וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זו התרופה הראשונה שתעצור את מחלת האלצהיימר?

שבעה חודשים לאחר שהופסקו הניסויים הקליניים לתרופת אלצהיימר מבטיחה והטיפול בה הוכרז ככישלון, ניתוח חדש מצביע על כך שהיא אכן יעילה, והחברה שיצרה את התרופה מבקשת להביא אותה לאישור קליני

צילום מוח. ShutterStock
ב-16 השנים האחרונות לא אושרו תרופות חדשות למחלה. צילום מוח/ShutterStock

חברת התרופות האמריקאית ביוג'ן הצהירה כי פיתחה את הטיפול הראשון שעשוי להאט את מחלת האלצהיימר, וכעת היא מתכוונת להביא אותו לאישור מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA. מדובר בהודעה מפתיעה מעט, מכיוון שהחברה הפסיקה את המחקרים על התרופה aducanumab במרץ 2019, לאחר תוצאות ניסוי מאכזבות. ובכל זאת בחברה אומרים כי ניתוח חדש של מערך נתונים גדול יותר מאותם מחקרים מראה כי מינונים גבוהים יותר של התרופה יכולים לספק יתרון משמעותי לחולים עם אלצהיימר מוקדם, כמו האטה בירידה הקוגניטיבית, שמירה על הזיכרון לטווח ארוך ושיפור איכות החיים של המטופלים. ועדיין, זו אינה תרופה שמרפאת את המחלה.

מחלת האלצהיימר נגרמת כתוצאה ממשקעים של פלאקים וחלבונים מסוג בטא-עמילואידים (המכונים "טאו") שפוגעים בתאי עצב הנמצאים באזורי מוח. הפגיעה היא באזורים השולטים בתפקודים כמו חשיבה, זיכרון והיגיון. הדבר יוצר תהליך ניווני של התאים הללו ומוביל בסופו של דבר למותם. התרופה החדשה Aducanumab מכוונת לאותו חלבון בטא-עמילואיד. מדענים מאמינים כי חלבונים אלה רעילים לתאי המוח וכי ניקוי ומניעת הצטברות שלהם באמצעות תרופות יוביל להתקדמות מסיבית בטיפול בדמנציה. התרופה ניתנת בעירוי לתוך הווריד פעם בחודש.

כיום יש קומץ תרופות שאושרו על ידי ה-FDA ויכולות להקל על תסמינים מסוימים, אך במהלך 16 השנים האחרונות לא אושרו תרופות חדשות למחלה. יצרנית התרופות, ביוגן, אמרה כי חולים שקיבלו aducanumab חוו "יתרונות משמעותיים במדדים של קוגניציה ותפקוד כמו זיכרון, התמצאות ושפה". לטענת החברה, הם גם ראו יתרונות בפעילות מחיי היומיום, כולל ניהול כספים אישיים, ביצוע מטלות בית ונסיעות עצמאיות מחוץ לבית.

מנכ"ל ביוגן, מישל ווונאטוסוס, אמר לאתר ה-BBC כי "אנו מקווים להציע למטופלים את הטיפול הראשון להפחתת הירידה הקלינית שמגיעה עם מחלת האלצהיימר". פרופ' בארט דה סטרופר, מנהל מכון המחקר לחקר דמנציה באוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר: "זה פנטסטי לשמוע על התוצאות החיוביות החדשות הללו העולות ממבחני aducanumab. כרגע אין לנו טיפולים יעילים להאטה או עצירת ההתקדמות של מחלת האלצהיימר. אני מקווה שזה מסמל נקודת מפנה".

הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח של חולה אלצהיימר. ShutterStock
הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח של חולה אלצהיימר/ShutterStock

על פי ארגון הבריאות העולמי, 50 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מדמנציה. בישראל נאמד מספרם בכ-100 אלף בני אדם, נכון להיום. אלצהיימר הוא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה- 60 עד 70 אחוזים מחולי הדמנציה מאובחנים באלצהיימר. עד כה לא נמצאה תרופה שיכולה לרפא את המחלה, ורוב הטיפולים התרופתיים, כמו הנוכחי, נועדו לעכב את ההתקדמות שלה ולטפל בתסמינים שלה.

חוקרים ברחבי העולם עובדים כל הזמן בניסיון לחקור את המחלה ולמנוע אותה, ומדי כמה חודשים נרשמת התקדמות מסוימת בתחום. כך לדוגמה, חוקרים מ-MIT (המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס) גילו לפני כחצי שנה כי ייתכן שאפשר לטפל באלצהיימר ביעילות באופן לא פולשני, תוך שימוש בגלי אור וקול בלבד. הם ערכו ניסוי פורץ דרך בבעלי חיים שהראה תוצאות חיוביות, ועתידים להתחיל ניסוי קליני גם בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully