וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקס בשלישייה ובעילת קטינות: האמת על וודי אלן נחשפת

18.12.2018 / 0:27

בריאיון להוליווד ריפורטר, מספרת בבי כריסטינה אנגלהרט על היחסים שניהלה בנעוריה עם וודי אלן, שהיו לא חוקיים והתבססו על ניצול מתמשך, הובילו אותה לקיים מין בשלישיה בניגוד לרצונה ובסופו של דבר תוארו בצורה שקרית ב"מנהטן" פרי עטו

וודי אלן על השטיח האדום של פסטיבל קאן 2015. GettyImages
וודי אלן/GettyImages

תנועת ה-MeToo הובילה כבר לחשיפתם של שלל שלדים שהוחבאו עד כה בארונות ההוליוודיים. רבים מהם קשורים בחייהם של כמה מן האושיות המוערכות בתעשייה, למשל וודי אלן, מי שבעבר התפרסמו עדויות כי ניצל מינית את בתו המאומצת. היום, עוד שלד מן הארון הבעייתי שלו מוצג לראשונה בציבור.

מדובר בסיפורה של בבי כריסטינה אנגלהארט, הנחשף בכתבה מקיפה בהוליווד ריפורטר, בו היא מספרת כיצד ניהלה עם אלן קשר מיני שהתחיל בנעוריה, ולא רק שהיה לא חוקי - אלא שהתבסס על ניצול מתמשך שלה. היא מבהירה כי הבמאי לא תקף ולא הטריד אותה, אבל כן השתמש בה בצורה נצלנית ומדכאת, והסיפור שלה הוא כמובן סיפור של עוד רבות שחוו קשרים כאלה.

הסיפור הזה מתחיל באוקטובר 1976. וודי אלן הוא אחד היוצרים המשגשגים והמוערכים בעולם התרבות האמריקאי, רגע לפני צאת סרטו המוערך ביותר, "הרומן שלי עם אנני". אנגלהארט היא נערה בת 16 שפוגשת אותו במועדון ומשאירה לו את המספר שלה. הוא לא שואל אותה לגילה. היא מספרת לו על היותה תלמידת תיכון בניו ג'רזי, שמבלה במנהטן כדי לפתח את שאיפותיה לפרוץ בעולם המשחק והדוגמנות. הוא מזמין אותה לביתו. היא עוד לא בת 17, כלומר עדיין נחשבת קטינה מבחינת החוק הניו יורקי. זה לא מפריע לו לקיים איתה קשרים מיניים.

הקשרים הללו נמשכים שמונה שנים. כיום, במבט לאחור, וכשהשיח הנוכחי פקח את עיניה, היא אומרת שהם מעוררים בה אי-נוחות. אנגלהרט מצהירה - "אני לא באה לתקוף את אלן, לא רוצה להרוס אותו", אך היא תיעדה את הקשר ביניהם בספר זיכרונות, אותו טרם פרסמה, ומתארת מאזן כוחות בו השליטה היתה לחלוטין בידיו של היוצר המבוגר ממנה בהרבה: הוא הכתיב את התנאים, הוא קבע הכל, והיא נועדה רק לרצות אותו ולסגוד לו.

ביבי כריסטינה אנגלהרט. צילום מסך
ביבי כריסטינה אנגלהרט מתוך הכתבה בהוליווד ריפוטר/צילום מסך

בין התנאים של אלן: אסור היה לדבר על העבודה שלו, והם היו נפגשים אך ורק בדירתו, ולעולם לא פותחים את הווילונות. את דירתו פקדה לפחות מאה פעם, תמיד בחשאי.

בשלב מסוים, היא מספרת, אלן התחיל להביא לדירה נשים נוספות כדי לעשן איתן סמים ולשכב בשלישיות. את אחת מהן הציג בפניה בסופו של דבר כ"חברה שלו". מדובר היה במיה פארו, מי שתהפוך לזוגתו, וילדיה יאשימו את הקולנוען בניצול מיני שלהן. "הרגשתי חולה בגלל האקטים המיניים הללו. לא רציתי להיות שם אבל לא מצאתי את האומץ לקום וללכת", כתבהה אנגלהרט, שהמשיכה לעבוד בתחום הקולנוע ומשמשת כיום כעוזרת למפיק. "אם הייתי עוזבת, המשמעות היתה סיום הקשר בינינו. במבט לאחור, זה מה שהייתי צריכה לעשות, אבל אז נחרדתי מעצם המחשבה שוודי לא יהיה בחיי. רק בדיעבד הבנתי עד כמה הכל היה מעוות, ואיך בתוך זה לא הייתי יותר מאשר כלי משחק - במשחק שאלן היה היחיד שמשך בחוטיו", מספרת על כך אשת הקולנוע, שבניגוד לאלן היהודי, היתה בת להורים גרמניים נוצרים, והילדים בשכונה נהגו להדביק לה את כינוי הגנאי "נאצית".

מעבר לקשר המיני, היא מספרת, אלן לא הסכים לסייע לה מקצועית בפעם היחידה שביקשה. בסופו של דבר, היא עזבה את ניו יורק ואת אלן, והחלה לחסות בצילו של קולנוען מהולל אחר - פדריקו פליני, הנערץ על אלן.

כשהיוצר האמריקאי שמע על כך, הוא התקשר אלי ואמרה "עזבת אותי בשביל פליני? איזה מגניב!". היא והאיטלקי, צריך להבהיר, לא ניהלו רומן, אבל אלן חשב שכן, והוא החל להתייחס אליה בהערכה רק כשקינא בכך שהאליל שלו נשבה בקסמה.

ממד נוסף בקשר בין אנגלהרט לאלן היה "מנהטן", אחד מן הסרטים הידועים אבל גם השנויים במחלוקת שלו, העוסק כזכור בקשר בין אדם שהוא עצמו מגלם, לתלמידת תיכון, ואין ספק מבחינתה שהיה מבוסס על הקשר ביניהם.

עוד באותו נושא

וודי אלן: תנועת ה-MeToo צריכה לראות בי דמות מופת

לכתבה המלאה
מנהטן. צילום מסך
מתוך "מנהטן"/צילום מסך

"בכיתי כשצפיתי בסרט הזה", כתבה בזיכרונותיה אנגלהרט, שחוותה תקיפה מינית לפני מפגשה עם אלן, בתחילה בידי חבר לספסל הלימודים ואז בידי קרוב משפחה. "חשבתי שהקשר בינינו היה משהו מיוחד, אבל דרך הסרט גיליתי שמבחינתו זה היה חסר משמעות. איך הוא היה יכול להציג אותי כך, כלא יותר מכלי בדיוני להנאתם של עכברי סינמטקים?"

כשפגשה את אלן לאחר צאת הסרט, שהיא מדגישה כי הוא מבריק בעיניה, סיפרה לו על כל נקודות הדמיון שמצאה בינה לדמות - הגיל שלהן, שאיפותיהן, חיבתן לצילום. הוא ענה לה לקונית - "כן, חשבתי שתחשבי ככה", ולא הוסיף מילה. עם זאת, היא בעצמה יודעת כי לא היתה מקור ההשראה היחיד, אלא גם לפחות עוד שלוש נערות עמן נהג להתרועע.

וודי אלן. פסקל לה סגרטן, GettyImages
וודי אלן/GettyImages, פסקל לה סגרטן

המעניין הוא, שבסרט מתאר אלן כאילו מערכת היחסים שלו עם הקטינה היא נורמטיבית ופומבית לגמרי, בשעה שבמציאות הדברים היו אחרים לגמרי, ואת הרומנים האלה שלו ניהל במחתרת.

מעניין גם שבמציאות, אנגלהרט היתה בת 16, אבל בסרט הדמות אומרת "בדיוק מלאו לי 18. אני חוקית". ממצאי הארכיון מלמדים כי בגרסאות הראשונות של התסריט, הדמות אכן היתה בת 16 או 17, כמו בחייו המפוקפקים של אלן, עד שמישהו טרח לתקן זאת.

הקשר האחרון שלה עם אלן היה בינואר 2001. היא שלחה לו עותק של סרט תיעודי בו השתתפה והוא הזמין אותה להיפגש איתו ועם זוגתו. היא חששה שלמעשה הוא מציע לה שוב לקיים איתו מין בשלישייה, וסירבה. מאז הם לא דיברו, ואלן גם סירב להגיב לכתבה, שכמובן מעוררת הדים רבים בארצות הברית.

יש לציין כי גם כך, התפיסה המקובלת היתה כי בעקבות ההאשמות נגדו, פועלו המקצועי של אלן בא לסיומו וישנם סיכויים קלושים בלבד שיזכה לביים סרט נוסף. לאחר הפרסומים החדשים, אפשר כבר לומר כי הקריירה שהיתה במצב של מוות קליני, הסתיימה סופית.

  • עוד באותו נושא:
  • וודי אלן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully