וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה נראה מוח שהיה 100 שעות בתוך MRI

סריקות MRI שנערכו במשך 100 שעות למוחה של אישה שתרמה את גופה למדע הניבו את צילום תלת המימד המפורט והמדוייק ביותר של המוח האנושי אי פעם. ככה זה נראה

גיף הדמיית מוח MRI. ComaRecoveryLab, אתר רשמי
גיף מתוך סרטוני ההדמיה שפורסמו לטובת הקהילה המדעית/אתר רשמי, ComaRecoveryLab

חוקרי מוח הצליחו להפיק הדמיית מוח בתלת מימד שהיא המדוייקת והמפורטת ביותר מבחינה אנטומית שנראתה אי פעם, והם חולקים את התמונות ההיסטוריות הללו עם הציבור. ההדמיה המפורטת התאפשרה הודות לתרומה אנונימית של אישה שציוותה את גופה (ובכלל זה גם את מוחה), למדע, לאחר מותה, וכן, הודות לגישה בת 100 שעות מפרכות לאחד ממכשירי ה-MRI המשוכללים ביותר הקיימים כיום בעולם. שני התנאים הלא מובנים מאליהם הללו איפשרו להניב הדמיה כל כך מפורטת ותקדימית, עד כי החוקרים מתארים אותה כהמחשה של הארכיטקטורה של המחשבות עצמן.

את המחקר הוביל בריאן ל. אדלואו מומחה בהדמיה רפואית מבית החולים הכללי במסצ'וסטס, שיחד עם עמיתיו למחקר השתמשו במכשירי MRI מתקדמים ביותר כדי לייצר את "ההדמיה המפורטת ביותר של האנטומיה התלת מימדית של המוח האנושי", כהגדרתם. אף על פי שמחקרם עדיין לא עבר ביקורת עמיתים, שלב חשוב בביסוס אמינותו וחשיבותו של כל מחקר רפואי או מדעי, עצם ההישג של צוות החוקרים והעובדה שהם החליטו מראש לחלוק את ממצאיהם התקדימיים עם כלל הקהילה המדעית והציבור, מושכת תשומת לב חיובית רבה למחקר ברחבי העולם כבר עכשיו. קטעי וידאו של ההדמיה ברזולוציה גבוהה כבר פורסמו ושוחררו לקהל הרחב.

עוד בנושא:
6 מאכלים שהורסים לכם את המוח
7 דברים שכדאי להתחיל לעשות בגיל 40 כדי להציל את המוח בגיל 80
זה מה שקורה במוח שלנו כשאנחנו רוקדים

קליפ מתוך סרטוני ההדמייה שפורסמו

המוח נתרם למחקר על ידי אישה בת 58 שהגיעה לבית החולים עם תסמינים של חום, צמרמורות ועייפות, שהתפתחו בהמשך לקשיי נשימה. למרבה הצער, בתוך שבועיים התדרדר מאוד מצבה של הפציינטית והיא מתה כתוצאה מכשל נשימתי שנגרם מדלקת ריאות נגיפית.

אף על פי שהפציינטית חלתה בעבר בלימפומה והיו לה עוד כמה בעיות רפואיות ברקע, לא היתה לה היסטוריה רפואית של בעיות נוירולוגיות או מחלות פסיכיאטריות, מה שהפך את המוח שלה לדגימה רבת ערך עבור חוקרי מוח. לאחר שעבר תהליכי שימור, המוח הנתרם הועבר למיכל עשוי פולימר קשיח שנבנה במיוחד עבורו והוא אטום לאוויר, כדי לאפשר את משך הזמן הארוך שבו המוח היה צריך לשהות בתוך מכשירי ההדמיה.

המתקן הוצב בתוך מכשיר MRI מסוג 7T: מכשיר הדמיה עוצמתי במיוחד שמייצר שדות מגנטיים חזקים מאוד ואושר לשימוש בארה"ב על ידי ה-FDA רק לפני כשנתיים. "איכות התמונה המתקבלת בהדמיית MRI היא גבוהה יותר ככל שהשדה המגנטי חזק יותר. העוצמה הגבוהה יותר של המכשיר הזה מאפשרת הדמיות מדוייקות יותר של מבנים קטנים יותר ופתולוגיות עדינות, שעשויות לאפשר אבחון משופר של מחלות", הסביר בשעתו רוברט אוקס, רדיולוג מטעם ה-FDA.

עוד בוואלה!

הרופאים נדהמו לגלות: האיש הזה חי 60 שנים עם חצי מוח

לכתבה המלאה
פיסת מוח משומרת בתוך צנצנת פורמלין. ShutterStock
הדמיות מדגימות לאחר המוות אינן מוגבלות על ידי זמן או תנועה. דגימת מוח משומרת/ShutterStock

במחקר הנוכחי, אדלואו ועמיתיו השתמשו במכשיר ה-7T כדי לבצע הדמיות של מבנים זעירים במוח ברזולוציה של 100 מיקרומטרים - המשמשת למדידת אובייקטים בגודל של עשירית המילימטר. כדי להצליח לתפוס מבני מוח זעירים שכאלה, הסבירו החוקרים במאמרם, יש חשיבות גדולה מאוד לכך שהאובייקט שעובר את ההדמיה יהיה חסר תזוזה לחלוטין. העובדה שהאובייקט במקרה הזה היה מוח של אישה שכבר לא היתה בין החיים, עזרה מאוד לטובת העניין הזה.

"להדמיות MRI מסוג Ex Vivo (לאחר המוות) יש יתרונות רבים על פני הדמיות In Vivo (על פציינט חי), במיוחד כשמדובר במיקרו-מבנים של אנטומיית המוח. הדמיות שנעשות במטופלים חיים מוגבלות בזמן ומושפעות מכל תזוזה, בעוד שהדמיות לאחר המוות יכולות להתבצע ללא מגבלת זמן וללא תנועה, אפילו הקלה ביותר כמו תנועות הגוף המתחייבות מפעולות הנשימה והלב", הסבירו החוקרים.

הודות לתנאים המעולים של הניסוי במקרה הזה (שכללו מכשיר הדמיה עוצמתי במיוחד ותרומת מוח מן המתה) התאפשר לחוקרים להפיק 8 טטרה-בייטים של צילומי מוח מארבע זוויות שונות, שוות ערך לכ-100 שעות MRI.

מספר קליפים מתוך החומר שצילמו החוקרים כבר זמינים אונליין לטובת שימוש הקהילה המדעית בכללותה ולדברי החוקרים, הם צופים שיהיו לחומרים הללו שימושים נרחבים בשלל תחומים מחקריים, חינוכיים וקליניים.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח
  • mri

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully