וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד הישובים העתיקים והגדולים בעולם נחשף ליד ירושלים

16.7.2019 / 10:45

על גדת נחל שורק, ליד הישוב מוצא, גילו חופרים ישוב פרהסטורי ענק בן 9,000 שנה, הגדול בישראל ואחד מהגדולים בעולם. החוקרים: "חיו כאן 3,000-2,000 תושבים לכל הפחות - סדר גודל המקביל לעיר בימינו!"

אתר בן 9000 שנה התגלה במוצא/רשות העתיקות

ישוב ענק מהתקופה הניאוליתית, הגדול ביותר המוכר בארץ מתקופת האבן החדשה ואחד מהגדולים בעולם, התגלה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בסיבוב מוצא, ביוזמה ובמימון של חברת נתיבי ישראל.

החפירות נערכות במסגרת פרויקט כביש 16 להקמת כניסה חדשה לעיר ירושלים. הפרויקט התחבורתי יחבר בין כביש מס' 1 לדרום העיר ירושלים (אזור 'בית וגן') באמצעות שתי מנהרות כפולות. בין השאר, התגלו באתר אלפי ראשי חץ, תכשיטים ופסלונים שעיצבו הקדמונים.

האתר מוצא ממוקם כ-5 ק"מ מערבית לירושלים, על גדת נחל שורק, ליד מעיינות ובסמוך לעמק פורה ולדרך הקדומה שהובילה מהשפלה לירושלים. תנאים אופטימליים אלה, היוו גורם מרכזי להתיישבות ארוכת טווח באתר, כבר מהתקופה האפיפלאוליתית - לפני כ-20,000 שנים, ועד היום.

אתר פרהסטורי בן 9000 שנה במוצא. איל מרקו רשות העתיקות, רשות העתיקות
הישוב העתיק שהתגלה ליד מוצא/רשות העתיקות, איל מרקו רשות העתיקות
צלמית (פסלון) בת 9,000 שנה. מתארת פני אדם. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
צלמית/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות

נמצאו צמידים שהכינו מצדף אם הפנינה

לדברי ד"ר חמודי חלאילה וד"ר קובי ורדי, מנהלי החפירה במוצא מטעם רשות העתיקות, "זו הפעם הראשונה שמתגלה בארץ יישוב בממדים כאלה, מהתקופה הניאוליתית - לפני 9,000 שנה. חיו כאן 3,000-2,000 תושבים לכל הפחות - סדר גודל המקביל לעיר בימינו!"

בחפירות נחשפו מבנים גדולים, הכוללים חדרים ששימשו למגורים, וכן מתחמים ציבוריים ואזורי פולחן. בין המבנים נחשפו סמטאות, המעידות על תכנון מתקדם של היישוב. במבנים נעשה, לעיתים, שימוש בטיח, ליצירת רצפות ולאיטום מתקנים.

לדברי החוקרים, "במקום שבו אנשים חיים, יש גם מתים: באתר נחשפו קבורות בין הבתים ובתוכם, כאשר בחלקן הונחו מנחות קבורה שונות - חפצים שימושיים או יקרי ערך, אשר האמינו שישרתו את המת בעולם הבא. מנחות קבורה אלה מעידות שכבר בתקופה קדומה זו, יושבי האתר קיימו יחסי סחר עם מקומות רחוקים. בין היתר, נמצאו בקברים פריטים ייחודיים מאבן שמקורה לא ידוע, פריטי אובסידיאן (זכוכית געשית) מאנטוליה, וקונכיות שחלקן הובאו מהים התיכון וחלקן מהים האדום.

בחפירה נמצאו צמידי אבן במספר סגנונות, אשר עוצבו ביד אמן. "על פי גודל הצמידים, אנו משערים שענדו אותם בעיקר בשלב הילדות", אומרים החוקרים. "כן מצאנו חרוזי בהט שעובדו בקפידה, ותליונים וצמידים שאותם הכינו מצדף אם הפנינה".

צלמית (פסלון) שור. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
צלמית/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות
אתר פרהסטורי בן 9000 שנה במוצא. יניב ברמן, רשות העתיקות, רשות העתיקות
העבודות באתר/רשות העתיקות, יניב ברמן, רשות העתיקות

"חשיפת האתר מעוררת עניין גדול בעולם המדעי"

בכל אזורי החפירה נחשפו כלי צור רבים שיוצרו באתר, בהם אלפי ראשי חץ ששימשו לציד ואולי גם ללחימה, גרזנים ששימשו לכריתת עצים, וסכינים מצור. בתוך היישוב נחשפו מחסנים בנויים, שהכילו כמות אדירה של קטניות, בהם בולטים זרעי עדשים. השתמרות הזרעים מעוררת השתאות לאור גיל האתר. ממצא זה, מלמד על עיסוק אינטנסיבי בחקלאות. בנוסף, ניתן להסיק שמהפכת הביות הגיעה לשיאה בשלב זה: עצמות בעלי החיים באתר, מעידות על כך שאנשי היישוב הלכו והתמחו ברעיית צאן, ומקומו של הציד בכלכלת הקיום הלך והצטמצם.

לדברי החוקרים, "חשיפת האתר הענק במוצא מעוררת עניין גדול בעולם המדעי, והיא משנה את מה שהיה ידוע לגבי התקופה הניאוליתית באזור. עד כה, האמינו שאזור יהודה היה ריק, ושאתרים בסדר הגודל הזה התקיימו רק בעבר הירדן או בצפון הלבאנט. במקום חלל יישובי מתקופה זו, נמצא אתר מורכב, שבו כלכלת קיום מגוונת, וכל זה רק עשרות סנטימטרים מתחת לפני השטח. כל הממצאים תועדו בטכנולוגית תלת-מימד חדשנית, כך שנוכל להמשיך ולחקור את האתר גם בסיום החפירה".

לדברי המהנדס גלעד נאור, מנהל מחלקת פרויקטים בחברת נתיבי ישראל, "זוהי זכות גדולה עבורנו, כחברת תשתיות התחבורה הלאומית- נתיבי ישראל, כי באמצעות פרויקטי תשתיות התחבורה של 'המחר' מתאפשרים גילויים כה מיוחדים בהיסטוריה המפוארת של ארצנו".

חרוזים עשויים אובסידיאן. יניב ברמן, רשות העתיקות, רשות העתיקות
חרוזים עשויים אובסידיאן/רשות העתיקות, יניב ברמן, רשות העתיקות
חנית שנקברה לצד לוחם באתר במוצא. יניב ברמן, רשות העתיקות, רשות העתיקות
חנית שנקברה כמנחת קבורה בקבר לוחם/רשות העתיקות, יניב ברמן, רשות העתיקות
צמידים שנמצאו אתר פרהסטורי בן 9000 שנה במוצא. יניב ברמן, רשות העתיקות, רשות העתיקות
צמידים רבים נמצאו באתר. לפי הגודל נראה כי ניתנו לילדים/רשות העתיקות, יניב ברמן, רשות העתיקות
אתר פרהסטורי בן 9000 שנה במוצא. איל מרקו, רשות העתיקות, רשות העתיקות
היישוב הענק מהתקופה הניאוליתית שהתגלה בחפירות הארכיאולוגיות של רשות העתיקות/רשות העתיקות, איל מרקו, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully