וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זמן מותר לילדים לצפות במסך ומתי אפשר להתחיל?

מחקר קנדי מצא כי אם כבר אתם חושפים את הילד שלכם למסכים מומלץ מאוד שתעשו זאת רק בגן חובה ולא לפני, וגם אז עם הגבלות. מדובר בשנים חשובות עבור ההתפחות הנפשית והקוגניטיבית של הילד וזמן המסכים פוגע בה קשות

ילדות מסתכלות בטאבלט. ShutterStock
אל תתפתו להושיב אותם כל היום מול מסך/ShutterStock

כל הורה יודע שזמן מסך הוא פחות מומלץ לילדים כיוון שהוא עלול לגרום לבעיות התנהגותיות והתפתחותיות, אבל לפעמים אין ברירה. בטח ובטח בזמנים כאלה של חופשות ארוכות. מחקר קנדי חדש מוסיף שמן למדורה ומראה כי שעתיים ביום של צפייה במסכים עלולות לגרום לבעיות התנהגות אצל ילדים ולהפרעות קשב.

המחקר שפורסם בכתב העת PLOS One כלל 2,427 ילדים מערים קנדיות, שלקחו חלק במחקר הבריאות הקנדי לתינוקות. במחקר התבקשו הוריהם של הפעוטות למלא באופן קבוע שאלון שנועד לענות על בריאות הנפש ועל בעיות התנהגותיות בגיל 3, ושוב בגיל 5. ההורים נשאלו כמה הילדים משתמשים במסכים ובאיזו מידה הם עוסקים בפעילות גופנית. הם התבקשו גם למסור פרטים נוספים, כמו מצבם הסוציו-אקונומי. זמן מסך הוגדר כצפייה בטלוויזיה, משחקי וידיאו ושימוש במחשב, בטלפון או בטאבלט.

עוד בנושא:
תניחו לאייפד: מסכים פוגעים בכישורי השפה של פעוטות
פעוטות שמבלים הרבה מול המסך יסבלו מעיכוב התפתחותי כבר בגיל 5
לא תאמינו כמה זמן הילדים שלכם מבלים מול המסך וכמה זה מסוכן

פעילות גופנית חשובה גם בגילאי גן

על פי הנחיות הממשל הקנדי, ילדים בגילאי 5-13 לא אמורים להיות מול מסכים יותר משעתיים ביום וילדים בגילאי 2-4 לא יותר משעה ביום. החוקרים מצאו כי בגיל 5, 83 אחוזים מהילדים שהו אומנם פחות זמן מההנחיה, אבל מאות מהם בילו מול מסכים יותר מהמגבלה.

בהשוואה לילדים שהשתמשו במסכים במשך 30 דקות או פחות, ילדים שזמן המסך שלהם עבר את המגבלה של שעתיים היו בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות התנהגות, כגון קושי בריכוז, גם כאשר המדענים הביאו בחשבון את המצב הסוציו-אקונומי, השינה ורמות הסטרס. בקבוצה זו היה סיכוי גבוה פי 5.9 שהילדים יתקשו להתרכז וסיכוי גבוה פי 7.7 להראות סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. ילדים שהתעמלו במשך יותר משעתיים בשבוע היו בסיכון נמוך יותר לחוות בעיות נפשיות.

הורים ילדים אייפד. ShutterStock
מדובר על זמן חשוב להתפתחות הנפשית של הילד. חבל לפגוע בו/ShutterStock

החוקרים מהמחלקה לרפואת ילדים באוניברסיטת אלברטה, אמרו כי הופתעו לגלות כי משך הזמן שהילדים בילו מול מסכים השפיע בצורה החמורה ביותר על התנהגות בגילאי גן טרום חובה, בהשוואה לתהליכים סביבתיים אחרים, ביתיים או התנהגותיים שנשקלו במחקר. "המחקר מדגיש כי גן חובה הוא הזמן אידיאלי לקדם יחסים בריאים עם מסכים".

מחקרים קודמים קשרו את זמן המסך להרגלי אכילה ירודים, שינה לא איכותית, מחלת לב והשמנת יתר אצל ילדים, ציינו החוקרים. עדויות מרמזות כי שימוש במכשירים כאלה יכול לפגוע בזמן שהילדים זקוקים לפיתוח היכולות הנפשיות שלהם. מחקר שפורסם מוקדם יותר השנה בכתב העת JAMA Pediatrics וכלל גם הוא ילדים קנדיים מצא כי ילדים שהשתמשו במסכים במשך יותר משעה ביום במשך 24 חודשים היו בסיכון גבוה יותר לבעיות התפתחותיות בגיל שלוש וחמש. "המסר שלנו לקוראים הוא שפחות מ-30 דקות של זמן מסך בכל יום זה הזמן האופטימלי לגיל הרך", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully