וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוות ודאי: הקרוואנים נכשלים במבחן הריסוק

23.5.2019 / 10:00

מתכננים לשכור קרוואן לטיול בקיץ? כדאי מאוד שתקראו את הכתבה הזו. משרד התחבורה השוודי ערך מבחני ריסוק לשני סוגי קרוואנים התוצאות מזעזעות. וגם 5 טיפים שישאירו אתכם בטוחים

ניסוי ריסוק קראוונים. יצרן, אתר יצרן
מחסור באיזורי ספיגת אנרגיה, בניה חלשה וחלקי אבזור שמתעופפים בתאונה/אתר יצרן, יצרן

אם נסעתם בשנים האחרונות בכבישי אירופה, קשה שלא להבחין בגדילה המשמעותית בכמות הקרוואנים בדרכים. הפתרון שמציעים כלי הרכב הללו למשפחות מטיילות המעוניינות בחופשה שונה מהמקובל, הופך לנפוץ יותר ויותר לא רק שם, אלא גם בישראל. אולם העלייה הזו במספר כלי הרכב הללו, הביאה איתה גם בעיות לא פשוטות.

על פי נתוני משרד התחבורה השוודי, מאז שנת 2014 עלה מספר כלי הרכב הללו בשוודיה ביותר מ-50 אחוזים. במהלך תקופה זו, נהרגו שישה אנשים בתאונות בהם מעורבים כלי הרכב מסוג זה, ארבעה מהם רק בשנה החולפת. כמות הפצועים עומדת על 100 בני אדם. מרבית התאונות חזיתיות.

שלא כמו בישראל, במדינות מתוקנות משרד התחבורה האמון על הבטיחות בדרכים עורך מחקרי עומק מאחורי תאונות דרכים במטרה לשפר את בטיחות המשתמשים. במדינות אלו ישנם גופים החוקרים את מכלול הנסיבות בתאונה עם שילוב תנאי הדרך, כלי הרכב ואופי השימוש בהם על מנת לייצר תובנות למניעת תאונות עתידיות.

ניסוי ריסוק קראוונים. יצרן, אתר יצרן
במרכב חצי אחוד, נעשה שימוש בפלטפורמה של רכב מסחרי. התוצאות במקרה זה חמורות פחות/אתר יצרן, יצרן

מחופשה לאסון

מבחני הריסוק שערך משרד התחבורה, נעשו באופן הזהה לזה שבו נערכים מבחני הריסוק של EURO NCAP. מבחנים אלו מדמים פגיעה חזיתית במהירות של 64 קמ"ש במחסום. כלי הרכב הנבחנים מייצגים את שני סוגי הקרוואנים הנפוצים ביותר; אחוד למחצה ואחוד. הסוג הראשון הינו הנפוץ ביותר וגם מהסוג שאנחנו מכירים בישראל, הוא עושה שימוש בחלקו הקדמי ובשלדת רכב מסחרי, עליה בנוי הקרוואן עצמו. על פי משרד התחבורה השוודי 84 אחוזים מהקרוואנים בשוק עושים שימוש בבסיס זהה. הסוג השני הוא קרוואן הבנוי כולו סביב שלדה שמספקות יצרניות הקרוואן ופחות נפוץ בישראל.

תוצאות המבחן לא מותירות שום מקום לספק. כלי הרכב הללו נמצאו כבעלי סיכון רב למוות בהתנגשות חזיתית. המבנה והבנייה של כלי הרכב הללו אינה ברמה שמספקת הגנה או רמת בטיחות מתקבלת על הדעת לנהג ולנוסעים.

עוד באותו נושא

במוטורהום ואופנוע לסקוטלנד: הטיול לארץ הכבשים

לכתבה המלאה
ניסוי ריסוק קראוונים. Trafikverket, צילום מסך
רוב תאונות הקרוואנים הקטלניות היו כתוצאה ממפגש חזיתי/צילום מסך, Trafikverket

מבין שני סוגי כלי הרכב, אלו בתצורה החצי אחודה המבוססים על מכונית מסחרית קיימת, סיפקו את רמת ההגנה הטובה יותר. אולם זו עדיין רחוקה מאוד מההגנה של מכונית נוסעים מודרנית. כל הנוסעים נמצאו כבעלי סיכוי גבוה למוות או פציעות קשות, בין אם מדובר בכזו שמגיעה כתוצאה מההתנגשות, או פגיעה מאביזרים שונים שהינם חלק מאבזור הקרוואן. מה שמעלה את הצורך בהקפדה על עיגון וחגירה של הנוסעים כמו גם באבטוח של רכיבי האבזור בתא המחיה.

אחת הסיבות שצוינו כגורם מרכזי בהעלאת רמת הסיכון היא העובדה שאופן בניית הקרוואן שמעמיד ניצול חלל מירבי, לא מותיר מקום לאיזורי קריסה סופגי אנרגיה בדומה למכוניות. מה שהופך את כלי הרכב כולו למקום אליו "זורמת" אנרגיית הריסוק.

ניסוי ריסוק קראוונים. Trafikverket, צילום מסך
בקרוואן בתצורה האחודה מסגרת העץ של המרכב נקרעה מהשלדה בזמן הפגיעה/צילום מסך, Trafikverket

מתכננים קדימה

תוצאות הניסוי שותפו עם יצרניות הקרוואנים, ארגוני בטיחות בדרכים, מועדוני קרוואנים גדולים בעלי כוח קניה והשפעה ועם הציבור על מנת להגביר את המודעות לסכנות בשלב הראשון, ובהמשך על מנת לייצר תשתית לבנייה של כלי רכב בטוחים יותר בסגמנט. במקביל, דוחף משרד התחבורה השוודי ארגוני בטיחות באירופה, דוגמת EURO NCAP לכלול מבחני ריסוק לכלי הרכב הללו במסגרת הבדיקות השוטפות שלהם. אך אלו לא מחליפות את האחריות שצריכות לגלות היצרניות כלפי בטיחות המשתמשים בכלי הרכב וכן את הצורך להתערבות של ממשלות להסדרת התחום לטענת השוודים.

סרטון מבחני הריסוק של משרד התחבורה השוודי

שינויים כאלו בתכנון קרוואנים ויישום שלהם לא נעשים בין לילה, בינתיים, אם אתם מתכננים נהיגה או טיול בכלי הרכב הללו - הנה כמה כללי זהב שיאפשרו לכם להעלות את רמת הבטיחות.

1. הכירו את כלי הרכב ומגבלותיו:
קרוואנים הינם כלי רכב גדולים, גבוהים, בעלי כושר תמרון מוגבל מאוד ויציבות בעייתית. תכנון וצפי מראש של הנתיב ימנעו צורך בתמרונים חריפים המערערים את היציבות.

2. להיכנס למצב טיול:
נוסעים בקרוואן? אתם לא ממהרים לשעת הצ'ק אין במלון. סעו לאט, הימנעו מעקיפות ככל האפשר. בשל איטיות כלי הרכב המרחקים הנדרשים לעקיפה או בלימה ארוכים מאוד.

3. בחרו את הציר:
הימנעו ככל האפשר מתנועה בכבישים צדדיים ומפותלים והעדיפו באופן כללי כאלו עם גדר הפרדה או לכל הפחות שוליים רחבים מספיק כדי לאפשר לחמוק הצידה או לפנות את הדרך ולמנוע עיכוב של התנועה.

4. כולם חגורים, במיוחד בקרוואן:
החלל בקרוואן אינו ידידותי למפגש במקרה של נוסע לא חגור. בזמן נסיעה כולם יושבים בכיסאות חגורים. ילדים בהתקני בטיחות המותאמים לגילם ומעוגנים היטב.

5. סדר ומשמעת:
כל מי שטייל בקרוואן מכיר את החשיבות בשמירה על הסדר. מקומות קטנים נוטים להתבלגן מהר מאוד כאשר זה לא נשמר. אולם בהיבט של בטיחות יש לזה משמעות גבוהה במיוחד. סיר שמונח על משטח המטבח ירוצץ גולגולת של אדם בוגר בקלות במקרה של תאונה. קפלו שולחנות, אחסנו כלים כבדים בארונות ונעלו אותם, ציוד כבד יש לאחסן בתאים היעודיים או לקשור באופן מקובע באמצעות רצועות או ראצ'ט.

ניסוי ריסוק קראוונים. Trafikverket, צילום מסך
אביזרים נתלשים ומסכנים את היושבים בחלל הרכב/צילום מסך, Trafikverket

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully