וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שמתחמם: טיולי זרימות ופריחה במיוחד לאביב

18.3.2023 / 18:00

האביב אומנם החל רשמית, אבל הגשמים עדיין איתנו, פה ושם, לצד ימים חמים שממש בפתח. זה הזמן ליהנות גם מנחלים שזורמים וגם מהפריחות שבשיאן. קבלו 5 מסלולי זרימות מים ופריחות אביביות שאסור לכם לפספס

מפל סער/פאדי סברה רשות הטבע והגנים

כמה זמן אפשר לשבת מול מים זורמים מבלי להשתעמם? וכמה זמן אפשר לבהות במרבדי פריחה צבעוניים בלב הטבע? אז תכפילו, כי הטיול הבא שלכם יכלול "גם וגם".

בין החורף לאביב: הטיול הכי יפה לעונת המעבר
לאן בפסח 2023? כל ההצעות בעמוד המיוחד של וואלה! תיירות

רגע לפני שהשמש האביבית והשרב שאמור להגיע לפה בשבוע הבא ייבשו את הכל, זה בדיוק הזמן לצאת לטיולים קלילים ולתת לטבע לומר את דברו. בגדול - ובצבע.

נחל סער

עם כל הכבוד לנחל, הרי כשאומרים "סער", מתכוונים למפל, שנחשב למעשה לכוכב של הנחל הצפוני הזה. אל מול המפל שבגולן, ישנה עמדת תצפית שנדמה כי לעולם לא תהיה ריקה. עד כדי כך המים כאן שוצפים (עד שמגיע הקיץ כמובן). אז אפשר לבהות, ואפשר גם לבצע מסלול מקסים בנחל עצמו.

מה רואים: אם אתם בעניין של לצפות במפל בלבד, כדאי לדעת שלצדו ישנו שביל נגיש קצר ומרפסות תצפית נוחות. כך או אחרת, המראה מרשים, במיוחד כעת, כשהמים שוצפים ונופלים מגובה של כ-19 מטרים.

ואם אתם בעניין של חילוץ עצמות, כדאי לדעת כי בראש ובראשונה, זהו טיול בניחוח גיאולוגי, שיפגיש אתכם עם מיזוג שובה לב בין סלעי בזלת כהים לסלעי גיר בהירים. ובין כל אלו - הנחל הזורם. המסלול יביא אתכם גם אל מפל רסיסים המרשים, ששמו ניתן לו בזכות רסס המים שאופף את מרגלותיו.

דברו איתי בצבעים: לצד המסלול יש סיכוי שתפגשו פרחי בן חצב יקינתוני, המתהדרים בתפרחת צפופה ובצעי סגול-כחול בולטים. ואם יהיה לכם מזל, אולי תגלו את סוף הפריחה של הכרמלית הנאה, על פרחיה הוורודים, וכמובן פרגים אדמדמים.
אורך המסלול: כ-3 ק"מ (המסלול מגשר הידידות למפל סער). המסלול קווי ויש לדאוג לרכב הקפצה.
רמת קושי: קלה פלוס.
איך מגיעים: תצפית המפל ממוקמת לצד כביש 99, כ-2.5 ק"מ ממזרח לבניאס. לתחילת המסלול בגשר הידידות: לפי השילוט מאזור כביש הגישה לעין קיניה.
אם אתם כבר כאן: דלגו לשביל התלוי בבניאס (שמורת טבע נחל חרמון) וצפו בזרימה תוך כדי "ריחוף" מעל המים. הכניסה בתשלום.

מטיילים נחל סער. זיו ריינשטיין
הזרימה פשוט נהדרת. מטיילים בנחל סער/זיו ריינשטיין
פריחה פרגים נחל סער. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
פרגים צובעים את נחל סער/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הנחלים אביב ודישון

כיאה לשמו, אל נחל אביב כדאי להגיע, ובכן, באביב. זאת בשל הזרימה הטובה ושפע הפריחות המאוחרות. זהו אחד הטיולים הפופולריים בחלק זה של הגליל העליון, וזה בדיוק הזמן להשתמש בקלישאה החבוטה "לטייל בתוך ציור". תגיעו - תבינו.

מה רואים: מעבר לזרימות ולפריחות, הטיול הזה משובץ במצוקים מרשימים ובמערות מסתוריות החבויות לצדו. תחילתו בנחל אביב, שבו השביל צר ומקסים, ומשם חוברים לנחל דישון, שבשביל רחב ונוח יותר.

כך או אחרת, בנחל אביב, שימו לב ל"עלמות" - עמודי סלע שמתרוממים מן הקרקע ומזכירים במראם דמויות נשיות. מומלץ מאוד לדגום גם את מערות אביב, מקום מסתור נהדר לילדים.

דברו איתי בצבעים: אחד מכוכבי המסלול הוא כליל החורש, עץ שמספק תפרחת אביבית נהדרת בגווני סגול-ורוד. בנוסף, חפשו את השפרירה הקשקשנית, צמח המתנשא לגובה של 30 ס"מ ויותר, שפרחיו לבנים בוהקים.
אורך המסלול: כ-4.5 ק"מ. המסלול קווי, אך בסיומו ניתן לשלוח נהג תורן להביא את הרכב, ברגל או בטרמפ.
רמת קושי: קלה-בינונית.
איך מגיעים: נקודת ההתחלה כמה מאות מטרים צפונית ליראון (על כביש 899), ליד השלט המפנה לנחל אביב. נקודת הסיום אף היא על כביש 899, בחניון דישון (שבו יש מקום למספר גדול יותר של כלי רכב).
אם אתם כבר כאן: פיקניק נינוח ביער ברעם יסגור לכם את היום כמו שצריך.

עוד באותו נושא

רק אתם, המים והטנק: הקטע הפחות מוכר של הבניאס

לכתבה המלאה
נחל אביב דישון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מצוקים מרשימים ומערות מסתוריות. נחל אביב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחל אביב דישון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"לטייל בתוך ציור". תצפית בנחל אביב-דישון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

נחל עורבים

המפל של נחל עורבים מיועד לחובבי מפלים מושבעים. למעשה, נדמה כי נחל עורבים הוא אחד מאחרוני "נחלי הפרא" של צפון הגולן. המסלול המלא אינו קל, ודורש הליכה ממושכת בשדות טרשים. אז האם לערוך את המסלול המלא או להגיע למפל היפה ולחזור (כ-2 ק"מ)? זה תלוי בכם, אך קחו בחשבון שניתן ללכת אותו חד-כיווני (כ-3 ק"מ) כל עוד יש לכם רכב מאסף שמחכה.

מה רואים: כאמור, זהו מפל שמושך אליו חובבי נופים דרמטיים, בזכות גובהו, צורתו וסלעי הבזלת המשוננים שבו, כמו גם הנופים הקניונים שמציע הנחל בהמשך הדרך ותצפיות הנוף הגבוהות אל מרחבי הגולן ועמק החולה. אם יש לכם כוח, אפשר לצעוד בירידה התלולה לעבר המפל, אך אם אתם עם ילדים - עשו זאת בזהירות, וקחו בחשבון שצריך בשלב מסוים גם לעלות בחזרה למעלה... כך או אחרת, לא מומלץ לעשות זאת אם הקרקע בוצית. כאן יש גם סיכוי טוב לצפות בעופות דורסים שחגים מעל כל הטוב הפראי הזה.
דברו איתי בצבעים: בימים אלו נותן כאן שואו פרח החוטמית הזיפנית, שפרחיו הגדולים צבועים בוורוד-סגלגל מרשים.
אורך המסלול: פחות מקילומטר לכל כיוון.
רמת קושי: קלה (בגרסה המקוצרת של עד המפל וחזרה).
איך מגיעים: מכביש 959 בגולן פונים צפונה לכביש "ציר הנפט" הצר (ליד קלע אלון). לאחר כ-1.5 ק"מ מחנים לצד השילוט לנחל.
אם אתם כבר כאן: המסלול היה קצר מדי? דלגו לעין תינה הסמוך, לטיול מים קצרצר ויפה. ואל תשכחו בגד ים.

נחל עורבים. איל שפירא, איל שפירא
פריחה נהדרת מחכה גם שם באביב. נחל עורבים/איל שפירא, איל שפירא
זיו ריינשטיין טיול נחל עורבים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נחל עורבים מושך אליו חובבי נופים דרמטיים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

נחל תבור

הבטחה גדולה טמונה במקום המכונה "קניון הבזלת". והבטחה זו אכן מתממשת כאן, בנחל תבור שבגליל התחתון, בטיול שלא ידרוש מכם להתרחק יתר על המידה מאזור המרכז. הנחל עצמו מתפתל לאורך כ-30 ק"מ, אך קניון הבזלת הוא ככל הנראה הקטע היפה ביותר בו. כולה 1.5 ק"מ, אבל כזה שמספק שפע של קריאות התפעלות.

מה רואים: הדרך תיקח אתכם בין גבעות רמות, ותוריד אתכם אל עומק הנחל, אל קניון הבזלת הציורי, שמי הנחל חולפים בו בעצלתיים. פה ושם נגלות לעין בריכות מים עמוקות, מפלונים קטנים וגם קטע אתגרי קצרצר שילדים יאהבו במיוחד, בשל השימוש ביתדות ברזל.
דברו איתי בצבעים: אמרתם נחל תבור - אמרתם תורמוס ההרים. נכון, שיא הפריחה כבר מאחורינו, אבל אם תזכו לצפות במקבצים הסגולים-עזים של הצמח - הרווחתם.
אורך המסלול: כ-7 ק"מ (מעגלי).
רמת קושי: בינונית (עליה מעט מפרכת בסוף)
איך מגיעים: מכביש 7276 לקיבוץ גזית. חוצים את הקיבוץ ונוסעים לפי השילוט לנחל. יוצאים משערו הצפוני של הקיבוץ ומגיעים לחנייה בקצה שביל עפר. כאן מתחיל ומסתיים המסלול.
אם אתם כבר כאן: בדרך חזרה, מומלץ לדגום את מסלול הפסגה המעגלי של הר תבור, ואת מתחם הכנסיות המטופח שבראשו.

תורמוסים נחל תבור. נאור שקד,
שיא הפריחה כבר מאחורינו, אבל עדיין יש כתמים סגולים. תורמוסים בנחל תבור/נאור שקד
מטיילים בנחל תבור. צילום: איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מפלונים קטנים שילדים יאהבו במיוחד. נחל תבור בזרימתו/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איל שפירא

שפך נחל שורק

נחל שורק מתחיל את חייו בהרי ירושלים, ולאחר כ-70 ק"מ של פיתולים, הוא נשפך לים. למרות שיש לו קטעים ההרריים, כאן, בשפך שלו, הכל מישורי ורגוע, ואף מתאים לטיול משפחות קליל. כאן זהו גם המקום היחיד שבו תפגשו מים בכל עונות השנה. לא שוצפים - אבל בכל זאת, מים.

מה רואים: המסלול, המסומן היטב בשטח, יפגיש אתכם עם ערכי טבע מגוונים, המשובצים בקטע קצר יחסית. אז לצד ההליכה לצד נחל, תפגשו בסכר סלעי אימתני, אי קטן שמאכלס צבי ביצה, המון דיונות חול רכות שכיף להתגלגל מהן שוב ושוב, עופות מים לרוב, צמחייה מגוונת וגם תצפית נהדרת אל הים, ממרומי מצוק כורכר גבוה.

דברו איתי בצבעים: המסלול משופע בפריחה אביבית של פרחי בר, ומעניין לגלות שחלק מכתמי הצבע היפים ביותר מגיעים באדיבותם של צמחים הנחשבים מינים פולשים, בהם שיטה כחלחלה וטיונית החולות, שפריחה הצהובה צפויה לשגשג בימים אלו - ואל תוך הקיץ.
אורך המסלול: 3.5 ק"מ (מעגלי).
רמת קושי: קלה.
איך מגיעים: מכביש 4 לכביש 4311 לכיוון קיבוץ פלמחים. לפני הקיבוץ, מחפשים פנייה שמאלה ל"חורשת הצנחנים" - נקודת ההתחלה והסיום של המסלול הרגלי. מכאן צועדים מערבה לצד הנחל.
אם אתם כבר כאן: קפצו לגן לאומי חוף פלמחים הסמוך, שמציע לא רק טבילה ימית של טרום הקיץ, אלא גם מסלול טיול קצרצר אל שרידי עיר הנמל הקדומה יבנה-ים.


* חשוב לדעת: עבור כל המסלולים המתוארים כאן, יש להצטייד ב"סיפור דרך" מפורט ובמפה רלוונטית. המידע בכתבה נכון למועד פרסומה, אך כדאי לבדוק את מצב הזרימות בנחלים לפני ההגעה.

דיונות שפך נחל שורק. איל שפירא, איל שפירא
המון דיונות חול רכות שכיף להתגלגל מהן. אזור שפך נחל שורק/איל שפירא, איל שפירא
שפך נחל שורק. איל שפירא, איל שפירא
מתאים לטיול משפחות קליל. שפך נחל שורק/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully