וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים לשטח? רק אחרי הכתבה הזו

דן אמיר

25.4.2019 / 10:18

הולכים לנצל את רצף החג-שבת לטיול שטח? הזדמנות לשכשך צמיגים בנחלי הצפון? רגע לפני היציאה לדרך, כדי שנמשיך להינות גם בפעמים הבאות - כדאי לקרוא את זה

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
השטח אינו צפוי, זה חלק מהקסם בו, זה חלק מהדברים שצריך לקחת בחשבון/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בחגים, עם ישראל נכנס לג'יפים ולג'יפונים שלו ויוצא לטייל בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום. חלקנו לא תמיד יודעים למה הרכבים שלנו מסוגלים ולמה לא. דן אמיר, מומחה בכיר לרכבי שטח ומרכז קורסים להכשרת מדריכים לרכבי שטח במכללה האקדמית בוינגייט, אסף כאן את הטיפים הטובים ביותר שיש לו. הכל כדי שתוכלו לשרוד בשלום את העלייה הבאה שלכם מבלי להיתקע בה עד החג הבא. עשרת הדיברות לנהיגה בשטח

1. בדיקת הרכב

העצה הראשונה אולי תשמע לכם פשוטה, אבל תתפלאו כמה פעמים נתקלתי בשטח בנהגים של השתמשו בה. בדקו את הרכב שלכם ואת תקינותו לפני שאתם יוצאים לשטח. האם כל כלי העזר נמצאים בו: מגבה (ג'ק), מפתח שמתאים לגלגלים, רצועת חילוץ ושאקל לחיבור. לפעמים עם העומס בעבודה והבלאגן עם הילדים עשויים גם לשכוח דברים פשוטים וטריוויאליים כמו לבדוק האם יש מספיק דלק, שמן ומים ברכב. אפילו חוסר בנוזל שמשות בנסיעה מאובקת יכול להרגיז. לא לשכוח לבדוק.

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
האם המסלול שנבחר תואם את יכולות הכלים והנהגים?/ניר בן טובים, רמי גלבוע

2. תכנון מסלול

מסלולי שטח שונים אחד מהשני לא רק ביופי שלהם, אלא גם בדרגת הקושי שלהם. נהגים וותיקים ומנוסים יבחרו בדרגות קושי גבוהות כדי ליהנות מהטיול שלהם. לעומתם נהגי שטח חדשים, עדיף שינסו את כוחם קודם במסלולים הקלים. לכן, עליכם לבדוק האם המסלול שאתם מתכננים מתאים ברמת העבירות לניסיון נהיגת השטח שלכם וליכולות של הרכב שלכם. כדאי להכין מסלול ידוע שכולל בתוכו את הכניסה לשטח וליציאה ממנו. שימו לב שהשטח נוטה להשתנות, מסלול בדרגה קלה שעברתם בימות הקיץ עשוי להתגלות כבינוני למעלה מכך עם הגשמים והבוץ של סוף החורף.

טיול קרוסאוברים בשטח. רמי גלבוע, ניר בן טובים
התאימו את רמת המסלול לכלי הרכב והעדיפו לטייל עם שני כלי רכב לפחות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

3. תארגנו לעצמכם חברה

בשטח תמיד עדיף לנסוע עם יותר מרכב אחד. הדבר הזה נכון גם בהיבט של הבטיחות וגם בהיבט של החברותא. רכב נוסף הוא עוגן לחילוץ או סיוע במקרה של תקלה טכנית, אפשרות לנייד את בני המשפחה אם כלו כל הקצים וצריך לחכות שעות לחילוץ, או דרך מצוינת לחלק את ציוד השטח בין כולם. חוץ מזה, אתם הרי לא רוצים להשתמש בפק"ל הקפה שלכם רק עבור עצמכם, נכון?

טיול שטח בערד. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הטלטלות בשטח מצריכות עיגון רציני של המטען על הגג/ניר בן טובים, רמי גלבוע

4. להכין את הרכב לשטח

עליכם להכין את הרכב לנסיעה. נהיגת שטח אינה דומה לשיוט נינוח בכביש. הרכב קופץ ומטלטל מצד לצד. כך שחובה לבדוק שכל הציוד מעוגן כמו שצריך כדי שלא ייפול על הנוסעים בסיבובים ובירידות. אם יש לכם צורך להעמיס ציוד נוסף על הגג של הרכב, חשוב לוודא טוב שהציוד הזה לא ייפול בדרך. הדקו אותו עם רצועות או רשתות ייעודיות - קשרים נוטים להיפתח וחבלים להיקרע. חשוב לזכור גם שהעמסה על הגג מעלה את מרכז הכובד של הרכב ומסכנת אותו בסיבובים ובשיפועי צד תכננו כך שאת הציוד הכבד תשאירו קרוב לקרקע.

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הקפידו על כללי הנהיגה בשיירה למניעת נתקים ונזקים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

5. נוסעים נכון עם שותפים

צריך לדעת לנסוע בצורה נכונה עם שותפים וחברים נוספים לטיול. חשוב לשמור על קשר עין אחד עם השני. הנהג ברכב המוביל צריך לוודא שהוא רואה במראה שלו את הרכבים האחרים ולזכור שהראות שלו מצוינת, אבל אלו מאחוריו נוהגים בענן אבק ורואים פחות טוב את השביל והחריצים. זה משפיע גם על קצב הנסיעה וגם על המרחקים שיש לשמור בין רכב לרכב בשל הראות הבעייתית. לעולם אל תתנו לקצב שמכתיבים האחרים לעלות על הערכת הסיכונים שלכם.

הנהג ברכב המאסף צריך לוודא שאף רכב או נוסע לא נשכח מאחור. שמירת מרחק לא חשובה רק בכביש, אלא גם בשטח. לכן, אסור להיצמד יותר מדי אחד לשני בנסיעה. אם יש פנייה או התפצלות בכביש, חכו בה עד שיגיעו שאר הרכבים שנוסעים עמכם.

במילה "שותפים" אנחנו כוללים לא רק את חבריכם לטיול, אלא את כלל משתמשי השטח. לצד הזכות להינות ממנו יש גם חובות - אתם חולקים אותו עם שאר המטיילים, מי באופניים, מי באופנוע או ברגל וכמובן החיות והצומח - התחשבו בהם.

טיול שטח לערבה. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
עצירת התרעננות היא לא רק להנאה מהנוף, אלא גם בטיחותית/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

6. התרעננו

בשטח חשוב להתרענן, לחלץ עצמות ולתת לנוסעים לצאת מהרכב ולהימתח. לשם כך, כדאי מאוד לעצור בכל שעה. אל תשכחו להקפיד על לאכול ולשתות בעצירות האלה. אל תנסו להספיק מרחק גדול בבת אחת. הנסיעה בשטח ארוכה ומעייפת יותר מנסיעה רגילה. זה גם המקום להזכיר שאתם ברכב עם בני המשפחה, הם לא גדלו איתכם בסיירת ולא לוקחים חלק בחוויית הנהיגה, עבורם הטלטולים האלו יכולים להיות הרבה פחות מהנים.

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
עבירות זה מהנה, אבל אם לא יודעים - לא עושים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

7. "עבירות"

למרות שאתגרי עבירות והתגברות עליהם הם חלק מהחוויה של נהיגת השטח והטיול, במידה וזו אינה המטרה אליה יצאתם - אם יש בעיית עבירות בשטח, כמו: שיפועי צד, עליות וירידות תלולות, מדרגות או מכשולי מים למיניהם. אם אתם לא בטוחים מה צריך לעשות במקרים הללו, אל תנסו להמר. בדיקה "על אמת" של יכולות הרכב שלכם או מיומנות הנהיגה שלכם עלולה להיות שיעור יקר מאוד במקרה הטוב או מסכנת חיים במקרה הרע.

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לינת שטח היא דבר נהדר, כאשר היא מתכוננת.../ניר בן טובים, רמי גלבוע

8. שעת התחלה וסיום

אל תתחילו את ההרפתקאות שלכם בסוף היום. כמו כן, הקפידו לצאת מהשטח לפני רדת החשיכה. בבחירת המסלולים קחו בחשבון מקדמי בטיחות של עיכובים בלתי צפויים. כמו גם התחשבו בגודל השיירה בתכנון הזמנים. אין דין קצב נסיעה של זוג ג'יפים מיומני נהגים משיירה של 6-7 כלים ברמות נהיגה ועבירות שונות.

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לשטוף לא רק ידיים, אלא גם את המראות והפנסים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

9. ביציאה מהשטח

לאחר שיצאתם מהשטח ועליתם בחזרה אל הכביש, בדקו את הרכב. הכוונה היא לאוויר בגלגלים, לאיתור נזילות מלמטה והאם אין רעשים חדשים ברכב. במידה והצמיגים שלכם מלאים בבוץ מצאו מקום בו תוכלו לסיים את הנסיעה בנהיגת שביל מהירה וקצרה כדי לסלק גושי בוץ מבין החריצים שם ולא על הכביש. נקו מראות, שמשות ופנסים וערכו סבב הידוקים נוסף על כל הציוד. ודאו שאתם אוספים את האשפה שלכם וכן, גם את זו של מטיילים שהשאירו אותה אחריכם. בסוף ההאשמה היא כוללת כלפי כל נהגי השטח.

גברים במלכודת פרק ב'. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
אם אתם לא בטוחים שאתם יודעים - אל תנסו/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

10. בטיחות

כל ג'יפאי בן יומו יאמר לכם שבטיחות היא מעל הכל. מה שמנחה אותנו בנושא זה, הוא האמירה הצבאית הישנה "כשיש ספק, אין ספק". פשוטו כמשמעו, אם אתם לא בטוחים במשהו במאת האחוזים בכל מה שקשור לנהיגת שטח, פשוט אל תנסו אותו. זכרו, יצאתם לטיול שבמרכזו הנאה, אין גביע, פודיום או מדליות בראש המעלה. אין כוח אויב שחולש על הצירים וחובה לאגף בוואדיות הכי נידחים. הישארו על השבילים המסומנים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully