וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקב חמש אבנים

אבי אפרתי

23.10.2019 / 14:59

יותר משווה לשים לב למתרחש ביקב חמש האבנים שבגבעת ישעיהו. לחיים!

יין לבן. ShutterStock, ShutterStock
יין לבן/ShutterStock, ShutterStock

יקב Five Stones (חמש אבנים) מגבעת ישעיה שחרר את יינות הבציר המסחרי הראשון שלו ב-2016. היקב נשען על הכרמים של משפחת תמיר במושב - כורמים ותיקים ומצוינים, שבין היתר הפעילו בעבר יקב שנשא את שם המשפחה ונסקר בעבר מדור זה. יינן היקב הוא ששון בן אהרן הותיק והמוערך והוא מייצר כ-60,000 בקבוקים בשנה. במונחי התעשייה המקומית מדובר ביקב בוטיק גדול.

הניסיון והידע של הכוחות המקצועיים ביקב ניכרים ביינות, שחושפים איכות חומרי גלם מרשימה, תפיסת עולם מגובשת ומקצועיות רבה. רוח עולם היין הקלאסי והישן מנשבת בבירור מהיינות, שעושים כבוד לזן ולטרואר, ונמנעים בבירור מכפיית טכניקה בשם הסגנון שמחפש היינן, כמקובל ביינות העולם החדש.

כל היינות מאופקים, מקפידים בהם על יובש נכון אבל מיטיבים לחשוף את הפרי של כרמי תמיר, המצוין ממש. נהניתי מכל היינות, המתומחרים בהגינות רבה יחסית לאיכויותיהם. כוכבי הטעימה בעיני הם בלנד הבסיס האדום DvsG 2017 - ים תיכוני מצוין שמספק תמורה נהדרת ל-95 שקלים; והלבן הגבוה - Nobility 2018 - שרדונה עם מימד מינרלי מרשים, באיכות יוצאת דופן במונחים מקומיים.

יותר משווה לשים לב למתרחש ביקב חמש האבנים שבגבעת ישעיהו. לחיים!

יקב 5 אבנים, יין לבן. באדיבות יקב 5stones,
יקב 5 אבנים, יין לבן/באדיבות יקב 5stones

Five Stones, DvsG, White blend 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 60% גוורצטרמינר ו-40% סוביניון בלאן מכרמים בעדולם. תסיסה במיכלי נירוסטה, כל זן בנפרד, ולאחר מכן שהות במיכלי נירוסטה, ללא עץ. צבע זהוב. אף ארומאטי ועשבוני עם הדרים ופרי טרופי. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 79 שקלים

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. בשרים לבנים.

דבר המבקר: יינות שגוורצטרמינר בבסיסם בישראל נוטים להיות חצי יבשים, כלומר מתקתקים. הבלנד הנוכחי, לא קונוונציונלי בעליל בהרכבו, סוחב בבירור אל היובש. פירותיות רבה, ארומאטיות גורפת ומבנה טוב, ש-40 אחוזי הסוביניון בלאן מסייעים לו מאד בנוכחותם. גם מרקם הטעמים לא סטנדרטי ומעניין. יש חמיצות טובה מאזנת, עומק ואופי. צריך להיזהר מקירור יתר ולהניח ל-45 דקות נשימה לפחות. שעה מהפתיחה מתחילים מימדי המורכבות להופיע. לא יין לכל חיך אבל יהיו מי שיידעו להעריך אותו וליהנות ממנו

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: הרבה יין, לא קונוונציונלי כלל, ביחסית לא הרבה כסף.

עוד באותו נושא

יינות האיכות של יקב פלם

לכתבה המלאה
יקב 5 אבנים, רוזה. באדיבות יקב 5stones,
יקב 5 אבנים, רוזה/באדיבות יקב 5stones

5 Five Stones, DvsG, Rose 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס 90% מרלו ו-10% קברנה סוביניון. תסיסה ואחסון בנירוסטה, ללא עץ. צבע ורוד מעט סלמוני. באף פאי אדום ופרחים. גוף קל-בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 79 שקלים

הכי מתאים ל: סלטים, כריכים, פיצה, פיקניק.

דבר המבקר: בטעימה ראשונית בולט מימד הפרי, שיש בו לא מעט מתיקות. לאחר כחצי שעת נשימה מצטרף מימד מינרלי מרומז שמוסיף מורכבות מה. רוזה שנזהר מללכת אל המתוק הבנאלי, דמוי מיץ-פטל, הטיפוסי כל כך לדאבוננו לתעשייה המקומית. טוב שכך. למרות זאת, בעיני, ולמרות שהוא לגמרי בסדר, בערכים מוחלטים הוא המרשים פחות מבין חמשת יינות הטעימה, שכל אחד מהם ייחודי בדרכו.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בחמש מילים: רוזה יבש לא רע מסוגו.

יקב 5 אבנים, אדום. באדיבות יקב 5stones,
יקב 5 אבנים, אדום/באדיבות יקב 5stones

Five Stones, DvsG,Judean Hills Red Blend 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס 42% שיראז, 23% מרסלן, 23% קריניאן ו-12% פטיט סירה. 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון (70% משומשות והשאר חדשות, בנפח 225 ליטר). צבע אדום-סגלגל. באף פרי שחור, אדום, שפע תבלינים ופרחים. גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים

הכי מתאים ל: על האש, נתחי סינטה דקים צרובים במחבת, צלעות טלה.

דבר המבקר: בלנד ים תיכוני מלבב עד מאד שחושף נימת מתיקות מעודנת, הנגזרת כולה מהפרי המצוין (להבדיל מהעץ), שפע תיבול (פלפל שחור), זיתים שחורים ועשבים. חמיצות מאזנת טובה ומקדם גסטרונומיות נאה ביותר. כמו ביין ים תיכוני טוב וראוי, יש מידה של איפוק שהופכת אותו לבן לוויה לאוכל, להבדיל מלמנה העיקרית.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשמונה מילים: אחד היינות המקומיים היותר שווים בקטגוריית 'עודף ממאה'.

יקב 5 אבנים, נוביליטי אדום. באדיבות יקב 5stones,
יקב 5 אבנים, נוביליטי אדום/באדיבות יקב 5stones

Five Stones, Nobility, Red Blend 2016

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 43% קברנה סוביניון, 31% מרלו, 16% פטי ורדו ו-10% קברנה פרנק. 12 חודש בחביות עץ אלון (מחציתן חדשות) בנפח 225 ליטר. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, תבלינים, קפה, וניל ומעט טבק ושוקולד. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 135 שקלים

הכי מתאים ל: סטייקים, קדירות.

דבר המבקר: להבדיל מהבלנד הקודם, הים תיכוני מאד, הנוכחי בורדולזי. קברנה סוביניון ומרלו הם שנותנים את הטון ומשלבים גוף ושריריות עם מעוגלות ורכות מה. כמו קודמו, שמחפש את רוח העולם הישן, על מימדי הכבוד לזנים ולטרואר (להבדיל מלטכניקה ולהשפעת היינן). בלנד אדום בנוי היטב, עם איזון נאה בין פרי לחומצה, מידה נאה של אלגנטיות והימנעות מבורכת ממוחצנות יתר.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: בלנד בורדולזי אלגנטי ומוצלח במיוחד.

יקב 5 אבנים, נוביליטי לבן. באדיבות יקב 5stones,
יקב 5 אבנים, נוביליטי לבן/באדיבות יקב 5stones

Five Stones, Nobility, White Blend 215a' 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 95% שרדונה ו-5% סוביניון בלאן. תסיסה והתיישנות בת שמונה חודשים בחביות עץ אלון (80% מהן חדשות). צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים ופרחים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 135 שקלים

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות, בשרים לבנים.

דבר המבקר: לפעמים טועמים יין וקצת מתפלאים כשמבינים שהוא ישראלי. זו החוויה עם השרדונה הנוכחי, שבמובנים רבים מזכיר שרדונה של ארצות קור, או בעברית של בורגון, בצרפת. פרי מצוין, חמיצות נאה ביותר, יובש טוב, מינרליות מוחשית, דיוק רב. חד וחלק - זה יין הנמנה עם צמרת הלבנים המקומיים הגבוהים. שלוש עד חמש שנות התיישנות לפניו ומרתק ביותר יהיה לטעום אותו לאחר התיישנות נוספת בבקבוק. שאפו!

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד. לבנים מקומיים באיכות הזו עולים יותר).

בחמש מילים: לבן יבש מקומי גבוה ומצוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully