וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארועי "בתים מבפנים" יתקיימו הסופ"ש בירושלים

16.10.2018 / 8:29

עם עשרות בתים, מקומות ואירועים מיוחדים יתקיים בסוף שבוע הקרוב פסטיבל "בתים מבפנים" בירושלים. הכנו עבורכם רשימת טעימות - מבית עתיק ששופץ והפך לווילת פאר ועד פרויקט עתידני במגדל דוד. בואו להתארח

הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים", שהספיק להפוך לאחד האירועים המרתקים שמתקיימים בירושלים, מציין 12 שנות פעילות רציפה ויכלול בתכנית המלהיבה שלו השנה ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, כשחלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. באירועים שיתקיימו בין ה-18 ל-20 באוקטובר, מלבד סיורים בדירות מגורים ומבנים ציבוריים מרתקים, יערכו גם סיורים בנושאים מגוונים ובמקומות בלתי שגרתיים.

בין עשרות המבנים והסיורים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, מבנים היסטוריים, מבנים עירוניים וסיורים בפרויקטים מסקרנים של תשתיות, ביניהם סיור במשכנה החדש של הספרייה הלאומית שתוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי הרצוג ודה מרון משווייץ; ביקור בבית בשכונת המערבים שנבנה ב- 1868 והיה אחד הבתים הראשונים שבנתה לעצמה קבוצת יהודים יוצאי צפון אפריקה (מערבים) מחוץ לחומות העיר העתיקה, שהפך לווילה ירושלמית מפוארת אחרי שיפוץ לפני עשור; הזדמנות ראשונה לבקר במעבדת שימור העץ במוזיאון ישראל או לסייר מתחת לשער יפו ולגלות בית מרחץ ורחובות מסחריים מהתקופה הביזנטית, או ביקור בוילה ברגמן במוזיאון ישראל.

בנוסף תתקיים במסגרת בתים מבפנים סדרה של דיונים על אופייה האדריכלי המיוחד של ירושלים ובמיוחד על ההחלטה ההיסטורית לבנות בה באבן בלבד ומשמעותה כיום, בעידן שבו נבנים בעיר מגדלים מודרניים וסגנון הבנייה וטכנולוגיות הבנייה משתנות.

"בתים מבפנים", סופשבוע של בתים פתוחים הינו חלק מאירועי הארגון הבינלאומי Open House World Wide, שמתקיימים גם בניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, תל אביב ועוד. חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת באופן חד פעמי ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב וחיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף שהופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים במיוחד.

בין סיורי "בתים מבפנים"

בתים מבפנים ירושלים 2018. גיא יצחקי,
הבית בשכונת המעורבים/גיא יצחקי

הבית בשכונת המערבים
רחוב המערבים 11

ביקור בבית מגורים היסטורי בשכונת מחנה ישראל. הבית נבנה ב-1868 והיה אחד מכ-30 הבתים שבנתה לעצמה קבוצת יהודים יוצאי צפון אפריקה (מערבים) מחוץ לחומות העיר העתיקה. הבית בנוי מאבן ובעל תקרות קמורות ושתי קומותיו בנויות סביב חצר פנימית שבמרכזה גפן עתיקה. הוא נרכש לפני כעשור על ידי איש עסקים צרפתי, שופץ ועוצב כמתחם סוויטות בוטיק בשם Villa Mamilla.
חמישי, 18.10, 12:00-10:00 ו-18:00-15:00 | שישי, 19.10, 14:00-10:00 | שבת, 20.10, 18:00-14:00
בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. גיא יצחקי,
בית בשביל הצוקים/גיא יצחקי

הבית בשביל הצוקים
שביל הצוקים 1, עין כרם

עיצוב פנים: רחלי מרטי, 2013.
ביקור בביתה של האמנית, היזמית ומעצבת הפנים רחלי מרטי, המשמש גם כגלריה של עבודות הפיסול והאמנות שלה. במפגשים בבית תציג מרטי את תהליך שיפוץ הבית שתוכנן ובוצע על ידיה וכלל עבודות שחזור של החלל המרכזי שנבנה לפני כ-200 שנה.
הכניסה לבית בקבוצות של 20 איש בכל חצי שעה.
חמישי, 18.10, 15:30-13:00 | שבת, 20.10, 15:30-13:00
בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. גיא יצחקי,
הבית של סנטה/גיא יצחקי

הבית של סנטה
רחוב סנט פיטר 2, העיר העתיקה

הצצה לבית של סנטה קלאוס בירושלים, שנפתח לקהל לפני כשנה ושוכן בבית אבן ירושלמי טיפוסי לעיר העתיקה מהמאה ה-14. בבית בעל התקרות הקמורות וקשתות האבן מתגוררת זה 700 שנה משפחת קסיסי. בן המשפחה איסא קסיסי מוכר כ"סנטה" הירושלמי.
שבת, 20.10, 16:00-10:00
בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. באדיבות קימל אשכולות,
מגדל דוד 2021/באדיבות קימל אשכולות

מגדל דוד 2021
נקודת מפגש: בכניסה הראשית למגדל דוד

איך מחדשים מצודה בת יותר מ- 3,000 שנה? כיצד ניגשים לאצור מחדש את תצוגות הקבע? איך מחדשים את אחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים במדינה תוך שמירה על זהותו? מפגשים עם אילת ליבר, מנכ"לית ואוצרת ראשית מוזיאון מגדל דוד, ועם אדריכל יותם כהן-שגיא ממשרד קימל אשכולות - האדריכל הראשי של פרויקט השדרוג, שבהם יוצג הפרויקט הגדול בתולדותיו של מוזיאון מגדל דוד - שדרוג פני המוזיאון וחידוש תצוגת הקבע - שיצא לדרך בשנת 2019 וצפוי להימשך כשנתיים.
שישי, 19.10, 10:00 ו-11:30. משך המפגש כשעה
2 מפגשים ל-30 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. באדיבות פלפוט,
הספרייה הלאומית/באדיבות פלפוט

משכנה החדש של הספרייה הלאומית: סיור
נקודת מפגש: שער אתר הבנייה ברחוב קפלן, סמוך לצומת הרחובות קפלן ורופין.

אדריכלים: הרצוג ודה-מרון (שווייץ); מן שנער אדריכלים (ישראל).
סיור חוץ באתר ההקמה של בניין הספרייה הלאומית החדש ההולך ונבנה בימים אלו בקריית הלאום בירושלים, מול בניין הכנסת ובשכנות למוזיאון ישראל. במסגרת הסיור ייתן אדריכל אמיר מן, האדריכל האחראי על הפרויקט (בעיצובם של האדריכלים הבינלאומיים ז'ק הרצוג ופייר דה מרון) סקירה כללית על המבנה באמצעות הדמיות ובעזרת מודל המבנה הניצב באתר וממחיש בקנה מידה 1:1 את ביצוע חזיתות המבנה המיוחדות ואת חומרי הבנייה. הביקור יאפשר גם צפייה מרחוק בהתקדמות עבודות השלד של הקומות התת קרקעיות. הסיור מטעם מרכז המבקרים של הספרייה הלאומית.
הסיור מתקיים באתר בנייה וההשתתפות בו מותנית בציות להוראות הבטיחות באתר.
שישי, 19.10, 12:00
סיור מוגבל ל-30 משתתפים ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. יח"צ,
הדירות הנעלמות מן העין/יח"צ

הדירות הנעלמות מן העין
רחוב כנפי נשרים 31, קומה 2 (בשלוחה החרדית של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל)

אדריכלית מלכי קסלר תציג את פרויקט הגמר שתכננה במסגרת לימודי האדריכלות בבצלאל, פרויקט מהפכני בגישתו המתמקד בתופעה ההולכת וגוברת בקרב החברה החרדית - מגורים בלתי חוקיים בחניונים תת קרקעיים.
בפרויקט התמקדה קסלר בשכונת רוממה כמקרה מבחן וסקרה מאות דירות בחניונים תת קרקעיים שיצרו לעצמם צעירים חרדים כדי להישאר בקרבת משפחתם וקהילתם. כמסקנה מהממצאים היא מציעה חזון לשימוש בתת הקרקע של ירושלים לצורך פתרון מצוקת הדיור, ומבקשת לא להתנגד לתופעה שמניעיה עוצמתיים אלא לתכנן אותה בצורה מושכלת ובאמצעות טכנולוגיות חדישות, כך שתאפשר לדיירי החניונים מגורים באיכות חיים סבירה הכוללת אור יום ופתרונות אוורור.
חמישי, 18.10, 17:30. משך ההרצאה כשעה
הרצאה פתוחה. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. יח"צ,
בית החולים הצרפתי וכנסיית סנט לואי/יח"צ

בית החולים הצרפתי וכנסיית סנט לואי
רחוב שבטי ישראל 2

ביקור בבניין בעל חזית מפוארת המשלבת אלמנטים רנסנסיים ובארוקיים. המבנה הוקם לפני כ-130 שנה כבית חולים ונקרא על שמו של לואי התשיעי מלך צרפת. בסיורים הקצרים שיובילו האחיות הנזירות יסופרו תולדותיו של בית החולים המשמש כיום כהוספיס לחולים סופניים בני כל הדתות, והם יכללו ביקור בכנסייה ובאחד מחדרי המבנה שבו נחשפו לאחרונה ציורי קיר שצוירו בידי הרוזן הצרפתי דה-פיילא לפני כ-120 שנה.
לא תתאפשר כניסה לגג ולמסדרונות המחלקות.
שבת, 20.10, 12:00-9:00. סיור מודרך יצא בכל חצי שעה.
סיורים מוגבלים ל-40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. יח"צ,
בעקבות בתי המלון של ירושלים במאה ה-19/יח"צ

בעקבות בתי המלון של ירושלים במאה ה-19
נקודת מפגש: שער יפו

היכן התאכסן וילהלם הראשון כשביקר בארץ הקודש? באיזה מלון בחר משה מונטיפיורי ללון? סיור בעיר העתיקה בין מוסדות הכנסת האורחים, אכסניות עולי הרגל ומלונות הפאר של ירושלים במאה ה-19. הסיור בהדרכת רעות אודם יעבור בין מלון אמדורסקי הישן ברובע הנוצרי, האכסניה הלותרנית, מלון פטרה ועוד.
שישי, 19.10, 12:00. משך הסיור כשעתיים
סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. עמי מיטב,
עם הפנים למאה ה-21/עמי מיטב

עם הפנים למאה ה-21
נקודת מפגש: שער יפו

העיר העתיקה עוברת בשנים האחרונות פעולות שדרוג והנגשה מורכבות. בסיור עם עמי מיטב - מתאם הפרויקטים מול התושבים, הסוחרים והכנסיות ולשעבר אחראי משרד הביטחון על העיר העתיקה והר הבית - יוצגו הפרויקטים השונים שנעשו כדי להתאים את המרחב הבנוי בעיר העתיקה למאה ה-21 וכדי לגבש שפת רחוב אחידה תוך שמירה על ייחודה של העיר העתיקה גם לדורות הבאים, וכן המורכבויות בהבאת הפרויקטים לכדי ביצוע. הסיור יעבור גם ברבעים הנוצרי והמוסלמי.
חמישי, 18.10, 16:00. משך הסיור כשלוש שעות
סיור ל-25 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. גיא יצחקי,
סינדרום ירושלים/גיא יצחקי

סינדרום ירושלים
מרכז בריאות הנפש כפר שאול, גבעת שאל. בווייז: כפר שאול, ירושלים

שני סיורים בהדרכת ד"ר גדי לובין מנהל בית החולים המרכז הירושלמי לבריאות הנפש איתנים כפר שאול, הפועל מאז 1951 במבני הכפר הערבי דיר יאסין לשעבר (גבעת שאול). בסיורים יסופרו תולדות המקום והם יעברו בין המבנים השונים של הכפר העומדים על תילם עד היום. הסיור יעבור גם בחדרי טיפול בבית החולים.
שישי, 19.10, 12:00 ו-13:30
2 סיורים ל 30 משתתפים ברישום מוקדם

בתים מבפנים ירושלים 2018. רן ארדה,
האקול ביבליק והכנסייה הדומיניקנית/רן ארדה

האקול ביבליק והכנסייה הדומיניקנית
דרך שכם 6

אדריכל: Boutaub (צרפת), 1901-1898.
בואו לגלות את אחת מפינות החמד הקסומות של מזרח העיר: המנזר והכנסייה סנט אטיין (סטפאנוס) של המסדר הדומיניקני שנחנך ב-1900 ומוסד לימודים אקדמי צרפתי המתמחה בתחומי המקרא והארכיאולוגיה. שניהם שוכנים בלב גן רחב ידיים המשתרע על פני כ-25 דונם, ובו גם אוסף מרשים של שרידים ארכיאולוגיים ושל קברים יהודיים מתקופת בית ראשון. הסיורים, בהדרכת צוות בית הספר, יכללו ביקור בכנסייה הבנויה על שרידים מהתקופה הביזנטית.
שבת, 20.10, 15:00 ו-16:00
2 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל-30 משתתפים בסיור

בתים מבפנים ירושלים 2018. המחלקה לארכיטקטורה בצלאל,
אבן ירושלמית 0.2/המחלקה לארכיטקטורה בצלאל

אבן ירושלמית 0.2 : כיצד לחשוב על בנייה באבן בירושלים היום
המרכז לעיצוב אורבני, בית המודל, כיכר ספרא, בניין 1, קומה אפס, עיריית ירושלים

ערב שבמהלכו תועלה הבנייה באבן בירושלים על שולחן הדיונים: האם האבן היא עדיין רוח המקום? באלו אופנים יש לחשוב על הבנייה באבן בעיר הגדלה והמשנה את פניה במהירות ואף עתידה לצמוח לגובה?
שאלות אלו עמדו בבסיס מחקר מקיף שערכו התוכנית לעיצוב אורבני בצלאל והמרכז לעיצוב אורבני הפועל תחת אדריכל העיר ירושלים בשנה האחרונה. מטרת המחקר היא מעשית: להציע כלים לחשיבה מחודשת על האבן ועל מדיניות השימוש בה. זו הפעם הראשונה שתהליך העבודה יוצג במלואו לקהל הרחב, על היבטיו העירוניים, התכנוניים, התרבותיים והסביבתיים. לאחר הצגת הדברים יתקיים דיון בתובנות השונות ובכמה תרחישי עתיד אפשריים לנופים האורבניים של ירושלים ומקומה של האבן בהם.
דוברים: ד"ר אדריכלית אלס ורבקל, ראש המחלקה לארכיטקטורה, בצלאל; אדריכל ייטב בוסירה - DYCommonPlanning ואדריכל אורי שלום - סטודיו Stability.
חמישי, 18.10, 19:30
דיון פתוח. אין צורך ברישום מוקדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully