אחרי הריבוע, המשולש והעיגול: מגדל עזריאלי הרביעי יהיה מגדל הספירלה

המגדל יוקם על חורבות בית ידיעות אחרונות ויכלול 91 קומות של משרדים, מגורים ומלונאות • למרגלות הפרויקט יוקם קניון שיחובר עם קניון עזריאלי הקיים, וממנו יהיה המעבר לתחנת הרכבת הקלה

מגדל הספירלה - מגדל עזריאלי הרביעי / הדמיה KPF
מגדל הספירלה - מגדל עזריאלי הרביעי / הדמיה KPF

20 שנה לאחר סיום פרויקט מרכז עזריאלי בתל-אביב, שכולל מגדל עגול, מרובע ומשולש, הודיעה הבוקר (ד') קבוצת עזריאלי על תחילת העבודות ושיווק המגדל הרביעי והצמוד שתוכנן בצורת ספירלה. המגדל, שיכלול 91 קומות, יוקם על חורבות בית ידיעות אחרונות, במפגש של ציר בגין ורחוב מוזס. מדובר במגדל הגבוה ביותר בישראל שמצוי בהקמה. על המגרש הכולל 8 דונם, שילמה עזריאלי למשפחת מוזס 374 מיליון שקל בשנת 2013. סך היקף ההשקעה בפרויקט: 2.5 מיליארד שקל.

המגדל יכלול 150 אלף מ"ר, הזהים לשטחם של שלושת מגדלי עזריאלי הקיימים יחד, הכוללים 50 אלף מ"ר כל אחד. בניגוד לשלושת המגדלים יכלול המגדל גם דירות מגורים בהיקף של 27 אלף מ"ר, וכן 65 אלף מ"ר שטחי משרדים, 15 אלף מ"ר מלון, 15 אלף מ"ר שטחי מסחר, וכן 1150 חניות שיוקמו בחיבור תת-קרקעי לחניון הקיים של מרכז עזריאלי.

מגדל הספירלה - מגדל עזריאלי הרביעי / הדמיה: KPF
 מגדל הספירלה - מגדל עזריאלי הרביעי / הדמיה: KPF

בקומת הקרקע של המגדל יוקם קניון בשטח 13 אלף מ" שיחובר לקניון עזריאלי הקיים, והכניסה לתחנת הרכבת הקלה בציר בגין תהייה דרך הקניון. עובדה זו מביאה אצל קבוצת עזריאלי לצפי של מעבר 100 אלף אנשים בכל יום לאחר פתיחת הרכבת הקלה. מעל גג הקניון יוקם שטח ציבורי ירוק, שגם ילווה את כל קומות המשרדים לאורך הספירלה. בגג המגדל תוקם מסעדת שף.

אחת הבעיות כיום, היא כמובן נושא המעבר להולכי רגל באזור וכן העומס התחבורתי הקיים ושצפוי להתגבר במהלך העבודות. לדברי האדריכל משה צור השטחים הציבוריים במסגרת הפרויקט יורחבו על חשבון השטחים הפרטיים הסמוכים למרכז עזריאלי הותיק, באמצעות הרחבת המדרכות. בקרן הרחובות בגין ומוזס תוקם כיכר ציבורית גדולה.

"בשנת 1998 פתחתנו את מרכז העזריאלי שכולל את המשרדים והקניון ושינינו את המרכז התעסוקתי באזור תל-אביב" אמרה הבוקר דנה עזריאלי יו"ר הקבוצה במסיבת עיתונאים שקיימה. "כשבנינו את מררכז עזריאלי חשבו שאנחנו משוגעים כי לא היו לנו אפילו חוזים חתומים עם שוכרים, ועשינו את זה מתוך הבנה מוחלטת שעולם העסקים בישראל רק גדל ולכן יש מקום לפרויקט כזה. אחרי עשור ב-2008 הם הושלמו והפכו לסמל של תל-אביב. עשור אחר כך ב-2018 השקנו את מגדל עזריאלי שרונה שמתנשא ל-265 מטרים גובה ומגדל הספירלה יתנשא לגובה של 350 מטרים מעל פני הים, כאשר עיריית תל-אביב עשתה מאמצים רבים להביא סקרי תעופה שמאפשרים את הקמת המגדל בגובה כזה".

את הפרויקט תכנן משרדים האדריכלים KPF בשיתוף עם האדריכל משה צור.