וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להמשיך לגלוש בחופשיות: כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק הפורנו

10.12.2018 / 12:26

בשבועות האחרונים הכנסת סוערת בגלל חוק הפורנו שהוגש על ידי חברת הכנסת שולי מועלם. אלא שהצעת החוק מזכירה פעולות של משטרים חשוכים ובטח שלא מערביים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בחוק ונראה שמדובר בסערה של ממש. כך גם תעקפו את החסימה, במידה ותצא לפועל

ערוץ הכנסת

בזבוז של 60 מיליון שקלים על חשבון משלם המסים: בשבועות האחרונים נדון שוב חוק הפורנו שהוגש כהצעת חוק לפני שנתיים על ידי חברת הכנסת שולי מועלם ומוקדם על ידה ועל ידי חבר הכנסת מיקי זוהר. מטרתה למנוע את הגישה הקלה שיש לבני נוער וילדים קטנים לאתרי פורנו ואתרים פוגעניים כמו אתרי הימורים ועוד. איך עושים את זה? אם תשאלו את מועלם וזוהר, נראה שלא מדובר באתגר טכנולוגי, פשוט חוסמים את האתרים הללו על ידי הצעת החוק וברמה הטכנית, משקיעים 60 מיליון שקלים כדי לאתר ולחסום את האתרים. אלא שבאמצעות כמה תוכנות וידע מינימלי, ניתן לעקוף את החסימה שגם ככה, כיום מוצעת על ידי לא מעט ספקיות אינטרנט ובחינם.

מאז הגשת הצעת החוק, נראה שהוא עבר לא מעט שינויים ואותם שינויים, חושפים את חוסר הבקיאות והידע של מועלם וזוהר, לרבות המגבלות הטכניות והסכנות שעומדות בפני הוצאת החוק לפועל. נכון להיום (ב'), הנוסח החדש שהוצע מצביע על כך שספק האינטרנט ישלח לכל המנויים, הודעה באימייל שבה יידע אותם על זכותם לקבל שירות "יעיל" לסינון של אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט ובחינם. "בהודעה יפרט ספק הגישה לאינטרנט בין השאר, את מהות השירות המוצע ואת הסכנות הנשקפות מהשימוש באינטרנט והחשיפה לאתרים פוגעניים ולתכנים פוגעניים". תחילה הוגש החוק והציע כי כל מי שירצה להיכנס לאתרים פוגעניים, יצטרך להקיש סיסמה שיקבל מהספק, לצד תעודת זהות. אחר כך שונה החוק לכך שבמידה ולא יענו על ההודעה מהספקית אודות הסינון בתוך שבוע, הספק ישלח הודעה נוספת ובמידה וגם לא יענה עליה, אחרי חודש שלם הספק יחסום את האינטרנט של הלקוח, עד שיתן תשובה באם הוא מעוניין בשירות או לא. לפי הצעת החוק, המצטרפים אל השירות יוכלו לקבל קוד גישה לאתרי הפורנו או שיעדיף חסימה כוללת, ללא שום קוד.

"צרכן פורנו"- חה"כ ורבין וזוהר התעמתו בדיון על הקמת ועדה חדשה לטובת הצעת 'חוק הפורנו' של ח"כ זוהר, 28 בנובמבר 2018. מערכת וואלה!
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק הפורנו של מיקי זוהר, שולי מועלם ואיתן כבל/מערכת וואלה!

האינטרנט מאפשר חופשיות מוחלטת ואי אפשר באמת לחסום או לצנזר חלקים ממנו, אלא אם מדובר בצפון קוריאה ששם המדינה מנותקת מהאינטרנט החיצוני. אנחנו רואים את זה בא לידי ביטוי במגוון תחומים: הטלגראס, ה-Dark Web והמטבעות הווירטואלים שהשאיפה של חלקם, להתנתק מהבנק ולהעביר את הכוח לצרכן. אבל יותר מזה, איך יבוא לידי ביטוי החוק אל מול סרטוני פורנו שיופצו בווטסאפ? אולי דווקא החסימה הזאת תגרום לבני הנוער לעשות דווקא, לנסות לעקוף אותה באמצעים לא מתוחכמים שכל אחד יכול לבצע או להפיץ סרטונים בטלגראם או בווטסאפ? הרי בפלטפורמות האלו לא יתבצע שום סינון או חסימה, מכיוון שמדובר בהודעות מוצפנות. החוק החדש של חברי הכנסת שולי מועלם ומיקי זוהר מזכיר משטרים חשוכים כמו צפון קוריאה, ששם כאמור, ביצעו ניתוק מוחלט מרשת האינטרנט החיצונית.

עוד בנושא:

הדלת האחורית: מתברר שיש מלא פורנו ביוטיוב - ככה הם עוקפים את הסינון
שידרו פורנו במקום האח הגדול: ברשת צוחקים על הפאדיחה של הוט
המבחן שיקבע חד משמעית - האם אתם מכורים לפורנו?

עוד באותו נושא

חוק הפורנו: ככה תעקפו בקלות את החסימה האוטומטית - אם זה באמת יקרה

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
"האינטרנט מאפשר חופשיות מוחלטת ואי אפשר באמת לחסום או לצנזר חלקים ממנו"/ShutterStock

"מדובר בחוק הרשימות השחורות. שינוי ועוד שינוי, ואפילו יו"ר הוועדה הודה שההצעה ממשיכה לשמור על עיקרון יסוד אחד - לא על הגנה על ילדים, אלא על יצירה של רשימות שחורות של אזרחים שומרי חוק", אמר ניר הרשמן, מראשי התנועה לזכוכות דיגיטליות ופעיל ליכוד. "מדובר בהצעת חוק שתחשיך את האינטרנט למיליוני אזרחים, חברי הכנסת חייבים להרים את ידם נגד החוק עכשיו, לפני שכולנו נתעורר בוקר אחד ונגלה אינטרנט סגור, בו יהיה אפשר לגלוש רק בפיקוח ואישור של פקידים". לצד האזרחים המודאגים, מיעוט חברי הכנסת שמתנערים מהחוק והפעילים נגד החוק, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר אמש (ראשון) על החוק ואמר: "אנחנו לא רוצים שילדים ייחשפו לתכנים פוגעניים, אבל החשש שלי הוא שלאינטרנט - מקום שבו אין רגולציה ממשלתית - תיכנס רגולציה. מי יקבע איזה תוכן מותר ואיזה אסור? מי יקבע את הפרשנויות?".

60 מיליון שקלים על השולחן: מי ירוויח?

מהדיונים שנערכים בימים האחרונים, נראה כי מועלם וזוהר לא באמת בקיאים בכל מה שקשור לרשת האינטרנט ואל המערכות שמחוברות אליו. במהלך הדיון שהתקיים היום (ב') בכנסת, שאלה חברת הכנסת תמר זנדברג בנוגע לניתוק ההמוני שזוהר מתכנן למי שלא יענה לשאלת הספק, "איך מכונות אוטומטיות ומוצרים אחרים שמחוברים לאינטרנט, המחוברים עצמאית לאינטרנט יעבדו?" שאלה זנדברג ובתגובה שולי מועלם כלל לא ידעה את התשובה. החוק עשוי להשפיע על מכוניות אוטונומיות, מערכות בקרה חכמות וכל מוצר שמחובר עצמאית לאינטרנט.

את 60 מיליון השקלים, ירוויחו הספקיות, על חשבון משלם המסים, למרות שכיום מרבית מהספקיות מציעות שירות חסימת אתרים פורונוגרפיים. על כל לקוח שיענה להודעת הספקית, גם אם יבחר שלא ירצה להצטרף לשירות, תקבל הספקית 50 אגורות מדי חודש. עוד תרוויח הממשלה רשימה שחורה של אזרחים שביקשו שלא לחסום את האתרים הפוגעניים ולהשתמש באינטרנט בחופשיות, כפי שתוכנן מלכתחילה.

אפליקציות אייפון. ShutterStock
נראה שהפתרון המיידי הינו אפליקציות ותוכנות VPN/ShutterStock

איך עוקפים את החסימה?

הצעת החוק מונחת על שולחן הכנסת מזה שנתיים וועדת השרים אישרה לחקיקה עוד ב-31 לאוקטובר בשנת 2016 את הצעת החוק. כבר אז פרסמנו כיצד לעקוף בקלות את החסימה האוטומטית, במידה וזה באמת יקרה. ניתן להתגבר על החסימה באמצעות שרת וירטואלית מדומה - VPN. ההתחברות לרשת הווירטואלית מאפשרת לקבל כתובת IP של מדינה אחרת, בזמן שאתם בכלל נמצאים בישראל. ישנם שירותי VPN שעולים כסף, אבל החברה הישראלית HOLA מספקת שירותי VPN באמצעות תוסף לדפדפן הכרום או אפליקציה לסמארטפון, בחינם לגמרי. אופציה שניה הינה חיבור באמצעות TOR, פעולה המשמשת לא מעט האקרים שרוצים לשמור על אנונימיות. תור מצפין את המידע הנשלח כמה פעמים ומשתמש בשלוש נקודות תיווך שונות ואקראיות כדי לנתב את המידע. נקודות התיווך הללו ממוקמות במחשבים של משתמשים אחרים בדפדפן וכך התוכן מוצפן.

הדרך השלישית הינה שימוש ב-Proxy, שירות שנועד במקור לספק גישה מהירה למשאבים, לרוב כדי לגשר על פער בין מרחק של שרתים מרוחקים. בארגנים רבים משתמשים בשרתים כדי להפריד בין רשת המחשוב הפנימית לבין הרשת החיצונית, וכך גם לנטר את המידע ואף לחסום אתרים מסויימים. אולם באמצעות שרתי פרוקסי אנונימיים המאפשרים גלישה פרטית, תוכלו להתגבר על החסימה. למעשה, מדובר בשירות הדומה ל-VPN, אך פחות אמין ממנו. השיטה הזאת תעבוד רק עם תוכנות מסוימות ולא כל תוכנה הנמצאת במחשב. הפתרון הטוב ביותר הוא דווקא פרוקסי מבוסס דף אינטרנט כמו hidemyass.com/proxy. כדי לגלוש באנונימיות באמצעות פרוקסי, חפשו שירות מקוון (Online Proxy) בגוגל וכנסו לאחד האתרים שיוצעו לכם.

60 מיליון שקלים שיכולים להגיע לחינוך, בריאות או רווחה

לאורך כל הצעת החוק והשינויים הנלווים, עולה כי חברת הכנסת שולי מועלם וחבר הכנסת מיקי זוהר לא באמת מבינים איך האינטרנט עובד. הצעת החוק של מועלם ומיקי זוהר היא לא יותר ממהלך פופוליסטי או כמו שחברת הכנסת זנדברג אמרה היום (ב'): "אתם משגעים את כל הכנסת על שטויות ואתם מדברים על נושאים שאין לכם מושג בהם". במילא, כל לקוח יכול לקבל היום שירות סינון אתרים פוגעניים ומבלי תיקצוב של 60 מיליון שקלים לפרויקט, אלא בחינם לגמרי. החוק הינו בזבוז כסף מוחלט שבמידה ויועבר, ניתן יהיה לעקוף אותו בכמה צעדים פשוטים וללא ידע מקדים. מדיון לדיון, נראה שהצעת החוק משתנה, עד שמועלם וזוהר יתקפלו לגמרי ויבינו כי הצעת החוק לא ישימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully