וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוכב הרווחי בתולדות הוליווד: סמואל ל. ג'קסון חוגג שבעים בריאיון מטורף

אבנר שביט, לונדון

17.1.2019 / 17:00

לפני חודש חגג סמואל ל. ג'קסון יום הולדת שבעים, כשבכיסו 120 סרטים שהכניסו 5.7 מיליארד דולר. "מיסטר גלאס", סרטו החדש, אמור לשבור קופות גם כן. זה לא הופך אותו לפחות חם מזג, אז מזל שמסיבת האירוסים של קוונטין ודניאלה היתה שם לחמם את ליבו

פורום פילם

כמו מדינת ישראל, גם סמואל ל. ג'קסון נולד ב-1948, כך שגם השחקן הוותיק חגג השנה שבעים, והיו לו הרבה סיבות טובות לחגוג: הוא לא רק מזקני השבט, אלא גם המלך הבלתי מעורער שלו. כפי שכתב הוליווד ריפורטר בפרופיל שהקדיש לו לרגל המועד, הכוכב הספיק להשתתף לאורך הקריירה ב-120 סרטים, ואלה הכניסו סכום אסטרונומי של 5.7 מיליארד דולר בקופות. לשם השוואה, שלל הלהיטים של הריסון פורד, שכיכב הן בסדרת "מלחמת הכוכבים" והן בסרטי "אינדיאנה ג'ונס", אגרו "רק" 4.9 מיליארד דולר.

בעיתון ההוליוודי כתבו עליו שהוא מלך התעשייה; בתקשורת הצרפתית הגדירו אותו לאחרונה כאיש הכי מגניב בעולם, ולכתרים המכובדים הללו אפשר להוסיף תואר נוסף - אחד המרואיינים הכי חמי מזג בתעשייה. ג'קסון ידוע בגישתו קצרת הרוח לתקשורת, והותיר אחריו שובל של עיתונאים בפוסט-טראומה. כך קרה גם במפגש האחרון שלו עם הנודניקים והשאלות שלהם, שהתרחש בשבוע שעבר במלון לונדוני יוקרתי, בו השתתפתי גם כן.

זה קרה לרגל צאת "מיסטר גלאס", שעולה כאן לאקרנים בסוף השבוע, ואמור להצטרף לרשימת הלהיטים הארוכה של ג'קסון, הכוללת בין השאר את שלל שוברי הקופות של מארוול, את שיתופי הפעולה שלו עם קוונטין טרנטינו, את עבודת הדיבוב שלו בשני סרטי "משפחת סופר-על", את "פארק היורה" ואת הטרילוגיה המקדימה של "מלחמת הכוכבים" ועוד אינספור בלוקבסטרים. הפעם, מדובר בפרק השלישי והאחרון בטרילוגיה של מ. נייט שאמאלאן, שהתחילה בראשית העשור הקודם עם "בלתי שביר" והמשיכה לפני שנתיים עם "ספליט". היא מגיעה לתומה בסרט זה, שהכוכב מגלם את הדמות בשמו הוא נקרא - הארכי-נבל האולטימטיבי, שממשיך לתמרן את העולם אף שהוא כלוא במוסד סגור, ולמרות הפרכת ממנה הוא סובל, שהופכת את עצמותיו לשבירות כמו קלקר.

סמואל ל ג'קסון. GettyImages
"אנחנו שחקנים עניים, רעבים ללחם". סמואל ל. ג'קסון בפרמיירה של "מיסטר גלאס"/GettyImages

המשך הטרילוגיה התעכב במשך שנים, ושאמאלאן סיפר כי ג'קסון נידנד לו לאורך הזמן הזה והפציר בו לסיים אותה כפי שהבטיח. "כן, זה נכון, צעקתי עליו פעם או פעמיים", מודה השחקן, שכהרגלו לבוש במיטב האופנה ומדבר בחיתוך הדיבור האופייני לו והמזוהה עמו. "הזכרתי לו - 'אמרת ש'בלתי שביר' יהיה חלק מטרילוגיה, הבטחת המשכים, וכלום לא קרה'. מה לעשות, הייתי צריך עבודה. אני צריך את הכסף".

ברצינות?

"כן, למה שלא אצטרך? אנחנו שחקנים עניים, רעבים ללחם. יש לי שתי נשים בחיי - אשתי והבת שלי, ושתיהן מאוד תובעניות. אתם יודעים איך זה. לא בגלל שהן נשים, גם בנים יכולים להיות תובעניים".

וחוץ מהכסף?

"רציתי גם לסגור את המעגל. הרגשתי שצריך לבדוק מה קורה עם מיסטר גלאס אחרי שנפרדנו ממנו ב'בלתי שביר'".

אתה אוהב את הדמות הזו?

"ברור. הוא אדם שסבל הרבה בחיים, וסבל זה מורה דרך מעניין. אם אתה סובל באופן כרוני, אתה לומד לחיות איתו, בצורה כזו שאם אתה מתעורר מדי פעם בלי הכאב, אתה תוהה מה לא בסדר. עשיתי תחקיר לרגל התפקיד, פגשתי אנשים במצב שלו, כאלה שנשברה להם הקרסול כי הסתובבו במיטה. העולם הוא לא מקום נעים לאנשים כמוהו, הוא לא מקום נחמד, והוא בכל זאת מחפש ומוצא את המקום שלו בו, זה מאוד מעניין".

עוד באותו נושא

שנאת חינם: "שמונת השנואים" הוא הסרט הכי פחות מעניין של קוונטין טרנטינו

לכתבה המלאה
סמואל ל. ג'קסון. GettyImages
"יותר מדי סרטי גיבורי-על? ולמה לא אומרים שיש יותר מדי סיפורי אהבה?". סמואל ל.גקסון/GettyImages

כמו "בלתי שביר", גם "מיסטר גלאס" עוסק בתרבות הקומיקס וגיבורי העל, במקומה בהיסטוריה שלנו ובתפקיד שהיא ממלאת בחברה. ההבדל הוא שהפרק הראשון בטרילוגיה יצא בתקופה בה ראינו על המסכים כמות קטנה בלבד של להיטי סופר-הירוז, וכיום הם מלאים בהם - כהמחשה לכך, רק את ג'קסון נראה בקרוב בעוד שניים כאלה, "קפטן מארוול" ו"ספיידרמן: רחוק מהבית".

אך השחקן מתעקש שדבר לא השתנה. "תמיד היו סרטי קומיקס. מה, 'סופרמן' לא שבר קופות בסוף שנות השבעים? לא היה לך את 'באטמן' בסוף שנות השמונים?", הוא מיתמם. "היו דברים טובים והיו דברים רעים. ההבדל הוא שכיום שיכללו את האפקטים. כשהייתי ילד, כשהיינו רואים את הגיבור עף באוויר, גם היינו רואים את החוטים מאחורה. היום, מצאו את הדרך למחוק את החוטים, אבל בגדול הכל אותו דבר: תמיד היה בקהל רעב לדברים גדולים מהחיים ולאנשים שיצילו אותו".

אבל אולי הבלון התנפח יותר מדי, וכבר יש היום יותר מדי סרטי גיבורי על?

מה השאלה? לא הבנתי. האם יש יותר מדי סיפורי אהבה? יותר מדי דרמות משטרה? יותר מדי דרמות בתי חולים? יש היום הרבה פלטפורמות וצריך למלא אותם בתוכן. אנשים רוצים אסקפיזם, רוצים לשכוח לרגע מזה שצריך לשלם חשבונות".

אתה חושב שבארצות הברית של היום יש יותר צורך באסקפיזם מתמיד?

"לא יודע, לא רוצה להיכנס לזה".

מה שבטוח, למרות שהספידו אותה, תעשיית הקולנוע האמריקאית שברה שיא הכנסות בשנה שעברה.

"כשהגיעו מכשירי הווידאו, כולם אמרו 'וואו, עכשיו כולם יישארו בבית עם מכשיר הווידאו שלהם, מי יבוא לקולנוע', אבל עובדה שבאו, וגם עכשיו ממשיכים לבוא. נכון, יש סטרימינג, אפשר לראות בטלפון, אבל אנשים אוהבים ללכת לקולנוע כי זה ביג דיל".

אתה מסכים אבל שהיום יש יותר נטייה לפאר על המסכים דמויות של נבלים, כמו זו שאתה מגלם כאן?

"לא, אני לא מסכים. מה זה ביטלג'וס? זה לא דמות 'רעה' שכולנו אהבנו? וקפטן הוק? ודרקולה? ופרנקנשטיין? אנחנו אוהבים אנטי-גיבורים כי הם אפקטיביים כמו גיבורים".

מיסטר גלאס. פורום פילם,
"אני אוהב אותו". סמואל ל. ג'קסון ב"מיסטר גלאס"/פורום פילם

ג'קסון גדל כילד יחיד בטנסי. את אביו, שמת כתוצאה מהתמכרות לטיפה המרה, פגש רק פעמיים. אמו, שעבדה במפעל, גידלה אותו יחדיו עם הוריה. "כבר כילד מאוד אהבתי ללכת לקולנוע. אהבתי לברוח דרכו למקומות מעניינים וזוהרים יותר מאלה שחייתי בהם", הוא אומר. "אני זוכר שאהבתי במיוחד סרטי פיראטים. אהבתי לראות אותם קופצים מספינה אחת לאחרת ונלחמים זה בזה".

חגגת שבעים ממש עכשיו. זה היה תאריך מיוחד בשבילך?

"זה לא היה מיוחד. כל יום הולדת הוא מיוחד. עוד שנה ששרדת. אני רק רוצה להמשיך לעבוד. אני מקווה שתמיד יהיה משהו שאני אוכל לעשות אותו בבוקר ואז לחזור בערב עם חיוך על הפנים. אני לא סובל שאנשים באים לצילומים עם פרצוף תחת. כל כך הרבה אנשים היו רוצים להיות במקום שלכם ולקבל תפקידים בקולנוע, מה אתם עצובים? זו עבודה כיפית".

איך אתה שומר על עצמך כל כך טוב?

"אני לא עושה כושר, לא אוהב את זה. אני עושה רק פילאטיס".

במהלך "מיסטר גלאס", נאמר המשפט, "רק מי שסובל טהור". מה אתה חושב על כך?

"אין לי דעה".

בהוליווד ריפורטר ציטטו מחקר עכשווי לפיו אתה השחקן הכי משפיע בהוליווד.

"משפיע? אני לא חושב שלמישהו אכפת מהדעות הפוליטיות שלי, או שהן חשובות יותר משל כל אחד אחר. הציוצים שלי או הפוסטים שלי ברשתות חברתיות לא בעלי ערך יותר משל כל בן אדם ברחוב".

אם היית יכול לפגוש את עצמך בגיל צעיר, מה היית אומר לו?

"תהיה סבלן. הכל קורה בזמן שלו ולהכל יש משמעות, אבל כולם רוצים שהכל יקרה מיד. תמיד אתה פוגש בצילומים כל מיני צעירים שאין להם מושג מה נפל בחלקם. הם לא מכבדים את ההזדמנות. הם לא מבינים שכל אחד מסביבם חשוב בדיוק כמוהם, אם לא יותר. התאורן או התאורנית - בלעדיהם לא יהיה אור. אנשי הסאונד - בלעדיהם לא ישמעו אותך. תכבדו אותם. זה תהליך קבוצתי ואם תחשוב רק על עצמך, אתה תעכב אותו. אתה, כשחקן, צריך לזכור שאתה אחד האלמנטים הכי זניחים בתהליך.

"מבקשים ממני עצות לפעמים, אבל מה יש לי להגיד? אין איזו נוסחה להצלחה בעולם המשחק. צריך לדעת איך לנהל את האנרגיה שלך בזמן הצילומים ובעיקר איך לנהל אותה מחוץ להם, כדי שתגיע לעבודה עם מספיק אנרגיות".

אתה מהרהר לפעמים בדרך בה הקריירה שלך התפתחה?

"אני לא יושב ומהרהר מיוזמתי, אבל אם מדברים איתי על כך, אני אחשוב על זה לרגע. אם לא, אני בעיקר חושב על הדבר הבא שאני צריך לעשות - במקרה הזה, עוד ראיונות, והפעם ל'קפטן מארוול'".

אתה גאה במה שעשית?

"כן, אבל אני עדיין צריך כסף".

מיסטר גלאס. פורום פילם,
"כל יום הולדת הוא עוד שנה ששרדת". סמואל ל. ג'קסון ב"מיסטר גלאס"/פורום פילם

מוטיב חוזר בשיחה הוא הדרך בה ג'קסון מכנה את "החוש השישי", סרט הפריצה של שאמאלאן, שקדם ל"בלתי שביר". הוא לא קורא לו בשמו, אלא פשוט "I See Dead People", כשם המשפט המפורסם מתוכו, ובכלל אחד המשפטים המפורסמים שנשמעו בקולנוע בעשורים האחרונים.

"'בלתי שביר' הגיע אחרי 'I See Dead People', שהיה להיט עצום, והיה לו קשה לייצר אותם מספרים", אומר ג'קסון. "לכן, היו כאלה שראו בו כישלון, כשלמעשה גם הוא הרוויח המון. אני חושב שעם הזמן, אנשים הבינו עד כמה זה סרט מדהים ואיכותי. הוא שרד את מבחן הזמן וכל מי שאני מכיר אוהב אותו. אני לא חושב על השאר. אני חושב שהמקרה שלו דומה ל'ג'קי בראון' של טרנטינו. כולם ציפו בזמנו לעוד 'ספרות זולה' אבל זה היה משהו אחר, וטוב בפני עצמו".

יוצא לך לפעמים לראות שוב את "ספרות זולה"?

"למה אתה מתכוון? לפעמים אני רואה חלקים מסוימים. זה סרט שכיף לזפזפ ולגלות אותו בטלוויזיה ולראות ממנו קצת. הוא כיפי".

מה שונה בין שיטות העבודה של שאמלאן וטרנטינו?

"מאוד שונים. עם טרנטינו אנחנו עושים חזרות חודש מראש, יש המון זמן מבחינתי לעבוד על התפקיד והרבה מעורבות שלי. עם שאמלאן זה לא ככה".

טרנטינו נשאר מאוד נאמן לך במשך השנים, בין "ספרות זולה" ל"שמונת השנואים".

"כן? אז למה הוא לא ליהק אותי לסרט החדש שלו? כמה נאמן הוא?"

הבנתי שהיית במסיבת אירוסים שלו ושל דניאלה פיק.

"כן. זה היה מזמן. היה מרגש, לחתונה כבר לא הלכתי".

סמואל ל' ג'קסון וקוונטין טרנטינו. GettyImages
"מסיבת האירוסים שלו ושל דניאלה היתה מרגשת". סמואל ל. ג'קסון עם קוונטין טרנטינו/GettyImages
סמואל ל ג'קסון. GettyImages
הכי אופנתי. סמואל ל. ג'קסון/GettyImages
ברק אובמה, סמואל ל. ג'קסון. GettyImages
מסרב לדבר על פוליטיקה. סמואל ל. ג'קסון עם ברק אובמה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully