וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים נתנו לאפריקאים לאכול ג'אנק במשך שבועיים. וזה מה שקרה להם

16.10.2018 / 14:41

במסגרת המחקר האפריקאים אכלו בעיקר המבורגר וצ'יפס ולמרות שזה בטח היה טעים, לא בטוח שהם היו מוכנים לשלם את המחיר שנלווה לזה. אבל יש גם חצי כוס מלאה (ספוילר: לא בצ'יפס) למי שפתוח לשינויים

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בסרטון: ארגון הבריאות כבר מזמן קבע - בשר מעובד מסרטן

כולנו כבר יודעים היטב שתזונה עתירת מזון מעובד מזיקה לבריאות שלנו: היא גורמת לנו להשמין, היא מעלה את סיכון התחלואה במחלות מטבוליות וסרטניות שונות ומגדילה את הסיכון גם למחלות לב וכלי דם. אבל האם אתם יודעים כמה מהר ההשפעה המזיקה הזאת ניכרת בגוף האנושי? זה בדיוק מה שמחקר שנערך בשנת 2015 הצליח להדגים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים מעשרים אמריקאים זללנים חובבי מזון מהיר להחליף דיאטות עם 20 אנשים שמתגוררים באזורי הספר של דרום אפריקה. החוקרים נדהמו לגלות שכעבור שבועיים בלבד לדרום אפריקאים שהשתתפו במחקר כבר היו סמנים ביולוגיים ניתנים לזיהוי שמעידים על סיכון לסרטן המעי הגס. חצי הכוס המלאה, עם זאת, היתה שהאמריקאים שניזונו במשך אותם שבועיים מתזונה דרום אפריקאית חוו ירידה מקבילה באותם סמנים ביולוגיים המעידים על הסיכון שלהם לחלות.

עוד בנושא:
צריכת בשר מעובד מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד
גילוי מוקדם: מה הסימנים המקדימים לסרטן המעי הגס?
חוקרים רוצים ליצור "תיבת נח" לחיידקים כדי להציל את כולנו

גבר אוכל המבורגר. ShutterStock
לאפרו-אמריקאים סיכון גדול פי 13 לחלות בסרטן המעי הגס. גבר אוכל המבורגר/ShutterStock

"בתוך שבועיים בלבד, המעבר מתזונה מערבית לתזונה הנפוצה באזורים הכפריים של דרום אפריקה (תזונה עתירת סיבים ודלה בשומן), הצליח להפחית את הסמנים הביולוגיים של הסיכון לסרטן. הממצא הזה מצביע על כך שככל הנראה אף פעם לא מאוחר מדי לערוך שינויים שיפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס", אמר סטיבן אוקיף, מאוניברסיטת פיטסבורג ומי שעמד בראש המחקר הזה.

הרעיון למחקר הזה נולד לאחר שהחוקרים שמו לב לנתון מעניין: לאפרו-אמריקאים היה סיכון גדול פי 13 לחלות בסרטן המעי בהשוואה לאפריקאים מאזורים כפריים בדרום אפריקה. החוקרים הניחו מלכתחילה שהפער העצום בסיכון התחלואה נובע מהבדלי התזונה ומהעובדה שהתזונה האמריקאית דלה בסיבים ועתירה בחלבון ושומן מן החי. מה שהם לא היו בטוחים לגביו (וזה מה שהם ביקשו לגלות במחקרם) זה עד כמה מהר משפיעים שינויי התזונה על סיכון התחלואה בסרטן המעי הגס.

חגיגה של המבורגר וצ'יפס

לצורך ההשוואה הם בחרו 20 מתנדבים בגיל העמידה מכל אחת משתי האוכלוסיות שנבדקו, וביקשו מהם להחליף סגנונות תזונה ביניהם במשך שבועיים, והכל תחת השגחה ומעקב צמודים. במהלך תקופת המחקר, המתנדבים האמריקאים צרכו מאכלים עתירי סיבים ודלים בשומן, בזמן שמקביליהם בדרום אפריקה אכלו מזון שהכיל מעט סיבים תזונתיים והרבה שומן - במילים אחרות, הם חגגו על המבורגרים וצ'יפס.

החוקרים ביצעו במשתתפים בדיקות של מדדים חשובים וסמנים ביולוגיים שמעידים על סיכון לחלות בסרטן המעי (כמו נוכחות של מוקוס ושל מיצי מרה במעיים) לפני תחילת הניסוי ובסיומו. והתוצאות היו כל כך מהירות, עד שאפילו החוקרים בעצמם הופתעו.

חווה באזור כפרי בדרום אפריקה. ShutterStock
התזונה באזורי הספר של דרא"פ מתאפיינת בהרבה סיבים ומעט שומן. בית חווה בדרום אפריקה/ShutterStock

חוקרים כיום מעריכים שניתן למנוע כשליש מכלל מקרי סרטן המעי בעזרת שינויים בתזונה, ומחקר אחר שפורסם השנה גילה שדי גם בחמישה ימים של תזונה עתירת שומן כדי לשנות (לרעה) את האופן שבו גופנו מעבד את המזון הנצרך.

מנקודת מבט חיובית, אפשר בהחלט להתנחם בעובדה שאם נערוך את השינויים המתאימים בתזונה שלנו, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים להיות יותר בריאים כבר בעוד שבועיים מהיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully