוהול, עישון ומצב סוציו-דמוגרפי, כך שניתן יהיה לשלול גורמים אחרים. החוקרים אמרו כי המשתתפים לא הגיעו לסוף חיי הרבייה שלהם בשנת 2017, כך שהם רוצים לראות מה יהיה המצב בעוד עשר שנים.

זרע שוחה לעבר ביצית. ShutterStock
מצב ההריון משפיע גם על ספירת הזרע. זרע שוחה לכיוון ביצית/ShutterStock

זה כאמור לא המחקר הראשון שמצא שקיימת השפעה על פוריות הגבר כבר בזמן ההריון. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי reproductive medicine journal Human Reproduction ביוני האחרון מצא כי גברים שאמם חוותה אירועי חיים מלחיצים בעת ההריון, עלולים לסבול מספירת זרע נמוכה בבגרותם.

המחקר מצא כי 63 אחוזים מהגברים שאמם הייתה חשופה לאירועי חיים מלחיצים שכללו מוות של בן משפחה או חבר קרוב, בעיות בזוגיות, גירושים או בעיות עם הילדים, בשלב מוקדם של ההריון, סבלו מספירת זרע נמוכה ואיכות זרע ירודה בהשוואה לגברים שאמם לא סבלה מאירועים מלחיצים בתקופת ההריון, או בשלבים מאוחרים יותר של ההריון. המחקר היה בין דורי, וכלל נתונים של 2,804 נשים בין השנים 1989-1991. הנשים השלימו שאלונים שעסקו במגוון נושאים, ביניהם באירועי חיים מלחיצים, כשהיו בשבוע 18 להריון ופעם נוספת בשבוע 34.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully