וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרונות הבריאותיים של המאכלים שמוגשים בשולחן החג

מזרחים או אשכנזיים, בחג פסח זה לא באמת משנה - כי רובנו נאכל בערך את אותן המנות. אז במה עדיף לכם למלא את הצלחת החג הזה ואילו יתרונות יש בחרוסת ובגפילטע?

בסרטון: כמה קלוריות יש במאכלי החג?/מערכת וואלה!

בווידיאו: כמה קלוריות יש בארוחת החג?

הנה הוא שוב הגיע - חג הפסח ואיתו הגיעו גם החרדות מהמשקל ומהמפגשים המשפחתיים התכופים. ובכל זאת, רצינו למצוא עבורכם נקודת אור קטנה בשולחן החג - ונדמה לנו שמצאנו. אספנו עבורכם את היתרונות הבריאותיים של מאכלי החג שהולכים לככב על שולחן החג שלכם. כי בינינו - אצל איזו משפחה אין מנה של תחתיות אטרישוק?

עוד בנושא:
10 טיפים לארוחות חג בריאות ומזינות
הכן גופך לפסח: הצרות שמביאות המצות
סלמון או טונה: אילו דגים הכי בריאים לכם?

ביצה

ביצה רכה. ShutterStock
מקור טוב לחלבון. ביצים/ShutterStock

ביצים מכילות 13 ויטמינים ומינרלים חיוניים והן מהוות מקור טוב לחלבון איכותי - חומר היסוד המשמש לבניית ותחזוקת שרירים חזקים ובריאים. ביצה גדולה אחת מכילה כ-6 גרם של חלבון ורק 72 קלוריות, מה שאומר שמדובר בעסקה משתלמת למדי של ערך תזונתי גבוה במחיר קלורי נמוך.

בנוסף לכך, ביצים עשירות בנוטריינטים כמו ביוטין (שמסייע לגוף להפוך מזון לאנרגיה זמינה), כולין (מיקרו-נוטריינט חיוני שיש לו תפקיד חשוב בחילוף החומרים, בין השאר), ויטמין A (חשוב למערכת החיסונית), לוטאין וזקסנתין (נוגדי חמצון שמסייעים להגן על התאים בגוף מנזק של רדיקלים חופשיים). ביצים הן גם בין המאכלים היחידים שמכילים ויטמין D באופן טבעי, שמסייע בשמירה על בריאות העצמות.

ולמרות כל היתרונות שלה, בשנים האחרונות נערכו יותר ויותר מחקרים שביקשו להגביל את צריכת הביצים ל-3-4 בשבוע, כשאר הסיבות לכך נובעות בעיקר מתכולת כולסטרול גבוהה בחלמון. רק בחודש שעבר מחקר מקיף מצא כי אכילת 3 ביצים ומעלה בשבוע מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב

כרפס

סלרי. ShutterStock
סמל החג. סלרי/ShutterStock

כרפס הנקרא גם סלרי, מהווה את אחד מסמלי החג, והוא יכול גם להוות תוספת של עשבי תיבול לתבשילים רבים. כמו כן, ניתן לאכול את הגבעולים ועליי הסלרי בצורתם הטרייה.

הסלרי מכיל ויטמינים ומינרלים רבים, ביניהם אשלגן, סידן, מגנזיום, ויטמין A ועוד. בנוסף לכך, ירק הסלרי מכיל נוגדי חמצון רבים כגון לוטאין וזאקסנטין שנמצאו כמפחיתים תהליכים הגורמים לנזק בתאים וכך יכולים לסייע בשמירה על בריאות העין ולמנוע סוגים שונים של מחלות.

דגים

גפילטע פיש במסעדת שמוליק כהן. ראובן קסטרו
נמצאים בכל שולחן חג. דגים/ראובן קסטרו

בין אם זה גפילטע או חריימה, הדגים שמככבים על שולחן החג נחשבים למקור מאוד בריא לחלבון. בניגוד לבשר בקר או עוף, הם דלים יחסית בשומן רווי ובכולסטרול ועשירים בחלבון. בנוסף, הם מכילים אומגה 3 ברמות שונות, בהתאם לתזונתם, מקור גידולם (מים מתוקים או מלוחים) וצורת הדיג שלהם. יתרון תזונתי נוסף הוא שהם מכילים את המינרל יוד, החיוני לתפקודה התקין של בלוטת התריס.

ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לצרוך שתי מנות דגים בשבוע (כ-340 גרם), כחלק מתזונה מאוזנת. ובכל הנוגע לצורת הכנה, אידוי ובישול עדיפים על פני טיגון. הטיגון מעלה את כמות הקלוריות של מנת הדג ואף פוגע בחלק מערכיו התזונתיים. חשוב לציין כי אכילת דג נא, שלא בושל אינה מומלצת לנשים בהריון ולאנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה.

ארטישוק

תחתיות ארטישוק ממולאות. נמרוד סונדרס
שיא העונה. תחתיות ארטישוק/נמרוד סונדרס

מבין מאכלי החג בולט מאוד הארטישוק. הסיבה לכך שהוא מככב על שולחנות רבים בחג הפסח נעוצה בכך שבימים אלה הוא נמצא בשיא העונה, ולכן זמין מאוד. הארטישוק עשיר בסיבים תזונתיים ושפע ויטמינים. בנוסף, הוא עשיר בברזל, מגנזיום, אשלגן, סידן ואף תורם להפחתת רמות הכולסטרול.

מרור - חסה

חסה. ShutterStock
אנחנו לא באמת צריכים להגיד לכם למה חסה זה בריא. נכון?/ShutterStock

החסה, כמו ירקות עליים ירוקים אחרים דלה בקלוריות ומכילה ויטמינים ומינרלים רבים. ביניהם נמצא ויטמין K המסייע בקרישת הדם ובבניית העצמות, ובוויטמינים מסוג B, כמו גם חומצה פולית החשובים ליצירה ולהפקת אנרגיה בתאים, להקטנת הסיכון למחלות לב ועוד. מומלץ לא להסתפק בטעימה מהחסה מצלחת החג אלא לשלב אותה בסלטים וכתוספת למנות העיקריות במשך כל החג.

תפוח אדמה

תפוחי אדמה צלויים. Olexiy Bayev, ShutterStock
מושמצים ולא בצדק. תפוחי אדמה אפויים/ShutterStock, Olexiy Bayev

רגע לפני שאתם מרימים גבה, מה תפוח האדמה עושה ברשימה כזו, נגיד שהוא בעיקר סובל מיחסי ציבור גרועים שנובעים מכך שרוב הצעירים אוכלים אותו כיום כצ'יפס.

בפועל, במאה גרם של תפוח אדמה מאודה יש 100 קלוריות בלבד, ללא שומן, ללא נתרן, ללא כולסטרול וגם ללא גלוטן. הוא מכיל כמעט מחצית הכמות היומית המומלצת של ויטמין C, יותר אשלגן מאשר בננה, די הרבה ויטמין B6, סיבים תזונתיים, מגנזיום ונוגדי חמצון.

נכון, הם מכילים עמילן ופחמימות, וכן, גם המדד הגליקמי שלהם גבוה (מזונות שמתפרקים לסוכר מהר בדם וגורמים לעלייה מהירה שלו בדם ואז לצניחה שעלולה לגרום לרעב). אולם, אם אוכלים אותם כחלק מארוחה מאוזנת שמכילה קטניות, ירקות שומן בריא וסיבים, ניתן למתן את העלייה בסוכר שעלולה להיגרם מצריכתם.

תמרים ואגוזים

חרוסת של אביב משה. נמרוד סונדרס
מתוק בריא. חרוסת/נמרוד סונדרס

בחג הפסח אנו פוגשים בדרך כלל תמרים ואגוזים כחלק מהחרוסת המתוקה, אך ניתן ליהנות מהם במשך כל ימי החג כתחליף בריא ודל שומן כשיש צורך במתוק ובאנרגיה.

גם התמרים וגם השקדים והאגוזים מכילים סיבים תזונתיים בשיעור גבוה. הסיבים, לצד הסוכר הטבעי שבתמרים, הופכים מאכלים אלו למעין חטיפי אנרגיה טבעיים. הסיבים מאטים את קצב ספיגת הסוכרים לדם ובכך עוזרים לשמור על רמה יציבה של אנרגיה לאורך זמן. בנוסף, השומן הבריא באגוזים מאט את קצב עליית הסוכר בגוף ובכך אתם מקבלים את מכת האנרגיה שאתם צריכים כדי להחזיק מעמד עד לסיומה של ההגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully