וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברה: מה לא מספרים לנו על המטבע החדש "והמהפכני" של פייסבוק?

20.6.2019 / 7:21

מייקי לוי לא מאמין ששוב נותנים לפייסבוק לשחק עם הרגשות שלנו, והפעם גם עם הכסף שלנו. ההשפעות ההרסניות שיש לפייסבוק על חיי היום יום שלנו, עוד לא התבטאו בצורה פיננסית. אבל באמצעות המטבע החדש, הכל עתיד להשתנות ורגע לפני שזה קורה, חייבים לעצור את זה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני ועדת המסחר של בית הנבחרים בוושינגטון, 11 באפריל 2018. רויטרס
מארק צוקרברג מנסה לענות לשאלות בועדת המסחר של בית הנבחרים בוושינגטון באפריל האחרון./רויטרס

"נשקיע בפרטיות המשתמשים", "פרטיות המשתמשים בראש סדר העדיפויות" הכריז מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג שוב ושוב, בכל הזדמנות והכרזה שקיים. אבל מילים לחוד ומעשים לחוד ונדמה כי אם להסתמך על ההיסטוריה של החברה בעשור האחרון, הרי שההבטחות האלו נראות כדבר הכי רחוק מהמציאות ולא משנה כמה פעמים מארק צוקרברג יעלה לבמה או שאחד מבכיריו יתבטאו בנושא.

כל המודל העיסקי של פייסבוק מושתת על המידע שאנחנו מספקים לה על ההרגלים שלנו, כמו גם מידע שהיא אוספת עלינו מחברות אחרות. המודל הזה שוכלל בצורה צינית כשרק השבוע החברה השיקה אפליקציה שנועדה לאסוף ממשתמשים מידע בתמורה לכסף. האפליקציה החדשה שהשיקה תאסוף נתונים על היקף השימוש בסמארטפון, לרבות איזה אפליקציות הורדתם, כמה זמן ביליתם בכל אפליקציה ועוד. שלא תטעו, האפליקציה הזו לא…

ליברה. ShutterStock, ShutterStock
חושבים שהוא "מהפכני"? תחשבו שוב./ShutterStock, ShutterStock

פייסבוק השיקה השבוע את פלטפורמת "ליברה", מטבע וירטואלי הצמוד למדד הדולר, מבוסס בלוקצ'יין. המטבע החדש יוטמע בשירותי החברה ויאפשר סחר פשוט ומהיר דרך פייסבוק. כך תוכלו להעביר כספים לחברים בלחיצת כפתור מהווטסאפ, לשלם במכולת דרך המסנג'ר ועוד. פייסבוק רוצה שתתחילו להעביר דרכה כסף, כך היא תוכל לדעת מה מצבכם הפיננסי, מה הרגלי הקניות שלכם ואיזה מותגים אתם אוהבים. אם זה לא מספיק, בפייסבוק רוצים להשיק ארנק דיגיטלי ששם ניתן יהיה לשמור, לשלוח ולקבל את המטבע. לחיצת כפתור אחת מווטסאפ, מסנג'ר או פייסבוק ואתם בתוך הארנק. כמובן שכמו בכל שירות של ענקית טכנולוגית, יש גם את הצד הטוב ש"עוזר לעולם להיות טוב יותר". פייסבוק רוצה שאנשים ללא חשבונות בנק יוכלו ליהנות משירותים פיננסים ובפריסה בינלאומית.

עוד בנושא:

"הרגשתי שהבן אדם גונב לי את החיים": נחסם על ידי פייסבוק כי דיווח על המתחזה שלו
הסערה הפוליטית: בוטים, פרופילים מזוייפים ואיך הם שולטים בנרטיב
"הטיהור" גרסת פייסבוק: הסירה עד עשרות אלפי חברים מקבוצות וקהילות

עוד באותו נושא

המטבע של פייסבוק: "נעשה לפיננסים מה שהאינטרנט עשה לתקשורת"

לכתבה המלאה

אם למדנו כבר שפייסבוק יודעת לשחק ברגשות שלנו באמצעות הפלטפורמה, תחשבו מה יקרה כשהיא תלמד ותדע איך לשחק בכסף שלנו. במטבע החדש חברה פייסבוק אל 27 חברות כמו מאסטרקארד, ויזה, פייפאל, קויינבייס ועוד. המטבע זכה לאתר משלו, וככל שתנברו בו, כך תתקשו למצוא איזכורים לפייסבוק. כן, פייסבוק יודעת שהמוניטין שלה בכל הקשור לתחושות האמון והביטחון מהציבור נפגם קשות ובדיוק מהסיבה הזאת, המטבע החדש נצבע בצבע סגול (זאת בעוד הלוגו המקורי של החברה בכלל כחול), והאתר כמעט ומסתיר כל קשר בינו לבין פייסבוק, כך שבמבט מהצד, נראה כי כל קשר בין המטבע לפייסבוק הינו מקרי בהחלט.

הארנק קליברה. יח"צ,
למי העברתם, כמה העברתם ומתי העברתם. פייסבוק הולכת לדעת עליכם ה-כ-ל./יח"צ

נכון למצב הקיים הרי שפייסבוק יודעת עלינו לא מעט פרטים כמו איפה אנחנו נמצאים, איפה היינו, מה מעניין אותנו ומי החברים שלנו. אבל אין לה שום גישה למצב הפיננסי שלכם, האם אתם באמת רוצים לתת לחברה שעד כה לא הצטיינה בשמירת הפרטיות, גם את הפרטים הפיננסים? תארו לכם את הסיטואציה הבאה: פייסבוק תאגור את המידע הרגיש ביותר, המידע הפיננסי. גופים מסחריים יוכלו לבקש מפייסבוק גישה בצורה עקיפה: לפרסם מודעות לאנשים שמצבם הפיננסי הוא מצויין והם אנשים אמידים. עוד נניח ופייסבוק יודעת מה מצבכם הפיננסי והיא תציע לכם חופשה שאתם כה רוצים (היא הרי יודעת איזה חופשות חיפשתם במלדיבים), והחופשה תחרוג קצת מהמצב הפיננסי שלכם, אבל ההצעה תהיה כה מפתה שלא תוכלו לסרב לה. אז היא תעשה את זה שוב - ושוב, עם הצעות מפתות למוצרים שונים ובמהרה תגלו שהמצב הפיננסי שלכם הושפע ממניפולציות שונות של פייסבוק. נשמע מופרך? כבר עכשיו היא עושה זאת עם הפיד שלכם, ובכך משפיעה על מצב הרוח.

בארצות הברית כבר התעוררו וקראו לעצור את פיתוח המטבע הוירטואלי של פייסבוק, אך בישראל ישנים בעמידה בזמן שאחד מהפיתוחים המסוכנים ביותר עתיד לצאת בשנה הקרובה ולסכן את כולנו. המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית הורתה לעצור את השקת המטבע עד לסיום חקירת הקונגרס. יו"ר ועדת השירותים הפיננסים, מקסים ווטרס, אמרה: "לאור העבר המטריד של החברה, אני מבקשת כי פייסבוק תסכים להקפיא את פיתוח המטבע הוירטואלי, עד שהונגרס והרגולטורים יוכלו לבחון את הנושאים ולנקוט בפעולה".

שיתופי פעולה של ליברה. יח"צ,
ימכרו את הפרטיות שלנו תמורת נזיד עדשים./יח"צ

"פייסבוק גם ככה גדולה וחזקה מדי, והיא השתמשה בכוח הזה נגד המשתמשים, מבלי להגן על פרטיותם", אמר שרד בראון, סנטור בארצות הברית. "אנחנו לא יכולים לאפשר לפייסבוק לנהל מטבע קריפטו מסוכן, מחוץ לבנק השוויצרי ומבלי פיקוח. אני קורא לשומרי הפיננסים שלנו, לעקוב מרחוק ולוודא שהמשתמשים בטוחים", הוסיף. בפייסבוק ממשיכים בשלהם, כשדוברת פייסבוק הגיבה שהם יענו לכל הגופים, בזמן שהם ממשיכים בהשקת המטבע.

במציאות הנוכחית ובה הדיון הציבורי על כוחה של פייסבוק נמצא עדיין בחיתוליו, עולה התחושה שלהעניק לחברה הזו כוח כה רב, וטביעת רגל בעולם הפיננסים, תהיה חוסר אחריות מצדנו, כמו גם מצידו של הרגולטור המקומי. אם כבר רגולטור מקומי, מדוע לא שמענו את כלכלני ישראל וקברניטי המדינה מתבטאים כלפי ההכרזה של פייסבוק, הרי מדובר במהלך שעתיד להשפיע על המדינה ואזרחיה. מנגד, מתי שמענו את קברניטי המדינה מתבטאים כלפי פייסבוק במהלך העשור האחרון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully