וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם כמות קטנה של בשר אדום עלולה להעלות את הסיכון לסרטן

מחקר גדול שנערך בבריטניה הראה כי אפילו צריכה של כמה עשרות גרמים בשר אדום או מעובד ביום, עלולה להוביל לעליה בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. המחקר הנוכחי מצטרף לשורת מחקרים בנושא שהראו את הקשר בין בשר אדום לסוגי סרטן שונים

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: ארגון הבריאות העולמי קובע שבשר אדום מסרטן

אכילת כמות קטנה של בשר מדי יום עלולה לגרום לסרטן המעי הגס, כך על פי המחקר הגדול ביותר שנערך בנושא באנגליה. המחלקה לבריאות הציבור בממלכה הבריטית שאחראית למחקר טוענת כי מי שאוכל יותר מ-90 גרמים של בשר אדום או בשר מעובד בכל יום צריך להפחית לפחות מ-70 גרם ביום, זאת בשל הקשר המוכח לסרטן המעי הגס. 90 גרם בשר שווי ערך לכשלוש חתיכות דקות של בשר מעובד. בשר זה כולל בתוכו נקניקיות, בייקון והמבורגר.

עוד בנושא:
הוכחה נוספת: בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים
האם כל הבשר שאנחנו אוכלים ביום העצמאות עלול לפגוע בנו?
זהו התבלין שעשוי לצמצם את הנזק הבריאותי של בשר צלוי

המחקר שארך כחמש שנים וכלל כחצי מיליון בני אדם שנרשמו לפרויקט של ה"ביו בנק" הבריטי, מצא מי שאכל כ-76 גרם של בשר העלה את הסיכון שלו לחלות בסרטן המעי הגס ב-20 אחוזים לעומת אלה שאכלו 20 גרם. הסיכון עלה ב-20 אחוזים על כל 25 גרם בשר נוספים שנאכלו באותו היום. המחקר מצא גם ששתיינים כבדים של אלכוהול הגדילו את הסיכון ב-24 אחוזים בהשוואה לאלו ששתו פחות. לאכילת סיבים תזונתיים לעומת זאת הייתה השפעה מגנה.

בשר מעושן. ShutterStock, ShutterStock
גם פרוסה קטנה של בשר יכולה לעשות את ההבדל/ShutterStock, ShutterStock

פרופסור טים קי, מומחה בריטי לתזונה וסרטן וסגן מנהל היחידה לאפידמיולוגיה של אוניברסיטת אוקספורד שכתב את המחקר, אמר כי המחקר כלל התאמות נוספות כדי לבדוק אם המשתתפים דיווחו במדויק מה אכלו. מחקרי תזונה נחשבים בעיתיים, מפני שמי שלוקח בהם חלק לעתים קרובות שוכח מה אכל או לא אומר את האמת. כל המשתתפים בפרויקט "ביו בנק" נשאלו על התזונה שלהם כאשר הצטרפו למחקר. הם התבקשו גם למלא שאלון נוסף כל שלושה או ארבעה חודשים, תוך פירוט מדויק של מה שאכלו ב-24 השעות האחרונות.

החוקרים מצאו כי מי שאכל הכי הרבה בשר מעובד ומי שאכל הכי מעט הגזימו בדיווחים שלהם - מה שהוביל לעליה בסיכון שנמצא לעומת מחקר של ארגון הבריאות העולמי שהוביל לקום המנחים לצריכת בשר אדום. "אנחנו לא טוענים שהמלצת הממשלה מוטעית ויש לשנותה", אמר קי. המחקר, שפורסם בכתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה, יצטרך להילקח בהקשר של מחקרים רבים אחרים.

לצד הממצאים, קי מבהיר כי לבשר יש גם יתרונות בריאותיים. "בשר חשוב לברזל. ברצוננו לשקול היבטים אחרים של בריאות אם אנחנו משנים את ההמלצה. המסר העיקרי של המחקר לציבור הוא שהוא מחזק את מדיניות הממשלה, ומראה כי לא מומלץ לאכול כמויות גדולות לשל בשר". אלכוהול בניגוד לבשר אינו מכיל שום ערך תזונתי חשוב ומעלה את הסיכון לחלות בסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully