וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סימנים שיכולים להעיד שאתם סובלים מאוסטאופורוזיס

מדובר על מחלה שתוקפת בעיקר נשים מעל גיל חמישים ואינה מתגלה עד שכבר מאוחר מדי. מה עשויים להית הסימנים המקדימים ומה הקשר לאובדן גובה וגיבנת קטנה בגב?

אישה יושבת מול מסך מחשב וסובלת מכאבי צוואר. ShutterStock
גורם לכאבים ושברים. אישה אוחזת בצווארה/ShutterStock

אוסטאופורוזיס היא מחלה המתבטאת בירידה בצפיפות העצמות ובהיחלשותן והיא מתרחשת בעיקר בקרב נשים בגילאי ה-50, אך לא רק אצלן. הירידה בצפיפות העצם נובעת מהרס פנימי של רקמת העצם הנמצאת בתהליך שיחלוף ובנייה מחדש במשך כל החיים. בגיל מבוגר, מופר האיזון בין ההרס והבנייה ועקב כך עלולים להופיע שברים מרובים שבמקרים רבים גורמים לנכות קשה וסיבוכים העלולים להסתיים גם במוות.

מחלת האוסטאופורוזיס נקראת על ידי רבים גם ה"מחלה השקטה", משום שהיא מתפתחת בהדרגה בלי שחשים בה. ובכל זאת, הנה כמה סימנים מוקדמים שיכולים להעיד שאתם סובלים מדלילות בעצם:

אתם סובלים משברים רבים
שברים הם אחד הסימנים הנפוצים ביותר של אוסטיאופורוזיס. למעשה שברים שנובעים מעצמות חלשות יכולים להתרחש בנפילה מגובה עמידה, מתנועה לא נכונה ואפילו מהתעטשות או שיעול חזק. מרבית השברים יתרחשו במיקומים כמו בשורש כף היד, בירך או בגב.

תנוחה כפופה
כאשר העצמות בעמוד השדרה אינן יכולות לתמוך במשקל הגוף, הן מתעקמות ועלולות להביא למצב שנקרא קיפוזיס, או "גיבנת האלמנה". מדובר על יותר מסתם תנוחה גרועה, אלא על גבנת בולטת בחלק העליון של הגב שיכולה לגרום כאבי גב וצוואר ואפילו להשפיע על הנשימה עקב לחץ נוסף על דרכי הנשימה והרחבה מוגבלת של הריאות.

אתם סובלים מצפיפות עצם נמוכה
אוסטאופניה הוא מצב בו צפיפות העצם נמוכה מהצפיפות הנורמלית. זוהי דרגה פחות חמורה מאוסטאופורוזיס ולא כל מי שסובל מאוסטאופניה יסבול בהכרח מאוסטאופורוזיס. אם אתם סובלים מצפיפות עצם נמוכה, מומלץ לבצע פעילויות המובילות לעליה בצפיפות העצם, כמו התעמלות, תזונה עשירה בסידן, מעקב צפיפות עצם, וטיפול תרופתי לפי המלצת רופא.

אילוסטרציה. ShutterStock
העצמות קורסות זו על זו. עמוד שדרה/ShutterStock

אובדן גובה
אחד הסימפטומים הבולטים ביותר של אוסטאופורוזיס הוא איבוד גובה. זה קורה בעיקר בגלל שהעצמות בעמוד השדרה יכולות בקלות לקרוס זו על זו, וכתוצאה מכך, אתם עלולים לאבד יותר מסנטימטר בגובה.

אתם סובלים מבעיות שיניים וחניכיים
כאשר עצם הלסת שלכם חלשה, השיניים יכולות פשוט ליפול. בנוסף, נסיגת חניכיים, נפיחות וכאבים יכולים להוות מדד לנסיגת עצם.

יש לכם הורה שלוקה במחלה
מי שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שלקו במחלה מצויים בסיכון גבוה יותר ממי שאין להם קרובי משפחה שלקו במחלה. גורמי סיכון נוספים כוללים כאמור מין, גיל ואף משקל גוף. אם אחד מההורים שלכם סבל מהתופעה, כדאי לעדכן את רופא המשפחה שלכם שיכול להמליץ על שינויים תזונתיים כמו גם טיפול תרופתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully