מייגן מרקל. GettyImages
GettyImages

ציירי לך, ציירי לך, ציירי לך שפם: 10 המכות הכי פמיניסטיות

23.4.2019 / 9:00

לא קל להיות אישה, ועוד יותר קשה להיות פמיניסטית - יש עוד כל כך הרבה עבודה עד שנגיע לשוויון מלא, וחוץ מהפטריארכיה, יש עוד מליון דברים שצריך להילחם בהם בדרך. לכבוד הפסח, נתנו בהם סימנים - פרוייקט עשר המכות של Sheee

דם
או כל דבר שמבדיל אותנו מהגברים. מה לעשות שאנחנו שונים פיזיולוגית? כן, זה נכון, נשים לרוב חלשות יותר (פיזית) מגברים. אבל זה שאין לנו את היתרון הפיזי, והעובדה שיש לנו מחזור או שדיים, ממש לא מהוות חולשה. תתפלאו, למרות הווסת אנחנו מסוגלות לקבל החלטות שקולות. אנחנו לא היסטריות רק כי גברים החליטו ככה בשנת 1800. גם לגברים, למרות שחלקם מנסים להסתיר את זה, יש רגשות וקפריזות, שמשפיעות על תהליך קבלת ההחלטות שלהם. ואם כבר, אז גברים אלימים יותר מנשים, וזה הבדל שדווקא יכול להיות לרעת הגברים אם כבר מדברים על הסטריה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית? זה הזמן!

יום האישה
על פניו, זה יום שבא לשרת את המין הנשי ולהעצים אותו. בפועל, מה שקורה זה שהוא הופך לעוד יום שופינג, ממש כמו בלאק פריידי, יום האהבה ויום הבוחר. במקום לנצל את היום ולהחדיר ערכים של שוויון בין המינים, אנחנו מקבלות פרחים והנחה בקניון. אין ספק שהבנתם את רוח החג. מקומות עבודה חושבים שזה סבבה להביא מניקוריסטית למשרד ביום האישה, ורק מנציחים את הפער. כי בסוף, העיקר שאנחנו יפות, נכון?

למרות הווסת אנחנו מסוגלות לתפקד. פשוט מדהים

נשים שוביניסטיות
עוף מוזר, פאק של הטבע, כמו נמר טבעוני. אוקסימורון מהלך על שתיים. איך יכול להיות שאישה תהיה שוביניסטית? זה הזוי! גברת, את יודעת שגם את ההחלטה שלך להישאר בבית ולגדל את הילדים את יכולה לקבל בזכות הפמיניזם? וגם אישה שרוצה לפנק את הגבר שלה ולנקות, לא בהכרח חייבת להיות שוביניסטית. נשים שמפיצות את הבשורה השוביניסטית בתקשורת, היר מי וול: לולא הפמיניזם, אף אחד לא היה שומע את קולכן. לא בבחירות, לא בכלל. אז סתמו את הפה. או שלא. בחירה שלכן.

לסביות ממורמרות
מכירים את אותם אלמונים (או דמויות פייסבוקאיות כזו או אחרת) שמטרתם לשפוך גועל בצורה של הקלדה, ולהקטין את מושא הכתבה או הכותב, בדרך כלל עם שגיאות כתיב וללא סימני פיסוק? הם אוהבים לשנוא פמיניזם ולטעון שפמיניסטיות הן לא יותר מאשר לסביות מרירות. לא נשמות, לא כל הפמיניסטיות הן לסביות. הן גם לא ממורמרות כולן. נהפוך הוא - יש משהו בפמיניזם שהוא תמצית האופטימיות לעתיד טוב יותר לכולנו. אז אדוני, אני אוותר על האונס על ידי קבוצת מיעוטים, גם אם בחרתי שלא לגלח את בית השחי שלי, תודה רבה לך.

סתירות עצמיות
אני פמיניסטית, אבל אכפת לי מאיך שאני נראית, האם זה אומר שנכנעתי לפטריארכיה? אני בעד העצמה נשית, אבל אני מרגישה שאני חייבת לרדת שני קילו, האם נפלתי לתכתיבי היופי המודרני? ומה אם ממש בא לי ללכלך על אישה אחרת, זה הופך אותי לאנטי-פמיניסטית? אנשים הם אנשים, והרבה פעמים אנחנו נתקלים בדיסוננס קוגניטיבי - מצב בו קיימת סתירה בחשיבה שלנו. אין ספק שזה מעמיד אותנו במצבים לא נוחים. לשמחתנו הפוסט פמיניזם בא להציל אותנו ואומר - אישה יכולה להיות מה שהיא רוצה כל עוד זה עושה לה טוב. לפעמים קצת בא לי לבחור להיות גבר.

שערורייה! לא ייאמן שמותר להיות גם יפה וגם פמיניסטית

העצמה נשית
בעיקרון - זה דבר חיובי, רק שזה הפך לביטוי בלתי נסבל. כל דבר היום הוא העצמה נשית - יש הרצאות העצמה, סדנאות העצמה, משפטי העצמה - מה לא. וברגע שאומרים משהו יותר מדי פעמים הוא מתחיל לאבד מהמשמעות שלו. חוץ מזה, שבמקום לדבר על העצמה נשית, אולי פשוט תעשו את זה? אל תפחדו להיות נשים חזקות, דעתניות ופמיניסטיות. תראו לבנות שלנו, ובעיקר לבנים, שאפשר אחרת. אין מה לעשות, ילדים לומדים הרבה יותר ממעשים מאשר מדיבורים, וביננו, לא רק ילדים. אני לא מצפה מכן להיות גל גדות שתיים, אבל תתחילו בקטן. אולי בפעם הבאה שבא לך לכתוב משהו מעצים, פשוט תלכי לבקש מהבוס (או בתקווה, הבוסית) את ההעלאה שמגיעה לך.

הדודות המבוגרות
אלו נשים שגדלו בדור אחר, בו הדעות שלהן הושתקו וכנראה שהן ינסו לעשות את אותו הדבר לכן. אני לא מאשימה אותן, הן לא יודעות משהו אחר. מבחינתן, להתחתן, לדאוג שהגבר שלהן יהיה מרוצה ולעשות מלא ילדים - זהו תפקידה של האישה. מה מסתבר? שאישה היא בן אנוש, ממש כמו גבר, ויש לה עוד צרכים ורצונות מלבד להוות תנור אנושי לילד הבא. בארוחה הבאה, אל תתני לדודות או לסבתות לדכא אותך. אם הן ישאלו אותך שוב "מתי חתונה?" או "מתי ילדים?" את יכולה לבקש מהם בנימוס לצאת לך מהרחם, כי זה שהוא פנוי לא אומר שהוא לשימוש פומבי.

הסגברה - mansplaining
אם עוד לא יצא לכן להיתקל במונח, זהו הלחם של המילים הסברה+גבר (מאנגלית: mansplaining). מדובר על מקרה בו גבר מסביר משהו לאישה בצורה מתנשאת, בעיקר על נושאים שהיא מבינה בהם יותר ממנו. בוא נשמה, בוא תסביר לי איך בתכלס כן יש שיוויון בישראל בין נשים לגברים, ולמה לא צריך יום האישה, כי "כל יום הוא יום האישה". וואי אתה מצחיק פיפי. אני לא אומרת שנשים תמיד צודקות, אבל אני מעדיפה שהן ישפטו על ידי נשים אחרות, לפחות בנתיים.

עוד באותו נושא

כי הם יודעים מה הם עושים: חמש עצות סקס מהכוכבים

לכתבה המלאה

Papa don't Preach - חתיכת טרמינולוגיה

פמיניסטים מזויפים
גברים פמיניסטים זה מעולה, זה תמיד נותן הרגשה שהשינוי מגיע, אבל יש להיזהר מפמיניסטים מזויפים. כאלה שעל פניו מצהירים שהם פמיניסטים, אבל בפועל מדברים או עושים דברים שוביניסטים. יכולים להגיד דברים כמו "אל תראי אותי ככה, אני פמיניסט, אבל אישה לא צריכה להיות ראש ממשלה". או משפטים כמו "אני מעריץ נשים, אבל אין מצב שאני שוטף את הבית במקומה". זאבים בעור של כבש. אלו בטח אותם גברים שמקפלים את הכביסה גרוע רק בשביל שלא יצטרכו לעשות את זה בחיים שלהם. תודה רבה, אנחנו נמשיך מכאן, בלעדיכם.

טרמינולוגיה
המילים בהן אנחנו משתמשות יכולות להשפיע על המציאות. אתן בטח יודעות על מה אני מדברת - גבר ששוכב עם הרבה נשים הוא זיין, אישה ששוכבת עם הרבה גברים היא זונה. וזה לא רק בסקס. גבר שאומר את דעתו הוא אסרטיבי, אישה היא ביצ'ית. וזה רק קצה הקרחון. יש כמובן את המקצועות שנאמרים תמיד בלשון זכר - דוקטור, פרופסור, טייס, ולעומתם את המקצועות הנשיים המובהקים - גננת, דיילת, מורה - כנראה שלא נצליח לשנות את השפה העברית כל כך מהר, אבל אנחנו כן יכולות להפסיק לצחוק על מירב מיכאלי (או לפחות לנסות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully