יוצאים לחו"ל הקיץ? הטיסות עלולות להתייקר ב- 10%-5% בעקבות הזינוק במחיר הנפט

ענף התעופה רגיש מאוד למחירי הנפט, היות שרכיב הדלק תופס נתח משמעותי ממחיר כרטיסי הטיסה • ההודעה האמריקאית על ביטול החרגת המדינות שניתן להן אישור לייבא נפט מאיראן הקפיצה את מחירי הנפט לשיא של חצי שנה

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחיר הנפט זינק אתמול (ב') לשיא של חצי שנה - בעקבות הודעה של הנשיא דונלד טראמפ על ביטוח החריגות בסנקציות על רכישת נפט מאיראן. אם מחיר הזהב השחור יישאר ברמתו הנוכחית, כ-65 דולר לחבית, מחירי הטיסות עשויים לעלות לקראת הקיץ.

"להערכתי, החלטת הנשיא טראמפ תזניק את מחירי הדלק בטווח הזמן הקצר בשיעור של 15% נוספים", אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס. "המשמעות תהיה התייקרות של כרטיסי הטיסה בטווח הזמן הבינוני, היות שבטווח הזמן הקצר יש למרבית החברות חוזי התקשרות ומלאי על הנייר שלא יושפע מעליית המחירים".

ענף התעופה רגיש מאוד למחירי הנפט, היות שרכיב הדלק תופס נתח משמעותי ממחיר כרטיסי הטיסה. לפי ארגון התעופה העולמי יאט"א, המחיר הממוצע לכרטיס טיסה עומד כיום על 380 דולר, כש-28% ממנו מבוסס על מחיר הנפט.

"אנחנו עשויים לראות עלייה של 20%-25% במחירים של כרטיסי הטיסות וחבילות הנופש לקראת שיא עונת הקיץ וחגי תשרי", אומר סירקיס. "אף חברה לא רוצה להיות הראשונה שתעלה מחירים, בגלל התחרות והחשש לאבד לקוחות".

"התייקרות מחירי הנפט היא בשורה לא טובה לנוסעים ובשורה רעה מאוד לחברות התעופה", אומר סמנכ"ל איסתא, רונן קרסו. "למרות שעדכון המחירים עשוי לקחת פרק זמן של מספר שבועות, חברות שלא יצליחו לגלגל את העלייה במחירי הדלק לצרכן, עשויות לספוג הפסדים כבדים".

קרסו מצפה להתייקרות מתונה יותר. "היות שהדלק מהווה כשליש מעלות מחיר הכרטיס, עלייה של 20% במחיר הדלק תוביל להתייקרות של כ-7% במחירי הטיסות", הוא אומר.

"למחירי הנפט יש השפעה מהותית על הביצועים הפיננסים של חברות התעופה", אומר קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל. הוא מציין כי מאחר שחברות התעופה מודעות לאתגר, הן מגדרות את מחירו כדי לצמצם את הפגיעה שלהן מתנודתיות.

"אין נוסחת גידור קבועה", אומר זוסמן, "דלק שמוזרם למטוס שימריא מחר בבוקר יכול, באופן תאורטי, להיות דלק שנקנה בעסקת גידור לפני חצי שנה או שנה. עם זאת, השינוי במחיר הדלק מייצר לחץ עצום על חברות התעופה. לנוכח העובדה שהרווח הממוצע של חברות תעופה לנוסע עומד כיום על כ-7.5 דולר, תנודה דרמטית במחירי הנפט תוביל לאורך זמן להתייקרות מחירי הטיסות".