וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקבו אחר הפלולה": האמת מאחורי התמונה שהסעירה את המדינה

יוסי לוי

23.7.2019 / 12:15

מקמפיין רשת סודי, דרך קונספירציות שיכולות להזין סרט מדע בדיוני ועד לדממה המוחלטת מצד התקשורת: הסיפור האמיתי מאחורי התמונה של אהוד ברק באחוזת אפשטיין רק ממחיש את היכולות של ראש הממשלה והמעגל שסביבו, גם בעידן הנוכחי, להפוך חומרים ישנים ל"ממצאים חדשים"

אהוד ברק, יוצא מדירתו של איש העסקים החשוד בעבירות מין גפ'רי אפסטין. אתר רשמי
התמונה של ברק - מסתבר שלא רק בדיילי מייל./אתר רשמי

מדינת ישראל רעשה וגעשה בשבוע שעבר, כשאתר ה"דיילי מייל" הבריטי פרסם תיעוד של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בפתח ביתו של הפדופיל המורשע המיליארדר ג'פרי אפשטיין. התמונה שפורסמה הציגה את ראש הממשלה לשעבר כשפניו מוסתרות ב"חם צוואר". בראש הכתבה נכתב בגאון: "ל'דיילי מייל' הגיע תיעוד בלעדי של אחד מיריביו העיקריים של נתניהו, כשהוא מסתיר את פניו בזמן ביקור בביתו של עבריין המין". האם מדובר בחשיפה חדשה, או שמא אלה שאריות מחוממות של אטריות דאשתקד, או יותר נכון מלפני שלוש שנים? ההתייחסות התקשורתית המאוחרת לנושא רק מעידה, שוב, על החוש של ראש הממשלה והמעגל שסביבו לזהות טרנדים הרבה לפני שהם נהיים חמים.

עוד בוואלה! TECH:

קצירת רשתות חברתיות וגישה חופשית למיילים: נחשפו מבצעי הסייבר הסודיים של רוסיה
נפילתה של אימפריה? נטפליקס מאבדת משתמשים בעקבות התייקרות השירות
העדכון לווטסאפ יאפשר לשמוע הקלטות מבלי שהצד השני ידע

אהוד ברק, יוצא מדירתו של איש העסקים החשוד בעבירות מין גפ'רי אפסטין. אתר רשמי
התמונה של ברק יוצא מדירתו של איש העסקים החשוד בעבירות מין גפ'רי אפסטין שהסעירה את הרשת/אתר רשמי

לפני שננסה להתמודד עם חלק מהשאלות הללו נציג כמה עובדות: כל התמונות נלקחו מסט צילומים שעלה בכתבה שראתה אור בינואר 2016, כשצלם פפארצי ארב במהלך מספר שעות מחוץ לביתו של אפשטיין. חלק מהן ראו אז אור, כשברק כונה "אדם לא מזוהה". בכתבה המקורית, שעסקה בבחורות המגיעות לביתו של העבריין המורשע, פורסמו שתי תמונות של ברק ואילו בכתבה החדשה, שעלתה לאחר שאפשטיין נעצר שוב, התראיין ברק ל"דיילי ביסט" על יחסיו עם המיליארדר. הפעם פורסמו עוד 3 תמונות חדשות מאותו הסט, ובשתיים מהן ברק נראה כש"החם צוואר" משוך מעלה ומסתיר את פניו.

אף על פי שחלק מהתמונות פורסמו לראשונה עוד בשנת 2016, הן לא זכו כמעט לשום התייחסות באמצעי התקשורת המובילים בארץ עד לפרסום בשבוע שעבר. מי כן התייחס אליהן? כאן העסק מתחיל להיות מעניין. עמוד הפייסבוק "טראמפ כחול-לבן Trump White & Blue" פרסם תמונה מהסט המדובר (מהכתבה המקורית מ-2016) עוד ב-7 בנובמבר עם הכיתוב "תראו מי צולם יוצא מדירתו של אפשטיין ב-2016, מלווה באנשי ביטחון". מי שניהל את העמוד הזה הוא פעיל ליכוד חיפאי בשם נמרוד זוטא - שבאופן לא ממש מפתיע משמש גם כחלק מהצוות שמנהל את קבוצת הפייסבוק של אתר בשם "קונספיל".

עוד בוואלה!

כך תשלחו הודעה בווטסאפ מבלי להוסיף את המספר לרשימת אנשי הקשר

לכתבה המלאה

"קונספיל" הוא שמם של אתר ועמוד פייסבוק, אשר מתיימרים להציג ולחשוף קונספירציות עולמיות, מניטור פעילות הדיפ סטייט הדמיונית ועד שלל תאוריות קשר על בונים חופשיים, פולחן הגולגולות של ג'ון קרי ועוד. העמוד העלה זמן קצר לאחר הפרסום "תחקיר" על ברק ומעורבותו עם אפשטיין. גם הכתבה המקורית מה"דיילי מייל" תורגמה, וב"קונספיל" עשו שימוש בתמונה המדוברת, תוך כדי שהם מתגאים בכך שהם הראשונים שחיברו את הנקודות בין ברק, אפשטיין והתמונות. זו לא הייתה הפעם הראשונה או האחרונה שבה האתר עסק בברק, ונראה שלאורך השנים גילו שם עניין מיוחד בו ובמעורבותו בקרן וקסמן (שאפשטיין היה חלק ממנה), כמו גם במעורבותה של זו בתנועה המשיחית-יהודית "שבתאות".

דף פייסבוק נוסף שעשה שימוש בתמונה באותה העת הוא עמוד הפייסבוק "מצנקש מצייצים", דף סטירי פוליטי שאם נתקלתם בשמו, כנראה שאתם עוקבים אחר בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, שעוקב אחר התכנים שלו. הדף עלה לכותרות ב-2017, כשפרסם קריקטורה גזענית אותה נתניהו שיתף. "מצנקש" פרסם גם הוא את התמונה של ברק עם כיתוב המרמז כי ברק חובב קטינות, ואם תהיתם האם יש קשר בין "קונספיל" ל"מצנקש", אתם לא טועים. התחקיר הקפדני "עבודה שחורה" שנערך בידיעות אחרונות על ידי שחר גינוסר וגיא ליברמן, התמקד בפעילות הפוליטית שמבצעות חברות ייעוץ ואסטרטגיה עבור לקוחות ברשתות החברתיות. בתחקיר זה צוטטה יועצת התקשורת מיכל אדר כמי שטוענת כי בנה, אלעד פרסמן (כפי שאף מצוין בעמוד הפייסבוק עצמו) עומד מאחורי עמוד "קונספיל" וגם מאחורי עמוד הפייסבוק של "מצנקש", אותו הגדירה כ"דף פרובוקטיבי של חבר'ה צעירים מהליכוד".

כמעט שנה תעבור עד שייעשה בתמונה שימוש על ידי אושיות עם פרופיל גבוה יותר. תחילה היה זה אראל סג"ל שעם התמונה חשף את הכספים שהועברו לברק על ידי קרן וקסנר, שאפשטיין היה אחד מעמודי התווך שלה. אחריו הגיע תורו גם של יאיר נתניהו, שעשה בתמונה שימוש והדהד את דבריו של סגל - וכך, בחצי השנה האחרונה התמונה של ברק יוצא מביתו של אפשטיין המשיכה להכות ברשתות החברתיות מבלי שזלגה למדיות המובילות. פרט מעניין הוא ההתכתבות בין נדב אייל מ"חדשות עשר" לבין סגל, בה אייל טען כי הקשר בין ברק לאפשטיין הוא רופף במקרה הטוב, בעוד סגל צירף את אותה התמונה המפורסמת עם הכיתוב "מי האיש הזה? לאן הוא הולך ב-2016 שמונה שנים אחרי ההרשעה?"

מדוע לאורך כל החודשים הללו לא נעשה בתקשורת שימוש בתמונות הקושרות את ברק לביתו של אפשטיין? התשובה לכך לא ברורה ותמוהה עוד יותר בהתחשב ברעש סביב הכתבה שעלתה ב"דיילי מייל", אייטם שמיחזר מידע שהיה מצוי ברשות הרבים תקופה ארוכה. את הכתבה באתר הבריטי עוד ניתן להסביר בכך שברק נשאל בראיון לאתר ה"דיילי ביסט" רק יום קודם לכן על הכובע שחבש בתמונות ההן - אבל את הפליאה וההיסטריה המקומית קצת קשה להכיל. במכתב ששלחו בליכוד ליועץ המשפטי, התבקש האחרון לפתוח בחקירה נגד ברק ויחסיו עם אפשטיין הפדופיל, לאחר שזה נעצר שוב רק ארבעה ימים לפני כן בחשד לסרסור וסחר בקטינות. בבקשה נכתב כי "מר ברק צולם יוצא מדירתו של אפשטיין בשנת 2016". אמצעי התקשורת פרסמו את דבר המכתב, אך אף אתר לא צירף לכתבות שעלו בנושא את התמונה המדוברת.

האפקט של קמפיין בחירות בפייסבוק יעיל ומהיר יותר מכל גופי התקשורת הזמינים, וזו הסיבה שבמטה הליכוד, כחול לבן וישראל דמוקרטית פעילים יותר מאי פעם ברשתות החברתיות: צ'אט בוטים בפייסבוק שמאפשרים גישה ישירה אל הבוחרים גם אחרי שסיימו להשתמש ב"חידון" או פעילות אחרת שיזמו, סרטונים ויראליים כמו "אתגר הפקק", וגם סערת "כרטיס האשראי" של ברק. עם זאת, ישנו גם חשד ל"גניבת בחירות", חשד זהה לזה שעלה בבחירות לנשיאות בארצות הברית, ושהועלה על ידי ראשי מערכת הביטחון הישראלית. גניבת הבחירות לא נעשית בפריצה לקלפיות או במנגנונים טכנולוגים הקשורים אליהן, אלא מתבצעת ברשתות החברתיות בצורה גלויה, על ידי "בוטים", משתמשים שנתפסים כלגיטימיים ומאחוריהם עומד מנגנון מתוחכם ומבריק שמנסה לשנות את השיח ברשתות החברתיות. השינוי מתבצע תוך לכלוך והכפשה של מתמודדים אחרים.

אהוד ברק בחממה בעין שמר, 19 ביולי 2019. שלומי גבאי
אפקט יעיל, מהיר וזו הסיבה שבמפלגות הגדולות פעילים ברשתות החברתיות./שלומי גבאי

בהיעדר פיקוח ראוי, מנגנון המזהה את אותם הבוטים וגוף שיאמת את זהות האנשים או ניסיונות לשינוי השיח, נראה שאנחנו צפויים לחוות במערכת הבחירות הנוכחית עוד מקרים רבים של תמונות ישנות שדולפות לרשת ומקבלות תפנית חדשה. הניסיון לשלוט בשיח צפוי להמשיך גם אחרי הבחירות ולהיות מונע מאינטרסים פרטיים.

seperator

אז מה המסקנות? ובכן, בעוד ברק טוען לכך שהפרסום ב"דיילי מייל" מוכתם ממניעים פוליטיים, טענה שבאתר דחו על הסף, לא ניתן להוכיח זאת באופן חד משמעי. אם יש משהו אחד שקשה להתעלם ממנו, זו העובדה שהתמונות שכביכול נחשפו היו בידי אנשי קמפיין הליכוד - כמו גם בנו של ראש הממשלה וראש הממשלה עצמו - ימים, חודשים ואף שנים טרם הפרסום ונעשה בהן שימוש כחלק מקמפיין פוליטי ממושך ברשתות החברתיות, בפעילות המזכירה באופייה את זו שערכו בליכוד כנגד מועמד מפלגת כחול לבן - הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. וכן, לקמפיין הפוליטי הזה יש אפילו האשטאג #Follow_the_Fallula. - ובעברית "עקבו אחרי הפלולה".

מהליכוד טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully