וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיד שמח במטבח: מטבחים צבעוניים שהם חגיגה לעיניים

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מפסיקים לחשוש מצבע ונוטשים את המטבחים הלבנים הסטריליים לטובת שימוש בצבעים עזים גם באחד החללים הכי מרכזיים ומסורתיים בבית

מטבח בעיצוב שני רינג ובאדיבות דומיסיל. אדריאן דודה,
לצאת מאזור הנוחות, גם במטבח. מטבח בעיצוב שני רינג, באדיבות דומיסיל/אדריאן דודה

המטבח הוא ללא ספק החלל החשוב והמרכזי בבית, (בטח ובטח בבית הישראלי) ומחשבה רבה וגם משאבים לא מבוטלים מוקצים למטבח בתכנון ובעיצוב של בית. אז נכון, המטבח זוכה ליחסי ציבור מצויינים אבל גם כשנדמה שכבר ראינו ושמענו הכל, מסתבר שגם במקרה שלו עדיין אפשר לחדש ולהפתיע. ב-2019 בפרט, המטבח זוכה לפרשנויות צבעוניות שהופכות אותו לשיקי, אומנותי ומרענן במיוחד ואת התדמית הרצינית, הנקיה והמעודנת שלו מחליפה אחת שובבה, עליזה ועוצמתית.

כשאנחנו מדברים על צבע במטבח אנחנו לא מדברים על מחבת או על צנצנת בגוון ירוק בקבוק, אלא על חזיתות שלמות שקשה עד בלתי אפשרי להתעלם מהן, כאלה שמשפיעות באופן גורף על עיצוב המרחב המשותף כולו.

מטבח טורקיז תכלת של פשטות מטבחים. סטודיו DNA,
פתיחות הדרגתית - מתחילים עם צבעים פסטליים ולאט לאט עוברים לגוונים נועזים יותר. מטבח תכלת של פשטות מטבחים/סטודיו DNA

"עושה רושם שגם הקהל הישראלי, שנחשב לקונסרבטיבי, שבע מהלבן והוא מוכן ופתוח לצבעוניות חדשה", מסבירה מעצבת הפנים מיטל צימבר. "לאורך שנים על גבי שנים הבחירה הקונבנציונלית היתה מטבח לבן או אם בעלי הבית ממש רצו להתפרע, מטבח בגוון שמנת - צבעוניות שהיא קונצנזוס. כיום, הקהל שבוחר במטבח הצבעוני הוא לא הקהל היוצא דופן, הוא לא המוזר או המעז, אלא משפחות שמבקשות להכניס למטבח משב רוח קליל ומשפחתי. הצבעוניות באה לידי ביטוי בארונות מטבח, לרוב מדובר בנגיעות צבעוניות וכאלה שמשתלבות נפלא עם העץ, כמו גוון ירוק מעושן, צהוב פסטלי וכדומה".

גם מאיה קוגן, מבעלי גלריית "פשטות" ערה למגמה שהולכת וצוברת תאוצה: "בשנים האחרונות אנשים מעיזים יותר ויוצאים מאזור הנוחות, מהגבולות של הצבעוניות המוכרת. הם אינם חוששים ממטבח צבעוני, עם אמירה עיצובית ועדיין, מדובר בפתיחות שהיא הדרגתית: בהתחלה עם יותר זיקה לגוונים פסטליים ובאחרונה גם לגוונים הרבה יותר חזקים. מה שבטוח הוא שהמטבח הפך למחולל אווירה".

עוד באותו נושא

מציאות ברשת: גאדג'טים ואביזרים מעוצבים למטבח מעליאקספרס

לכתבה המלאה
מטבחי דא קוצ'ינה. דוימו איטליה,
"לצבע יש כוח אדיר שיכול להשפיע על נפשו של אדם". מטבח עם נגיעות ירוקות של דא קוצ'ינה/דוימו איטליה

ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת ביה"ס ללימודי עיצוב פנים לגמרי בעד השינוי וסבורה שאם נבחן מקרוב את מגמות התקופה האחרונה, ניתן בהחלט לראות חזרה לצבעוניות בבית וגם במטבח: "את ה-LESS IS MORE שדוגל במנימליזם ובצבעוניות מונוטונית מחליף ה-LESS IS BORE שמבקש לדחוק את החד-גוניות הצדה ודוגל ביצירת חללים שמחים, צבעוניים ומלאי חיים. עם זאת צריך לזכור שצבע הוא גל של אנרגיה, תדר, ויש לו כוח אדיר שיכול להשפיע על נפשו של אדם, לחיוב ולשלילה, לכן עניין האיזון והמינון הוא אקוטי כאן, כך גם שילובים נכונים של צבעים שאינם סותרים האחד את השני או יוצרים גודש וויזואלי יתר על המידה בחלל. לכן, במיוחד כשניגשים לתכנן מטבח צבעוני, חשוב לחשב היטב את המסות והגוונים, בכל זאת, מדובר בחלל שהפעם הבאה שנשנה אותו תהיה בעוד עשור או שני עשורים".

ואכן, צריך לזכור שהרושם הראשוני מתקבל עם הכניסה לבית, ומכיוון שבמרבית הבתים המטבח נמצא בסמוך אליה, חשוב לבחור את הגוון בקפידה - כזה שיהיה נעים לראות גם בפעם ה-30. זאת ועוד, את גוון המטבח חשוב להתאים לפלטת הצבעים שמאפיינת את המעטפת ובפרט את הרצפה. חשוב גם להתאים את גוון הקירות והתקרה לצבע חזיתות המטבח. בית צבעוני ועמוס מדי יוצר גודש צורני ואווירת בלגן. מומלץ להגדיר מיהו ה"שחקן הראשי" ומי המשני, כך שאם רהיט המטבח צבעוני ודרמטי, מומלץ לבחור ברקע יותר אנמי.

מטבח טורקיז תכלת של פשטות מטבחים. סטודיו DNA,
חשוב להתאים את גוון המטבח לרצפה. מטבח טורקיז של פשטות מטבחים/סטודיו DNA

לדברי ברזין, "לבחירת הגוון משמעות כבירה. למשל אדום הוא צבע שנתפס כחם, נועז ומעורר תיאבון, כך שאם החלטתם לשלב אותו כדומיננטי במטבח, חשוב לבחור בגוון אדום חי ולא באדום חיוור. בתרבויות רבות אדום מקושר לרגשות תשוקה ותיאבון אך גם כמקור אש שיכולה לצאת משליטה. שימוש עודף בצבע יכול לעורר תחושת אי נוחות, לעורר ויכוחים ואגרסיות לכן מומלץ לשלב אותו במינון נמוך יחסית.

צימבר מסבירה כי הצהוב נחשב לצבע דינמי שלעיתים יכול לעייף לכן מומלץ לבחור בגוונים הבהירים שלו: "במקרה הזה, מומלץ לצבוע את קירות המטבח בגוון דומה לזה של חזיתות המטבח עצמו מה שייצור תחושה רגועה יותר. צהוב נתפס כצבע מגרה, מעורר ומשמח עם המון נוכחות. בפנג שוואי הוא נחשב למעורר שיחה ואינטלקט ומכיוון שהמטבח מהווה ציר מרכזי שכל המשפחה גם אוכלת בו, הוא לחלוטין צבע אופציונלי שיכול לעשות רק טוב".

מטבח בעיצוב ברברה ברזין. תומר בללתי,
חשוב לבחור בגוון שתהנו להביט בו גם בפעם ה-30. מטבח בעיצוב ברברה ברזין/תומר בללתי

גם הירוק יכול לעשות המון טוב למטבח שלכם: הוא חי ומרענן אבל חשוב לבחור בטונים יותר רכים שלו, כמו ירוק פיסטוק שגם כך נחשב לפופולרי במיוחד בשנים האחרונות. "הירוק מייצג צמיחה, שפע ואת החיבור לטבע ולכן הוא רלוונטי במיוחד בבתים ובדירות מהם נשקף נוף ירוק, כך ניתן ליצור מערכת קשרים איכותית בין חוץ ופנים", מסבירה צימבר.

הצבע הכחול משדר תחושת ניקיון ואווריריות וככזה, מומלץ לבחור בגוונים הבהירים שלו שרק יעצימו את התחושה. "אחד הטרנדים הבולטים כיום הוא מטבחים בגוון תכלת בהשראת הסיקסטיז", מסבירה ברזין. "הכחול מרגיע, מפיג מתחים ויש שמייחסים לו תכונות ריפוי ויחד עם זאת, שימוש מוגבר בכחול יכול ליצור תחושת עגמומיות ולעיתים מלנכוליות, אגב הוא אינו מעורר תיאבון, כך שגם כאן חשוב ליצור איתו הדגשים ,ולאו דווקא לצבוע איתו את המטבח כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully