דיירי גינדי TLV: הנהלת הקניון השתלטה על מאות חניות שמיועדות לאורחי הדיירים

בעתירה שהגישו עשרות דיירים נגד החברה והעירייה נטען כי התוכנית חייבה הקמת 300 חניות לאורחיהם ללא תשלום - 20% מכלל החניות לדיירים • עוד הם טוענים כי בתוכניות נקבע כי החניות יופרדו מחניות באי הקניון: "היזמים עושים שימוש בחניות לטובת המרכז המסחרי"

פרויקט גינדי תל-אביב / צילום: איל יצהר
פרויקט גינדי תל-אביב / צילום: איל יצהר

דיירי מתחם גינדי TLV בתל-אביב טוענים כי 300 חניות שהיו אמורות לשמש את אורחיהם, לא עומדות לרשותם. זאת בניגוד לתוכנית בניין העיר, שקבעה כי 20% מהחניות בפרויקט הענק יוקצו לטובת אורחי המתחם. לטענת הדיירים החניות משמשות את הנהלת הקניון, שהפכה אוותן לחניות בתשלום.

בעתירה מינהלית שהגישו 80 מהדיירים, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד עיריית תל-אביב, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ראש העירייה רון חולדאי, מהנדס העירייה עודד גבולי, רשות הרישוי של העירייה, חברת מגדלי תל-אביב, והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, מבקשים הדיירים לקיים דיון בוועדה המקומית, במטרה לוודא שחניות האורחים בפרויקט יהיו חלק מהרכוש המשותף של כל בעלי הזכויות בפרויקט. בנוסף טוענים הדיירים כי בעוד התב"ע קבעה כי חניות המגורים יהיו באגף נפרד מחניות הקניון, הרי שבפועל היזמים לא ביצעו הפרדה והוועדה המקומית לא הבטיחה את מנגנון ההפרדה המחייב בין חניות המגורים והאורחים לבין חניות הקניון.

בעתירה טוענים הדיירים באמצעות עוה"ד שלומי סהר ונאור אילוז ממשרד גרשטיין סהר, כי רכשו דירות בפרויקט, שהקימו החברות גינדי השקעות וריבוע כחול נדל"ן בפינת הרחובות קרליבך והחשמונאים. בהסכמים עליהם חתמו הדיירים נטען כי לא הוחרגו חניות האורחים המופיעות בתוכנית, ועל כן הן אמורות להיות חלק מהרכוש המשותף.
עוד נטען בעתירה כי תקן החניה שנקבע בתוכנית, כולל תוספת מפורשת של חניות אורחים, בשיעור 20% ממקומות החניה המיועדות למגורים. התקן שהתווסף טוענים הדיירים, הוא תולדה של התנגדות מהנדס העירייה עודד גבולי, שנשמעה והתקבלה במהלך דיון תכנוני שהתקיים בוועדה המחוזית כתנאי למתן תוקף.

לטענת התובעים הועדה המחוזית קיבלה את התנגדות גבולי, והורתה על תיקון תקן החניה כך שייקבע תקן חדש ומחמיר למגורים שקבע כי "במסמכי התוכנית יתווספו למקומות החניה 20% מסך מקומות החניה לתקן החניה עבור שטח המגורים עבור חניית אורחים לדיירים במתחם". עוד נטען כי יזמי הפרויקט, שרכשו ב-2010 את הקרקע, לא התנגדו לתקן החניה המחמיר כפי שנקבע על ידי הוועדה המחוזית, והחלו בקידום היתרי הבנייה לפרויקט.

לטענת הדיירים, חניות אורחים מהוות חלק בלתי נפרד מתקן החניה למגורים, אלא שבפועל הן משמשות את הנהלת הקניון. לטענתם, עיריית תל-אביב מתעלמת מהתכליות שהובילו להגדלת תקן החניה למגורים הכולל את חניות האורחים ואינה מבטיחה את קיום הוראות התוכנית. בפועל, אין הפרדה בין חניות המגורים והאורחים לבין חניות הקניון, ואם לא די בכך, השימוש בחניות האורחים המיועדות לדיירי הפרויקט, כרוך בתשלום שנדרש על ידי הנהלת הקניון.

כן נכתב כי בעתירה כי "היזמים עושים שימוש יום יומי בחניות האורחים לטובת ניהול המרכז המסחרי ותוך כך מונעים מהעותרים ואורחיהם את השימוש החופשי והיומיומי לטובת חניות האורחים".

מחברת מגדלי תל-אביב המפעילה את המתחם לא נמסרה תגובה.

מעיריית תל-אביב נמסר :"בניגוד לנטען בעתירה, יישום חניות האורחים תואם את הוראות התב"ע. התב"ע קובעת תוספת של עד 20% מסך מקומות החניה למגורים עבור חניות אורחים לדיירים במתחם, אולם לא קובעת היכן ימוקמו חניות אלה ואף אינה קובעת כי הן חלק מהרכוש המשותף. כך שההחלטה לנהל את מקומות החניה לאורחים כחניון ציבורי הינה החלטה סבירה".