וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניין קרייזלר, גורד השחקים האהוב בניו יורק עומד למכירה

הרבה יותר מ"רק" בניין: גורד השחקים שהפך לפנינה תרבותית ולאחד הסמלים המזוהים ביותר עם מנהטן ועם זרם האר דקו מחליף כעת בעלים. מי יהיה הרוכש שיזכה באחד המבנים האהובים בעולם?

בניין קרייזלר עומד למכירה. ShutterStock
בניין קרייזלר - אחד הסמלים האייקוניים של מנהטן/ShutterStock

אחד מגורדי השחקים הידועים ביותר בעולם וסמל אדריכלי בולט ואהוב של העיר ניו יורק - בניין קרייזלר, עומד כעת למכירה בעסקת נדל"ן שהיקפה נשמר בחשאיות. הבניין בן ה-77 הקומות תוכנן על ידי האדריכל האמריקאי ויליאם ואן אלן, והוא דוגמה קלאסית לסגנון האר-דקו שהיה פופולארי בשנות העשרים ושלושים של המאה הקודמת בהן הוקם.

הבעלים הנוכחי של גורד השחקים היא מועצת ההשקעות של ממשלת אבו דאבי, שרכשה 90% ממנו לפני כעשור בסכום של 800 מיליון דולר. חברת הנדל"ן האמריקאית שמייצגת את קרן ההון הממשלתית סירבה לחשוף לציבור מה שווי המבנה האיקוני ומה הסכום המבוקש עבורו כעת. הבניין ממוקם בצומת שדרת לקסינגטון ורחוב 42 במנהטן על שטח שבבעלות המוסד הוותיק קופר יוניון (בית ספר פרטי שפועל מאז המאה ה-19) וככל הנראה יהיה זה הסכם החכירה מולו זה שיכריע את סכום העסקה הסופי.

מוקדם לדעת מה יהיה עתידו של גורד השחקים החינני שזוכה מעת לעת בדירוגים שונים בתואר אחד מעשרת הבניינים האהובים ביותר בארצות הברית כולה. לפי פרסומים שונים בתקשורת האמריקאית, ענקית האינטרנט אמזון מנהלת מגעים מתקדמים לשכירות של חלק ניכר ממנו, אולם מנגד, מבקר האדריכלות פול גולדברגר טען כי ישנה כוונה להמיר אותו ממגדל משרדים למגדל דירות יוקרה. בדיווח, גולדברגר תאר את המבנה כ"אחת מיצירות האדריכלות המפוארות ביותר שנוצרו אי פעם - ועדיין גורד השחקים האהוב ביותר בניו יורק".

אבן הפינה של בניין קרייזלר הונחה בשנת 1928 וכבר שנתיים לאחר מכן חנכה אותו יצרנית הרכב האמריקנית קרייזלר שהזמינה את הקמתו. צורתו הייחודית נועדה להזכיר את חזיתות כלי הרכב המקווקווים שהיו מזוהים עם קרייזלר, כשחלקו העליון מצופה בנירוסטה ומשובץ בחלונות ענק משולשים. המגדל שימש כמטה הראשי של החברה משנת 1930 ועד אמצע שנות החמישים ויש בו אלמנטים רבים המרמזים על עברו, כמו פסלי גורגויילים של ציפורים הדומים לסמלה המסחרי של קרייזלר ולעיטורים שהופיעו במרוצת השנים על חלק מפינות הדגמים שלה.

בניין קרייזלר עומד למכירה. ShutterStock
גורד השחקים שהפך לכוכב קולנוע - כמות הסרטים והסדרות האמריקאיות בהם הבניין מככב היא אדירה/ShutterStock

בניין קרייזלר הוא אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר של סגנון האר דקו, המאופיין בשילובים של צורות גיאומטריות, באמנות קישוטית וראוותנית ובדרמה חזותית באופן כללי. הסגנון השפיע על תחומים רבים באומנות, עיצוב ואדריכלות הוא והוליד במהלך תקופתו מבנים גדולים ושאפתניים עם זוויות גיאומטריות, קשתות ועיקולים ססגוניים, שהתאימו לתקופת השגשוג הכלכלי שבין שתי מלחמות העולם. עיצוב האר-דקו של בניין קרייזלר לא נעצר רק בחוץ והוא גם המאפיין הבולט של לובי הכניסה המפואר. הלובי בצבעי הזהב תחום בתקרות גבוהות ומואר במיוחד, עם קירות עשויים גרניט אפריקאי אדום. אומנות האר-דקו המעטרת את הקירות גם היא אופיינית לתקופה, עם צורות גיאומטריות בולטות של משולשים וקשתות.

עם הקמתו ולמשך תקופה קצרה של כשנה היה מגדל קרייזלר הבניין הגבוה ביותר בעולם, עד שהתואר נלקח ממנו על ידי בניין האמפייר סטייט. באותן שנים הייתה בנייתו כפופה לחוקי הבנייה של ניו יורק משנת 1916 שהגבילו את גובה הקירות החיצוניים שלצד הרחוב. כתוצאה מכך, בסיס הבניין יושב על קבוצות של עמודים בגבהים שונים, עם נסיגות פנימה בקומות 16, 18, 23, 28 ו-31 המעניקות לו את הצורה המתכנסת האופיינית. שיטת הבנייה של בניין קרייזלר - מסגרת פלדה עם מילוי של לבנים - נחשבת לייחודית. הוא אמנם כבר לא המגדל הגבוה בעולם, אבל הוא כן הגבוה ביותר בסוג בנייה זה, כאשר הוא מתנשא לגובה של 319 מטרים (כולל התורן), וככל הנראה יישאר כזה לתמיד.

מעבר לחשיבותו האדריכלית, גורד השחקים הינו סמל תרבות אייקוני שמזוהה עם מנהטן שחקוק גם בתעשיית הקולנוע. רשימת הסרטים וסדרות הטלוויזיה האמריקאיים בהם הוא מופיע - עצומה. קינג קונג, היום שלישי, ארמגדון, ספיידרמן, גברים בשחור, גודזילה וסקס והעיר הגדולה הם רק חלק קטן מהדוגמאות.

עוד באותו נושא

רוברט ונטורי, אבי האדריכלות הפוסט מודרנית, הלך לעולמו בגיל 93

לכתבה המלאה
בניין קרייזלר עומד למכירה. ShutterStock
דוגמן של זרם האר דקו - צורות המשולשים, הקשתות וחזרתיות שלהן הן חלק מהמאפיינים של הסגנון העיצובי/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully