וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסימנים המקדימים שיכולים לנבא אם תחלו בפרקינסון

לרבים אולי נדמה שהרעד בידיים הוא התסמין הראשון של מחלת הפרקינסון, אך בפועל מדובר במחלה שיכול לקחת לה שנים רבות להתפתח, כשבדרך יש סימנים מקדימים. הנה ארבעה מהם

ידיים של אישה זקנה. ShutterStock
הרעד בידיים מגיע בשלב מאוחר יותר. ידיים של אישה זקנה/ShutterStock

אתם זזים הרבה מתוך שינה ומרגישים שחוש הריח שלכם כבר לא מה שהיה פעם? מחקרים שנערכו בשנים האחרונות חושפים כי קיימים כמה שינויים במוח שיכולים להוות סימן מקדים למחלת הפרקינסון והם יכולים להופיע הרבה לפני שהמחלה תוקפת.

עוד בנושא:
10 סימנים מוקדמים לאוטיזם שכדאי להכיר
חוקרים גילו סימן מקדים נוסף לאלצהיימר
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

פרקינסון היא מחלה נוירולוגית שפוגעת בעיקר ביכולת התנועה, מצב שמחריף עם הזמן ויכול להשפיע גם על תפקודי מוח אחרים, כמו יכולת ריכוז וזיכרון. בשנים הראשונות למחלה, פרקינסון גורמת לתסמינים קלים בלבד, אולם הם מתגברים עם הזמן ומשפיעים על יכולתו של אדם לעבוד או לעשות פעולות יומיומיות. התסמינים המוכרים ביותר הם רעד, תנועות איטיות, פגיעה בהליכה ובשיווי משקל. בשלב מתקדם יותר, המחלה עלולה לגרום לאנשים מסוימים לפגיעה קוגניטיבית, לבעיות ראייה, שינה ובליעה.

הנה ארבעה סימנים מקדימים למחלה, שעשויים להופיע גם כמה עשורים לפני שהתסמינים הראשונים מופיעים:

1. אובדן חוש הריח

מחקר שהתקיים לפני כמה שנים באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה העלה את האפשרות לאתר את ניצני המחלה בשלב מוקדם. הרוב המוחלט של חולי הפרקינסון סובלים מירידה בחוש הריח (היפוסמיה) - אחד התסמינים הראשונים להופעת המחלה. באמצעות שילוב של בדיקת חוש הריח עם הדמיה מוחית המנטרת את פעילות הדופמין במוח אפשר לזהות את הפרקינסון בשלב מוקדם מאוד.

במחקר השתתפו 303 נבדקים. מתוך 203 נבדקים שסבלו מירידה בחוש הריח (ובגופם לא הייתה עדות אחרת להתפתחות פרקינסון), אצל 35 אחוזים התפתח פרקינסון כעבור שנתיים ואצל 61 אחוזים התפתח פרקינסון כעבור ארבע שנים. אצל המשתתפים שמוקמו בעשירון התחתון בתוצאות בדיקת חוש הריח והדגימו ירידה בפעילות של הדופמין בהדמיה המוחית היה הסיכוי הגדול ביותר להתפתחות פרקינסון כעבור ארבע שנים.

נדודי שינה. ShutterStock
צועקים ובועטים מתוך שינה? איש עם כרית על הראש/ShutterStock

2. הפרעת שינה

אנחנו לא מדברים על התהפכות במיטה ונדודי שינה, כי אם על הפרעת שינה שגורמת לסובלים ממנה לצעוק ולזוז בחדות, ממש כאילו הם ממחיזים את חלומותיהם. מאחר שאת החלומות אנחנו חולמים בשלב השינה שמכונה REM או rapid eye movement, ההפרעה הזאת קיבלה את השם: הפרעת REM.

במחקר שנערך בקנדה, ניסו החוקרים לזהות את גורמי הסיכון ללקות בהפרעה הזאת. לאחר שניתחו מידע שנאסף מלמעלה מ-30 אלף משתתפים, הם הצליחו לשים את האצבע על כמה גורמים כאלה, ביניהם סימנים מקודמים למצבים רפואיים נוירולוגיים כמו פרקינסון, דמנציה ומחלות ניווניות.

מחקר שנערך בעבר גילה ש-38 אחוזים מהלוקים בהפרעת REM חלו בפרקינסון בהמשך חייהם, אולם מאמר זה התקשה לספק הסברים נאותים ומספקים לקשר הזה. עם זאת, מממצאיו עולה כי המחלה התפתחה בממוצע 12-13 שנה לאחר הופעת תסמיני הפרעת השינה האלימה.

3. דיכאון וחרדה

תחושה של חרדה או דיכאון, מעל ומעבר למשברים היומיומיים של החיים, היא אחת הבעיות הגדולות ביותר של אנשים ברחבי העולם. חוקרים מאמינים כי דיכאון וחרדה עשויים לנבוע משינויים במאזן הפעילות הכימית במוח, ושינויים אלה מתחילים עד עשר שנים לפני שאנשים מאובחנים עם פרקינסון.

חשוב לזכור כי יש הרבה סיבות מדוע אנשים חווים דיכאון או חרדה, וזה בוודאי לא אומר שאם אתם סובלים מכך אתם עומדים לחלות בפרקינסון.

4. עצירות

בעיות במערכת העיכול הם נחלתם של אנשים בריאים רבים, אבל מסתבר שהן יכולות להוות סמן אזהרה לחולי פרקינסון. חוקרים גילו כי בעיות אלה יכולות להתחיל הרבה לפני הרעד ובעיות התנועה שמובילות להפניה לנוירולוג. מחקרים קודמים הראו שהפרעות במערכת העיכול יכולות להתחיל עד 20 שנה מוקדם יותר מבעיות בתנועה בקרב החולים במחלה.

צוות חוקרים שבדי שערך מחקר בנושא בשנת 2018 מצא כי הקשר המפתיע מתקיים בגלל החלבון אלפא סינוקלאין (Alpha-synuclein) שמצוי בכמות גדולה במוחם של החולים בפרקינסון. החלבון יכול לעבור מאחד העצבים בגולגולת, עצב הוואגוס (Vagus nerve) שמחבר את המוח אל הבטן ואל מערכת העיכול. "אם החלבון נכנס למוח, הוא יכול להזדקן, להתפשט משם ולגרום להשפעות נוירוטוקסיות שעלולות להוביל בסופו של דבר למחלת פרקינסון", הסבירו החוקרים.

  • עוד באותו נושא:
  • פרקינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully