וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאפס למאה: כך וסילי מיציץ' הפך לכוכב על בכדורסל האירופי

19.5.2019 / 14:00

הרכז הסרבי היה בדרך להיות עוד כישרון מבוזבז, ואפילו מכבי תל אביב העדיפה את פייר ג'קסון, אבל אחרי שחבר לשאראס בז'לגיריס ("ההחלטה החשובה בקריירה") הוא לא מביט לאחור. הערב ינסה להביא גביע היסטורי לאנאדולו אפס, אולי בדרך להפוך לכוכב האירופי הבא של סן אנטוניו

ONE

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של מכבי תל אביב

בדירוג המסורתי של אתר "יורוהופס" של כל שחקני היורוליג לפני פתיחת העונה, התייצב וסילי מיציץ' במקום ה-77. "בעונה שעברה מיציץ' פרץ קדימה, עזר לז'לגיריס קובנה להגיע לפיינל פור והראה למה נחשב לפני כמה שנים לכישרון על", הסבירו הבוחרים. "אנאדולו אפס זקוקה לרכז, ומיציץ' יכול לתרום בניהול המשחק וביצירת מסירות, ולהשתמש בגודל שיש לו נגד גארדים קטנים יותר".

איש לא שיער אז איפה יסיים מיציץ' את העונה. בשבוע שעבר, כשהיורוליג פירסמה את נבחרי העונה, ולרכז הסרבי נמצא מקום רק בחמישייה השנייה, לא מעט גבות הורמו. "ל'ואסה' יש סיכוי טוב להצליח אפילו ב-NBA אם הוא רוצה", פרגן חברו שיין לארקין, "יש לו את הכישרון, הגודל והיכולת לשחק שם".

אם למישהו עוד היה ספק, בחצי הגמר הוכיח מיציץ' כמה הוא גדול. אשתקד, בחצי הגמר מול פנרבחצ'ה, הוא קלע חמש נקודות בלבד - וביום שישי האחרון להט נגדה עם שיא קריירה ביורוליג של 25 נקודות, והצעיד יחד עם לארקין (30) את אפס לניצחון ענק בדרבי ולגמר היסטורי, הערב (ראשון, 22:00) מול צסק"א מוסקבה.

אטורה מסינה, עוזרו של גרג פופוביץ' בסן אנטוניו, הודה אתמול בפני העיתונות הסרבית כי "אם זה היה תלוי בי, הייתי רוצה לראות אותו בספרס. פופוביץ' ואני דיברנו עליו כמה פעמים, והוא מתאים לנו בצורה מדהימה. את הדרך שבה שהוא משחק עם לארקין צריך ללמד בקורסים למאמנים. זה מה שאנחנו רוצים לראות ועדיין, זה לא אומר שהוא יגיע".

ולחשוב שמיציץ', שחגג החורף את יום הולדתו ה-25, נחשב עד לא מזמן לפוטנציאל מאכזב ולא ממומש.

עוד בנושא

21:30, 5+: מיציץ' ואנדולו אפס בגמר היורוליג נגד צסק"א מוסקבה
לארקין שבר שיא פיינל פור, פנרבחצ'ה המומה: "בושה, קטסטרופה"
ג'ורדי ברתומאו: "יותר קבוצות צריכות להתנהל כמו מכבי תל אביב"

כך מיצ'יץ' נראה באליפות העולם עד גיל 19

בגיל 16, אחרי שעבר במועדוני הנוער הגדולים של סרביה, מיציץ' חתם במגה ויזורה של סוכן העל מישקו רזנטוביץ'. כבר אז דיברו עליו בתור הגארד הסרבי הגדול הבא, ובזכות ממדי גופו (1.96 מטר כיום) הוא הושווה בעיקר לדימיטריס דיאמנטידיס. מעט מאוד זמן חלף עד שהוא הפך לאחר השחקנים האהובים על רזנטוביץ', וכשהיה בן 18 הוביל את הקבוצה בעונת הבכורה שלה בליגה האדריאטית יחד עם בובאן מריאנוביץ'; שנה אחר כך הצטרפו אליה נמניה דאנגוביץ' ואחד, ניקולה יוקיץ'.

הפריצה הגדולה של מיציץ' לתודעה הגיעה בקיץ 2013, כשהצעיד את נבחרת סרביה למדליית הכסף באליפות העולם עד גיל 19, והוא נבחר לחמישיית הטורניר לצד ארון גורדון, ג'ליל אוקפור, דאנטה אקסום ודאריו שאריץ', אלא שהוא נבחר בשנה שאחרי רק במקום ה-52 בדראפט על ידי פילדלפיה, ועד לאחרונה מעולם לא הוזכר כמועמד אמיתי לליגה הטובה בעולם.

פציעות מנעו ממנו להגיע לאן שהיה יכול וצריך. עוד לפני שמלאו לו 18 קרע את הרצועה הצולבת בברכו והושבת לעשרה חודשים; לפני דראפט ה-NBA שבר את ידו ופיספס את החלקים המכריעים של עונת 2013/14; אחרי הבחירה היה אמור להיות חלק מסגל נבחרת סרביה לאליפות העולם, אלא שאז סבל שוב מפציעת ברך שגרמה לו להחמיץ חודשיים; בקיץ 2014 חתם בבאיירן מינכן על חוזה לשנתיים עם אופציה לעונה שלישית, אך חודש בתוך עונת היורוליג סבל מקרע חלקי ברצועה הפנימית ונעדר לחודשיים נוספים.

כך התגלגל מיציץ' מפציעה לפציעה ומאכזבה לאכזבה, עד שבדצמבר 2015 הרים ידיים וחזר לסרביה, לכוכב האדום בלגרד. בחממה המפנקת של היורוליג הוא היה חלק מקבוצה תוססת, והחל לקבל שוב ביטחון. "סוף סוף חזרתי לשחק כדורסל באופן רציף", סיפר בסיום אותה עונה, "אני חייב להודות למאמן סווטיסלאב פסיץ' על העבודה הטובה שהוא עשה איתי בהגנה בבאיירן. לפני שהגעתי לשם בכלל לא שמרתי. ומה יהיה איתי עכשיו? אני רק בן 22, שום דבר עוד לא מאוחר בשבילי". מי היה מאמין אז שמיציץ' ימנע מפשיץ' את העלייה לפיינל פור ב-2019?

ואסילייה מיציץ' במדי באיירן מינכן. GettyImages
את ההגנה הוא למד מפסיץ'. מיציץ' במדי באיירן/GettyImages

אנדולו אפס שמה עין על מיציץ' הרבה לפני שהגיע אליה. ב-2016, אחרי טבילת אש המוצלחת בכוכב האדום, היא רצתה אותו, אבל הוא בחר במפתיע בטופאש בורסה, וגם העונה ההיא לא עברה באופן חלק: בפברואר, דווקא אחרי שהפציץ 27 נקודות במשחק ליגה, הוא חש כאבים בברכו ונעדר למשך חודשיים.

הרגע ששינה לו את הקריירה הגיע לפני כמעט שנתיים, בקיץ 2017. מיציץ' היה במשא ומתן מתקדם עם אפס (שוב היא), אלא שאז נכנס לתמונה שרונאס יאסיקביצ'יוס. "תבוא אליי ולא תתחרט", הבטיח לו מאמן ז'לגיריס. במקביל נכנסה לתמונה גם מכבי תל אביב, ששקלה את החתמתו, אך העדיפה את פייר ג'קסון. מיציץ' בחר בשאראס, ובחר נכון. קובנה הייתה הסינדרלה של אירופה והגיעה לפיינל פרו נגד כל הסיכויים. הרכז הסרבי דורג שישי בקבוצה בנקודות (7.7), שני באסיסטים (4.2) ושלישי בדקות (24.3), וחשוב מכל - השלים עונת יורוליג ארוכה ומפרכת מבלי להחמיץ אפילו הופעה אחת ב-36 משחקים.

"העונה שלי בז'לגיריס הייתה הצעד הכי חשוב בקריירה שלי", סיפר מיציץ' בראיון במהלך העונה הנוכחית. "התבגרתי מאוד במשחק שלי, שיפרתי את הכדורסל שלי, הבנתי איך לנהל את המשחק, ואני חייב הרבה לשאראס שעזר לי להתבגר ולשחק טוב יותר".

גם יאסיקביצ'יוס שפע מחמאות לחניך לשעבר, לפני שפגש אותו כיריב העונה. "על מעט מאוד שחקנים אתה שומע דברים כמו ששמעת על מיציץ' בגילים הצעירים, וכשהייתה לנו את האופציה להחתים אותו - ראינו שהוא מסתובב בקבוצה בטורקיה, בגיל שהוא כבר היה צריך להיות כוכב. ידעתי שזה הזמן המתאים להביא אותו, והוא היה מאוד מחויב לעבודה".

מקורביו של מיציץ' בסרביה קיבלו עוד במהלך עונת 2017/18 את הרושם שהוא ישחק בעונה הבאה באנדולו אפס, הקבוצה הגרועה ביורוליג בזמנו. הטורקים הצליחו להחתים אותו הפעם עוד לפני תום העונה. "כשחתמתי באנדולו, אף אחד לא הבטיח לי שום דבר, לא אמרו לי שאני אהיה רכז ראשון או משהו כזה, אבל אני בא להילחם על המקום שלי בכל עונה", הסביר.

מיציץ' נמצא בעיצומה של עונת שיא: הוא קולע 12.1 נקודות למשחק, פוגע ב-37 אחוזים לשלוש ומוסר 5.7 אסיסטים - כשרק ניק קלאתיס מפנאתינייקוס ומייק ג'יימס מאולימפיה מילאנו מעליו. בקו אחורי עמוס ומוכשר, שבו היה עלול למצוא את עצמו כינור שני ואפילו שלישי אחרי לארקין ורודריג בובואה, הוא הפך בגיל 25 למבוגר האחראי ולשחקן המפתח של הקבוצה כולה. וגם העונה, כמו בקודמתה, הסרבי נהנה מבריאות טובה ולא החמיץ משחק.

החיבור בין מיציץ' לארגין עתמאן, המאמן הטורקי שמקבל העונה הרבה יותר פרגון מכל שנה אחרת, היה מפתיע לטובה. "הוא זכה בכל כך הרבה תארים בקריירה שלו, כך שאתה מקשיב לו והולך איתו. הוא אוהב לדבר על הרבה דברים שלא קשורים לכדורסל, אז יש בינינו חיבור מיוחד. אני חושב שהתכונה הכי טובה שלו היא שהוא מתאים את עצמו לשחקנים שלו, ונותן ביטחון לקבוצה. לא ראיתי דבר כזה אצל אף מאמן. שאראס הוא אחד המאמנים הכי מוכשרים באירופה, אבל הוא אוהב לשלוט בכל דבר. יש בזה היגיון, אבל עתמאן שונה לחלוטין, וזה הרבה יותר טוב ומתאים לי".

ואסילייה מיציץ' עם מאמן ז'לגיריס קובנה שרונאס יאסיקביצ'יוס. GettyImages
האיש שהביא את המפנה בקריירה. מיציץ' עם שאראס/GettyImages

במרץ האחרון פורסמו ידיעות ברחבי היבשת על הרצון של ריאל מדריד לבנות גרסת כדורסל לפרויקט הגלאקטיקוס המוכר מהכדורגל, ומיציץ' היה אחד השמות שהוזכרו כמועמדים. שבוע לאחר אותה ידיעה, כך פורסם בסרביה לאחרונה, המריא רזנטוביץ' לפגישה עם ראשי אפס באיסטנבול וסגר את התנאים של מיציץ' ובריאנט דאנסטון לשנתיים נוספות.

אלא שהדלת של מיציץ' לא נעולה לחלוטין. הקולות שהחלו להישמע בתקופה האחרונה בנוגע למעבר אפשרי ל-NBA לא היו מקריים. סקאוטים רבים צפו בביצועיו של הסרבי, אבל הבעיה העיקרית היא שהזכויות עליו עדיין שייכות לפילדלפיה. ההערכות הן שכעת, לאחר שמניותיו עלו, אם הסיקסרס לא ירצו בשירותיו הם עשויים להשתמש בהן ולנסות לשלוח אותו בטרייד לקבוצה אחרת. "כרגע נראה שהוא ישחק באפס או ב-NBA, אבל ההחלטה תיפול בקרוב מאוד", העריכו בסרביה בסוף השבוע האחרון. זכייה ביורוליג הערב עשויה להקפיץ אותו בדיוק למקום שבו מאמנו לשעבר, שאראס, היה אחרי הזכייה עם מכבי תל אביב במפעל, לפני 14 שנים.

ואסילייה מיצ'יץ', אנדולו אפס. GettyImages
עוד עונה באפס, או NBA? מיצ'יץ' במדי אנדולו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully