וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלית שרוצה להוכיח לעולם שכלבים יכולים ללמוד שפה

עודכן לאחרונה: 7.12.2020 / 0:01

חוקרת ישראלית יצאה לבדוק את גבולות היכולת של כלבים במסגרת תחרות שבועית שכוללת כלבים מכל העולם. הביצועים של מקס וסקוול בידלו אותם מהשאר והותירו את המומחים בהלם. צפו בתחרות "הכלב הגאון בעולם"

האם הכלב שלכם גאון?/Genius Dog Challenge

כולנו יודעים שכלבים הם בעלי חיים חכמים מאוד, אבל עד כמה חכמים? צוות מומחים מהונגריה, ביניהם הדוקטורנטית הישראלית שני דרור, בדק את גבולות היכולות של הכלבים ומצא שישה כלבים גאונים, 3 זכרים ו-3 נקבות, כולם בורדר קולי. בכל יום רביעי, בתחרות שעולה לשידור ביוטיוב ובפייסבוק, שני כלבים ממדינות שונות מתחרים האחד נגד השני במסגרת "אתגר הכלב הגאון".

התחרות, אותה הגתה ישראלית שעושה דוקטורא בהונגריה ששירתה ביחידת הכלבנים של המשטרה, מנסה למצוא את הכלב הכי חכם בעולם בבחינת גבולות האינטיליגנציה של כלבים ומה גורם להם להיות חכמים יותר - באופן יחסי - מחיות אחרות. המתחרים הראשונים שצלחו את השלב הראשון והעפילו לגמר הם מקס מהונגריה וסקוול מפלורידה, ארצות הברית. הם התאמנו במשך שבוע על היכולת שלהם לזהות צעצועים חדשים לפי השם שלהם ולהביא אותם לבעליהם. לכלבים קל יותר ללמוד פקודות פשוטות כמו "לשבת", "לעמוד" ו"ארצה" - אך כשמדובר בלמידת שמות של חפצים - מדובר במשימה בכלל לא קלה.

מקס. צילום מסך, צילום מסך
הדהים לטובה. מקס הכלב/צילום מסך, צילום מסך
סקוול. צילום מסך, צילום מסך
סקוול בפעולה/צילום מסך, צילום מסך

בתחילת התחרות סקוול קצת היסס ובחר צעצוע לא נכון, אך התעשת והחליף אותו בצעצוע הנכון ברגע האחרון. שניהם הפגינו יכולות מדהימות והצליחו להביא לבעליהם את החפצים הנכונים. בסיומה של התחרות - שנמשכה כשמונה דקות - השניים הגיעו לתוצאה צמודה ממש עם שש נקודות לכל אחד ועלו שניהם לשלב הבא.

יוזמת המחקר, שני דרור, דוקטורנטית לאתולוגיה שמתמחה בהתנהגות כלבים באוניברסיטת ELTE, מסרה בתגובה לוואלה! NEWS: "הדמיון הרב בין כלבים לבני אדם הוא מה שהקנה לכלב את התואר חברו הטוב ביותר של האדם. הדמיון הזה גם הופך את הכלבים למודל מחקר מעולה שיכול לעזור לנו להבין טוב יותר את עצמנו. במחקר הזה אנחנו שואלים כיצד כלבים מבינים את השפה האנושית. כל דמיון שנמצא בין האופן בו כלבים ובני אדם מבינים שפה יכול לרמז לנו על התהליך האבולוציוני שהוביל להתפתחות השפה האנושי, אשר נחשבת בעיני רבים ליכולת הקוגניטיבי המבדילה את בני האדם מיתר בעלי החיים".

ד"ר קלודיה פוגאזה, חוקרת התנהגות של הכלבים, שפכה קצת אור על הנושא ואמרה: "רוב הכלבים מתקשים ללמוד את השמות של האובייקטים. זה קשה להם גם אחרי אימונים אינטנסיביים. אנחנו רוצים להבין מה שונה בכלבים האלו שמבדיל אותם מאחרים".

פרופ' אדם מיקלוז'י מאוניברסיטת Eotvos Lorand היה המום מההישגים של מקס וסקוול ואמר: "ראינו הרבה כלבים, אבל הם התקשו לבחור אפילו מבין שני אובייקטים. מקס וסקוול היו מדהימים, הם לא סתם רצו ושיחקו, הם ניסו לקחת החלטות מושכלות".

שני דרור, דוקטורנטית ב"אתגר הכלב הגאון". אלינור רויזמן -Dog-Ma Photography,
שני דרור, דוקטורנטית ב"אתגר הכלב הגאון"/אלינור רויזמן -Dog-Ma Photography

הביצועים של מקס וסקוול

בשבוע שעבר וויסקי מנורבגיה וריקו מספרד היו הכלבים הראשונים להשלים את הגמר (אשר ימשך עד ל- 16.12, אז יוכרז הזוכה) והוכיחו כי הם יכולים ללמוד את השמות של 12 צעצועים בשבוע אחד בלבד.

צפו בתחרות בין וויסקי לריקו:

כפי שציינו, מדובר ביוזמה ישראלית של הדוקטורנטית שני דרור ששירתה בצבא ככלבנית במדור בע"ח של משטרת ישראל ובמהלך השנים 2015-2017 - יחד עם כלבה האישי - היא יצגה את ישראל במספר אליפויות עולם באילוף כלבי עבודה בספורט ה-IPO.

השידורים של הניסוי מועברים באופן ישיר בכל יום רביעי בשעה 20:00 (שעון ישראל) בערוץ היוטיוב ובדף הפייסבוק של הפרויקט.

  • עוד באותו נושא:
  • כלבים
  • כלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully