וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר 2019: השאלות הגדולות לקראת הכרזת המועמדויות

20.1.2019 / 12:39

מי יוביל במספר המועמדויות - "רומא", "כוכב נולד" או "המועדפת"? האם "רפסודיה בוהמית" יהיה מועמד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר? האם לבנון שוב תככב בטקס, ומה הסיכוי שתהיה גם נוכחות ישראלית? השאלות הגדולות לקראת הכרזת המועמדויות לאוסקר בצהרי שלישי הקרובים

יח"צ - חד פעמי

כמה שוברי קופות יהיו מועמדים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר?

קטגוריית הסרט הטוב ביותר היא הקטגוריה הגמישה היחידה בטקס, ומספר המועמדים בה יכול לנוע מחמישה עד עשרה. בוא נניח שיהיו השנה שמונה מועמדים - כמות ממוצעת והגיונית לשנה כמו זו, בו לא היו יותר מדי תוצרים שיש עליהם הסכמה רחבה.

אם כך, מקומם של ארבעה ודאי כמו מס הכנסה והמוות - "רומא", "כוכב נולד", "המועדפת" ו"הספר הירוק", שבעקבות זכייתו בתחילת השבוע בפרס גילדת המפיקים ניצב כרגע כסרט עם המומנטום הכי טוב לזכייה. כמו כן, סבירות גבוהה ביותר שגם "שחור על לבן" ו"סגן הנשיא" יהיו מועמדים. זה משאיר רק שתי משבצות פנויות, והשאלה היא מי יאיישו אותם - שוברי קופות, או סרטי אינדי קטנים יותר, כמו "הכנסייה החדשה", "כיתה ח'" ו"סיפורו של רחוב ביל". בתקופה כזו, בה האקדמיה מנסה לקרוץ ככל האפשר לקהל הרחב, ואף העלתה את הרעיון לחלק פרס מיוחד ל"סרט הפופולרי הטוב ביותר", סביר להניח שהאופציה הראשונה תנצח, וכך נמצא בשמינייה גם את "הפנתר השחור" ואת "רפסודיה בוהמית".

רפסודיה בוהמית. פורום פילם,
אין במאי, יש סרט. מתוך "רפסודיה בוהמית"/פורום פילם

מי יצליחו להידחס פנימה בקטגוריית הבימוי

מן הסתם, בקטגוריה הזו אנו פוגשים את מי שפרי יבולם מועמד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, אבל כאן יש רק חמישה מקומות, אז השאלה היא מי יידחקו החוצה ומי יצליחו להידחק פנימה בצפיפות. מזל שבריאן סינגר פוטר מבימוי "רפסודיה בוהמית" לפני תום הצילומים ויצא מהתמונה, מה שפינה קצת מקום לכל השאר.

אלפונסו קוארון, שכבר זכה בפרס בעבר וההערכה כלפיו בתעשייה מגיעה עד השמים, יהיה כמובן מועמד על "רומא". גם בראדלי קופר על "כוכב נולד", כי האקדמיה תמיד אהבה שחקנים שהפכו לבמאים. ספייק לי צפוי אף הוא לקבל מועמדות על "שחור על לבן" - גם בגלל ההוקרה כלפיו וכלפי הסרט; גם מסיבות פוליטיות, כי קשה למצוא בסביבה מתנגד ווקאלי יותר לממשל הנוכחי; וגם כי הגיע הזמן - הקולנוען האגדי מעולם לא היה מועמד בקטגוריה הזו.

נותרו שני מקומות, והתחרות עליהם תוססת: אדם מקיי, במאי "סגן הנשיא" עלול לסבול מכך שהסרט נתפס כקומי מדי, מה שאף פעם לא עוזר לקבל פרגונים בקטגוריה שכזו; פיטר פארלי, במאי "הספר הירוק", עלול לסבול מכל הפרסומים השליליים שהצטברו על עברו ועל הפקת הסרט; ברי ג'נקינס, במאי "סיפורו של רחוב ביל", אמנם הוביל את "אור ירח" לאוסקר רק לפני שנתיים ואהוב באקדמיה, אבל התוצר החדש שלו קצת עבר מתחת לראדר; יורגוס לנתימוס חתום אמנם על "המועדפת", אחד הסרטים המוערכים של השנה, אבל הוא יווני שעד כה היה חתום בעיקר על סרטי פסטיבלים, ובאופן יחסי לאחרים, אאוטסיידר בתעשייה. לקלחת הזו צריך להוסיף גם את ריאן קוגלר מ"הפנתר השחור" ואת האופציה שהאקדמיה תואיל בטובה לכלול בחמישייה גם קולנוענית, ולא חסרות מועמדות ראויות - למשל קלואי ז'או על "הרוכב" או דברה גרניק על "Leave No Trace". ההימור שלנו: לקוארון, קופר ולי יצטרפו מקיי ולנתימוס.

עוד באותו נושא

גלובוס הזהב 2019: "רפסודיה בוהמית" הדהים בלילה של הפתעות

לכתבה המלאה
אלפונסו קוארון. GettyImages
תפנה מקום בארון. אלפונסו קוארון עם גלובוסי הזהב שלו/GettyImages

מה תמונת המצב בקטגוריות המשחק?

לפחות בכל הקשור לשאלה מי יהיו מועמדים/ות, התמונה בקטגוריית המשחק נראית די ברורה. נתחיל עם הקטגוריה המעניינת ביותר - השחקנית הטובה ביותר. מקומן של שלוש בטוח הרמטית: ליידי גאגא ("כוכב נולד"), גלן קלוז ("האישה") ואוליבייה קולמן ("המועדפת"), שהן גם הפייבוריטיות לזכייה. על שתי המשבצות הנותרות מתחרות גם כן שלוש שחקניות. שתיים מהן מוכרות למדי - מליסה מקארתי ("Can You Ever Forgive Me?") ואמילי בלאנט ("מרי פופינס חוזרת"), והשלישית התגלתה רק השנה, יאליצה אפאריסיו מ"רומא". נהמר עליה ועל מקארתי.

בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, בראדלי קופר ("כוכב נולד") בטוח בפנים, וכמובן גם כריסטיאן בייל ("סגן הנשיא"), שכבר קטף את גלובוס הזהב ונחשב מועמד מוביל לזכייה באוסקר. ראמי מאלק יהיה קרוב לוודאי מועמד אף הוא על תפקידו כפרדי מרקיורי ב"רפסודיה בוהמית", ויש להניח שגם ויגו מורטנסן על תפקידו המצוין ב"ספר הירוק", מה שמותיר אותנו עם תחרות בין אית'ן הוק הוותיק מ"הכנסייה החדשה" וג'ון דיוויד וושינגטון הפורץ מ"שחור על לבן", שאנחנו מהמרים עליו.

קטגוריית שחקן המשנה נראית כאחת הסגורות בטקס, עם מועמדויות די בטוחות לסם אליוט ("כוכב נולד"), אדם דרייבר ("שחור על לבן"), ריצ'רד אי.גרנט ("Can You Ever Forgive Me?"), מהרשלה עלי ("הספר הירוק") וטימותי שאלאמה ("ילד יפה"). כל אלה שחקנים אהובים עד מאוד מלכתחילה, שהציגו השנה הופעות מוערכות, מה שאמור לסלול את דרכם לטקס. ינסו להפתיע: מייקל בי.ג'ורדן על הופעתו ב"הפנתר השחור" וסם רוקוול על תפקידו כג'ורג' וו.בוש ב"סגן הנשיא".

גם בקטגוריית שחקנית המשנה הדברים ברורים, אבל יש הסתייגות אחת. רייצ'ל ווייז ואמה סטון ב"המועדפת" בטוח בפנים, וההופעות שלהן היו יכולות לסדר להן גם מועמדות בקטגוריה הראשית, לולא הוחלט באצילות לפנות שם את הבמה לקולמן. גם איימי אדאמס מ"סגן הנשיא" תזכה לבלות בצידן, במה שתהיה המועמדות הרביעית שלה בקטגוריה הזו והחמישית בכלל לאוסקר - עד כה, היא מעולם לא זכתה, וסביר להניח שגם השנה זה לא יקרה.

נשארו שני מקומות, עליהן מתחרות שתי בריטיות, אוסטרלית ואמריקאית אחת - אמילי בלאנט על "מקום שקט", קלייר פוי על "האדם הראשון", מרגו רובי על "מרי מלכת הסקוטים" ורג'ינה קינג מ"הסיפור של רחוב ביל". נהמר על בלנט וקינג, אבל לא בלב שלם.

ליידי גאגא, טקס גלובוס הזהב 2019. GettyImages
משלוש תצא אחת, אבל לא בטוח שהיא. ליידי גאגא/GettyImages

האם לבנון שוב תהיה מועמדת לפרס?

כפי שזה נראה כרגע, כבר עכשיו אפשר לסגור את העסק ולחלק את האוסקר בקטגוריית השפה הזרה ל"רומא". עם זאת, בשביל הפרוטוקול, צריך להעמיד בצידו ארבעה סרטים נוספים. אז מי הם יהיו?

כאן, ההימורים קלים יותר, כי כבר נקבעה רשימה התחלתית של תשעה סרטים, מתוכם ייבחרו ארבעת המאושרים. מבין אלה, נראה כי מקומם של "אהבה בימים קרים" הפולני די ודאי, והוא עשוי אף לקבל מועמדות גם בקטגוריית הצילומים. גם שני תוצרים אסייתים חזק במירוץ - "המשפחה שלי" היפני ו"בערה" הקוריאני, מה שמשאיר מקום אחד, ואנחנו נהמר כי הוא יילך ל"כפר נחום", סרט לבנוני ריאליסטי ועוצמתי של הבמאית המצוינת נדין לבאקי, העוקב אחר ילדי רחוב במדינתה.

אם כך אכן יקרה, זו תהיה מועמדות שנייה ברציפות לשכנתנו הצפונית, לאחר ש"The Insult" הביא לה בשנה שעברה את המועמדות הראשונה בתולדותיה. אפשר רק לקנא, ולהצטער על כך שהיוצרים הלבנונים לא מוכנים לכך שסרטיהם המשובחים יוקרנו בישראל.

הבמאית נדין לבקי. Ian Gavan, GettyImages
כן לאוסקר, לא לישראל. הבמאית הלבנונית נדין לבאקי/GettyImages, Ian Gavan

האם בכל זאת תהיה נציגות ישראלית בטקס?

בניגוד לשכנינו, גם השנה ישראל לא תזכה למועמדות בקטגוריית השפה הזרה, אבל אולי בכל זאת תהיה לנו נוכחות בטקס, וזאת הודות לבמאי גיא נתיב. "Skin", הפקה דוברת אנגלית שביים וגם כתב עם שרון מימון, נכללה ברשימה ההתחלתית מתוכה ייבחרו חמשת המועמדים בקטגוריית הסרט העלילתי הקצר. ולפי הערכות בתקשורת האמריקאית, היא תעלה שלב ותיכלל בחמישייה הסופית - מה שקצת יחזיר את הצבע לפניה של היצירה הכחולה-לבנה, וגם יהווה קפיצת מדרגה נוספת לקולנוען המשגשג, שכבר בחודש הבא יזכה להציג בפסטיבל ברלין את סרטו הארוך הראשון דובר האנגלית, שגם לו קוראים באותו שם וגם הוא עוסק בפשעי שנאה בארצות הברית.

גיא נתיב. תיאו וג'ולייט,
השגריר הכי טוב שלנו כרגע. גיא נתיב/תיאו וג'ולייט

האם "הפנתר השחור" ישבור תקרות זכוכית?

בשלב מסוים היו הערכות ש"הפנתר השחור" עשוי להדהים ולזכות באוסקר לסרט הטוב ביותר. הדיבור הזה נחלש, אם הסיכוי עוד קיים, אך בכל מקרה, הלהיט צפוי לגרוף כמות מועמדויות חסרת תקדים לתוצר של מארוול ובכלל יחסית לז'אנר גיבורי-העל.

גם אם לא יקבל מועמדות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, "הפנתר השחור" צפוי כמעט בוודאות לקבל מועמדויות בקטגוריית עיצוב ההפקה, עיצוב השיער והאיפור, התלבושות, האפקטים, עריכת הסאונד והשיר הטוב ביותר. אלה כבר שש מועמדויות, ולכך צריך להוסיף נוכחות אפשרית בקטגוריות התסריט המעובד, שחקן המשנה (מייקל בי.ג'ורדן) וכמובן גם הסרט, ואולי עוד הפתעות, מה שיכול להעלות את סך המועמדויות שלו למספרים שיהיו לא רק מרשימים ופורצי דרך בהיסטוריה של להיטי גיבורי-העל, אלא אסטרונומים בכל קנה מידה.

הפנתר השחור. פורום פילם,
לא היה כדבר הזה. מתוך "הפנתר השחור"/פורום פילם

איזה סרט יוביל במספר המועמדויות?

עם זאת, התואר "הסרט עם המספר הרב ביותר של מועמדויות לאוסקר" לא צפוי ללכת השנה ל"פנתר השחור", אלא לאחד משלושת הפייבוריטים הכבדים של הטקס ב-2019 - "כוכב נולד", "המועדפת" ו"רומא". כל אחד מהם שואף ויכול להגיע לעשר מועמדויות לפחות, וזה יכול לקרות לשניהם או לשלושתם גם יחד. לגבי "רומא" - מה שלא יהיה, הוא ישיג מספר שיא של מועמדויות לסרט בהפצת נטפליקס, וזה בהחלט ציון דרך בדברי ימי הוליווד.

"כוכב נולד" ו"המועדפת" נהנים מכך שיהיו להן שלוש מועמדויות בקטגוריות המשחק, שזו כבר נקודת פתיחה טובה, ו"רומא" מכך שבאופן נדיר ביותר, יהיה מועמד הן לסרט בשפה זרה והן לסרט הטוב ביותר. בקיצור, הקרב יוכרע בפוטו-פיניש, אם בכלל, אבל לאף אחד אין סיבה להתלונן.

חוץ משלושת אלה ו"הפנתר השחור", לאיזה עוד סרט יהיה מספר רב של מועמדויות? "האדם הראשון" של דמיאן שאזל, מי שרק לפני שנתיים "לה לה לנד" שלו זכה באוסקר, הוא אחד הסרטים המקופחים של השנה וככל הנראה לא יהיה מועמד בקטגוריות הסרט/הבימוי וכדומה, אבל כן צפוי לככב בקטגוריות "הטכניות" - צילום, עריכה, עיצוב הפקה, אפקטים, סאונד ומוזיקה מקורית. עם או בלי מועמדות של קלייר פוי בקטגוריית שחקנית המשנה, זה יוביל אותו למספר נאה ביותר של שבע-שמונה מועמדויות.

"סגן הנשיא", מצידו, אמור לקטוף כשבעה מועמדויות, ואילו ל"שחור על לבן", "רפסודיה בוהמית" ו"הספר הירוק" צפויים בין ארבעה לשישה. ביום שלישי נדע הכל, או נכון יותר לומר שלא נדע כלום, כי אז יתחיל המשחק האמיתי: ההימורים על זהות הזוכים והזוכות בטקס.


המועמדויות לאוסקר יוכרזו ביום שלישי הקרוב ב-15:20 (שעון ישראל) ויועברו בשידור ישיר ב-yes 1 וב-STING TV.

האדם הראשון. טוליפ מדיה,
לא שכחו אותו. מתוך "האדם הראשון"/טוליפ מדיה
ספייק לי. GettyImages
הגיע הזמן. ספייק לי/GettyImages
פוסטר הסרט רומא. Netflix,
כל הדרכים מובילות ל..."רומא"/Netflix

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully