וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שמי הבריכה עושים לעיניים של הילדים שלכם

ד"ר עאדל ברברה, מאמר אורח

18.7.2019 / 6:11

אנחנו יודעים שחשוב לשמור שהילדים שלנו ימרחו בקרם הגנה, יקפידו על חבישת כובע וישתו המון מים, אבל לבילוי בבריכה עלול להיות מחיר בריאותי שאתם לא מכירים. כך תימנעו ממנו

ילדה שוחה בבריכה. ShutterStock
הכלור מזיק לעיניים. ילדה בבריכה/ShutterStock

החופש הגדול הגיע ושוב אנו מוצאים את עצמנו בבריכה, משקיפים על ילדינו משכשכים במים, מעודדים מהאפשרות כי יתעייפו לבסוף ויירדמו בשעה סבירה. רובנו יודעים כי שהייה ארוכה במים עלולה להוביל להתייבשות או לכוויות שמש, וזו הסיבה שאנחנו מקפידים שהילדים ישתו מים וימרחו קרם הגנה בתדירות גבוהה. עם זאת, רובנו לא מודעים לנזק האפשרי שמגע מתמשך עם כלור עלול לגרום לעיניהם של הילדים.

למעשה, הדבר האחרון שמטריד אותנו בבילוי בבריכה הוא הנזק האפשרי שעשוי להיגרם לעיניהם של הילדים. לכאורה, נוכחות הכלור במי הבריכה היא חיובית ואין סיבה לדאגה מיותרת. הכלור ידוע כמחטא יעיל ביותר, כזה שנוכחותו במי הבריכה קוטלת חיידקים רבים ומונעת התפשטות מחלות. אך זוהי טעות נפוצה, שכן שהייה ממושכת במים הכוללים כלור יכולה להיות מסוכנת מאוד לעיניים, במיוחד לילדים.

עוד בנושא:
יד ראשונה מרופא: טיפ גאוני למניעת דלקות אוזניים בקיץ
הפחד של כולנו: איך מצילים חיים במקרה של טביעה?
הורים, שימו לב: אם זה קורה לילד שלכם בבריכה, גשו לרופא מיד

למה כלור מסוכן לעיניים?

העין שלנו מכוסה בשכבה דקה של דמעות, המשמרת את לחות העין ומשמשת כמעטה מבודד המגן מפני מזהמים. הדמעות מורכבות מתערובת של חומרים שכוללת בין היתר מים, חלבון ושומן. מגע מתמשך עם כלור מגביר את אידוי השכבה המימית המצויה בדמעות. כתוצאה מכך העין שלנו למעשה מתייבשת, למרות הסביבה המימית. שכבת הדמעות שמתייבשת מותירה את העין ללא הבידוד, חשופה למגע ישיר עם כימיקלים וחיידקים שונים המצויים במי הבריכה.

ומה עושים הילדים באופן טבעי כשהעין מתגרה ומאדימה? משפשפים את העין, פעולה שעלולה לבקע נימים קטנטנים בעין וליצור גירוי נוסף. כל זה מוביל לסימפטומים כגון אדמומיות בעיניים, גירוי מתמשך, גרד ודמעות. במקרים מסוימים החשיפה הממושכת לכלור עלולה אף להתפתח לדלקת לחמית כימית.

איך שומרים על העיניים בבריכה?

הדרך הטובה ביותר להגן על עיני ילדינו בבריכה היא להקפיד על שימוש במשקפת. זהו איננו פתרון עקבי בשל העובדה כי ילדים רבים מסרבים להשתמש במשקפות, מאבדים אותן, או משתמשים בהן באופן חלקי, אך זה עדיף מכלום.

עוד בוואלה!

איכס: כל המחלות שאתם עלולים לחטוף בבריכה

לכתבה המלאה
ילד בבריכה עם משקפי שחייה. ShutterStock
הפתרון הטוב ביותר. ילד עם משקפת/ShutterStock

בין אם הילדים משתמשים במשקפת או לא, חיוני לקלח אותם לאחר היציאה מהמים ולשטוף היטב את עיניהם. המים שוטפים את הכלור אשר מצטבר סביב העפעפיים והריסים, ומאפשרים ייצור מחודש של מעטה הדמעות ההכרחי ללחות האופטימלית של העין. זהו פתרון פשוט לכאורה אך אפקטיבי ביותר.

אם הילדים מתנגדים לשטוף את העיניים, או עם עדיין קיימת רגישות לאחר השטיפה, מומלץ להשתמש בתחליפי דמעות אותן ניתן לזלף לעיני הילדים. תחליפי דמעות ללא חומר משמר יספקו הקלה מיידית לאי נוחות בעין.

במקרה הזה אסור לוותר על משקפת

אם הילד שלכם משתמש בעדשות מגע, השימוש במשקפת הוא חובה ואסור לוותר על כך. הכימיקלים במים יחד עם העדשות עלולים לגרום לגירוי בעיניים. בנוסף, אמבה בשם אקנטואיבה שמצליחה לשרוד במים למרות הכלור יכולה לגרום לזיהום קשה בקרנית, אצל אנשים השוחים עם עדשות. זיהום זה, בגרסתו החמורה, יכול אפילו לגרום לאיבוד הראייה.

בעיה אופייניות נוספות לשחייה עם עדשות היא התייבשות של העדשות, שגורמת להידבקות לקרנית וכתוצאה מכך לפצעים בקרנית בזמן הוצאתן. וכמובן, אובדן עדשות כתוצאה מהשתחררותן לתוך הבריכה.

ד"ר עאדל ברברה הוא רופא עיניים, מנהל המרכז הארצי לטיפול בקרטוקונוס ולשעבר יו"ר החוג לניתוחי רפרקציה (תיקון ראייה) בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully