וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסולת", "ג'אנק פוד", "בושה": המוזיקאים שקטלו ריאליטי מוזיקלי - ואז הפכו לשופטים בו

26.9.2018 / 0:00

"זול, רע ובושה", "מושבת עונשין", "גל רדוד ונבוב" הן רק חלק מהקטילות שספגו תכניות הריאליטי המוזיקליות מצד אמנים, שבהמשך הפכו לשופטים בהן, ממניע כספי או פרסומי. רגע לפני שגלעד כהנא, מי שטען ש"ריאליטי זה פסולת", יהפוך לשופט בתוכנית "דה פור" - פשפשנו בארכיון

אביב גפן, רמי פורטיס וגלעד כהנא. ראובן קסטרו, בן קלמר וניר פקין, מערכת וואלה!
מזגזגים: כהנא, גפן ופורטיס/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו, בן קלמר וניר פקין

"הריאליטי זה פסולת", קבע המוזיקאי גלעד כהנא לפני כחמש וחצי שנים. וזו רק אמירה אחת מתוך רצף של מילים חריפות וקשות בהן השתמש כדי להביע את דעתו על תוכניות הריאליטי המוזיקלי. כך שאין ספק שרבה הייתה ההפתעה כשמנהיג להקת ג'ירפות הבועט - דווקא התקרנף.

בקרוב מאוד יהפוך כהנא לשופט בתכנית הריאליטי המוזיקלי "דה פור" שתשודר ברשת 13 - והוא רק השם האחרון ברשימה ארוכה של מוזיקאים שקטלו במלוא העוצמה את תוכניות המציאות אך מצאו את עצמם מתיישבים בכסא השופטים לו לעגו בעבר. נראה שרדיפת כסף ו/או הפרסום גרמה להם לשקול את עמדתם מחדש.

לקראת עליית העונה הראשונה של "דה פור" בחודש הבא, פשפשנו בארכיונים ומצאנו 11 דוגמאות לאנשי מוזיקה שביצעו זיגזגים מפוארים מעמדת המוחים כנגד התופעה ועד מי שיכולים לשיר את "כסף, כסף, כסף, שורף לי את קצה היד", כפי ששר שופט "אקס פקטור", פורטיס. ולקינוח - מיהם המוזיקאים שנשארו נאמנים לעקרונותיהם ולא נכנענו לריאליטי?

גלעד כהנא בהתבטאות נוספת נגד ריאליטי

גלעד כהנא: "הריאליטי זה פסולת"

זיג

"'דה וויס' זו תוכנית נרקיסיסטית, זה אנחנו הולכים להתעסק במנטורים דרך הדם והנשמה של צעירים שרוצים להתפרסם. תרבות ההמלכה של הנסיכים והנסיכות זאת התעסקות אינסופית בכלום. צריך להחשיך את המסכים. הפעולה הכי מהפכנית כיום לא קשורה לממשלה, זה פשוט להעיף את הטלוויזיות מהבתים בשלב ראשון. אין לי כלום נגד המתמודדים או השופטים, יש לי בעיקר נגד הפורמט, נגד התוכנית שמורכבת מהמון אנשים טובים שעושים משהו ממש רע, אנשים יצירתיים ועמוקים וחכמים שעושים חרא, המון פרחים שעוסקים בצואה. האישיו שלי זה המהות והישות, וככזה הריאליטי זה פסולת. כל אחד מוצא את הדרך שלו להפוך אותה ללגיטימית. בעיניי היא לא רק לא לגיטימית, היא אסורה, היא פסולה, היא מרדימה. זה משתק אנשים ולא מאפשר להם לעשות דברים משמעותיים. אם הייתי אדם מאוד עשיר הייתי קונה את כל זמן האוויר ומחשיך את המסך".
(גלעד כהנא, "פנאי פלוס", מרץ 2013).

וזג

כהנא ישמש כשופט בריאליטי המוזיקלי "דה פור" ברשת, שתעלה לאחר החגים.

עוד באותו נושא

צונחים ברדיו, מזנקים בהופעות: כך השפיע הריאליטי על הזמרים השופטים

לכתבה המלאה
אקס פקטור. צילום מסך
כסף, כסף, כסף, שרף לו את קצה היד? רמי פורטיס ב"אקס פקטור"/צילום מסך

רמי פורטיס: "'כוכב נולד' היא מושבת עונשין, פאסט פוד, זו לא המוזיקה הישראלית"

זיג

"'כוכב נולד' היא בשבילי מושבת עונשין. תוכנית בידור שעוסקת בהרווחת כסף ממוזיקה. הרי אם הם היו יכולים להרוויח שם כסף מלשים שם ארנבות מתות במקום הזמרים, הם היו עושים את זה… אני, עם הקרחת והכרס שלי, לא הייתי עובר את הסינון הראשוני שלהם. גם לא חבר שלי, ברי… כל הדברים האלה עובדים על תדר של זמינות, ממש כמו פאסט פוד. כל הזמן משדרים לציבור שתרבות זה לא משהו שצריך להתאמץ בשבילו או להיות אנין טעם, אפשר לקבל את זה כמו המבורגר. והפאסט פוד הזה, זו המוזיקה הישראלית החדשה!… אז בסוף מישהו מהם יצא מפורסם, זה החלום האדיר, לקבל את 15 דקות התהילה, בלי להתעסק בכלל בבפנוכו של הדברים. מבחינתי זו לא המוזיקה הישראלית. זה לא מה שעונה לצורך שלה".
(רמי פורטיס, "טיים אאוט תל אביב", יולי 2014).

וזג

פורטיס שימש כשופט בשתי עונות של "אקס פקטור" ברשת (2013-2015).

אביב או אייל, תוכנית הפתיחה, אביב גפן, אייל גולן, מירי מסיקה. צילום מסך
הואשם ברדיפת כסף. אביב גפן ב"אביב או אייל" של קשת/צילום מסך

אביב גפן: "זה כל כך זול, כל כך רע, בושה"

זיג

"'כוכב נולד' זה כל כך בזוי, כל כך רע (...) היא אולי מבדרת את רוב העם, אבל יש מיעוט כמוני שבעיניו זה סוג של השפלה, והם מאבדים אותי כצופה. 'כוכב נולד' זה בושה, פשוט בושה. זה מסרס כל מקוריות, כל חדשנות, כל אמירה"
(אביב גפן, סופשבוע, מעריב, יולי 2004).

"זה יום של טמטום למוזיקה הישראלית. זמרים צריכים לקבל את מעמדם בעבודה קשה. יש מקום לכולם, אבל אני מאמין שצריך ליצור ולעשות רוק ומוזיקה טובה ולא ללכת לתחרויות טיפשיות שעושים בהן מוזיקה דוחה (...) צוות השופטים לא מבינים כלום באמנות".
(גפן בתכנית "הבלוג" שהגיש ב-yes במקביל לשידור הגמר של "כוכב נולד 2" בערוץ 2, אוגוסט 2004).

וזג

גפן שימש כשופט ב-4 עונות של "דה וויס" ברשת (2012-2017), ומשמש כשופט ב"אביב או אייל" בקשת (החל ב-2018).

הכוכב הבא. צילום מסך
"לא יהפכו אותי לאחוזי צפייה". או שכן. מוקי ב"הכוכב הבא"/צילום מסך

מוקי: "תוכניות מציאות זה לא מציאה"

זיג

"תוכניות מציאות זה לא מציאה (...) חמש שניות של תהילה, לא צריך שום עלילה (...) אלף תוכניות בידור ויחסי ציבור, דוחפים לנו כדור ועוד כדור ועוד כדור".
(מתוך השיר "לשבט לקום" של שבק ס', שמוקי השתתף ביצירתו ובביצועו).

"לא יהפכו אותי לאחוזי צפייה/ לכוח קנייה/ לפוטנציאל למכירה"
(מתוך השיר "לא נפסיק לחלום" שכתב ושר מוקי).

וזג

מוקי שימש כשופט בתכנית "הכוכב הבא" בקשת (2013-2016), ובקרוב ישמש כשופט ב"דה פור" ברשת (החל ב-2018).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך זה שכוכב אחד העז? מתי כספי ב"בית ספר למוזיקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתי כספי: " מקווה שהגל הזה של הכוכבים הנולדים יחלוף"

זיג

"שימשתי שופט בעונה הראשונה של 'כוכב נולד', אבל החלטתי לא לעסוק בזה יותר בעקבות איזה מקרה בבחינות. זה קרה בשלבים הלפני אחרונים של הסינונים, באולם כלשהו באיזה מתנ"ס. על הבמה עלו בזה אחר זה הנבחנים. בשלב מסוים ניגש אליי מישהו מההפקה, הצביע לעבר אחד המועמדים ולחש לי באוזן: 'את זה תעביר', עוד לפני שהבחינה החלה. הבעתי התנגדות, הרמתי גבה ואמרתי: 'מה פתאום, ומה אם הוא לא טוב? בשום פנים ואופן אני לא עושה את הדברים האלה'. הם אמרו לי: 'תעביר אותו, אנחנו יודעים שהוא לא טוב, אבל זה חשוב לנו בשביל הרייטינג. אחר כך נכשיל אותו'. לא הסכמתי להיות חלק מהעניין הזה. הצבעתי נגדו, בגלל שהקשבתי לו וראיתי שהרמה לא ראויה. הרגשתי לא טוב עם הניסיון לכופף את דעתי כשופט בתחרות בשם הרייטינג, ובעקבות המקרה, אמרתי להם מאוחר יותר תודה רבה, ולא רציתי לחזור להיות שופט בכוכב נולד"; "הגל הזה של בוגרי כוכב נולד הוא כל כך נבוב. הוא התוצאה של הרדידות שבהתייחסות למוזיקה בכלל, ולחינוך מוזיקלי בפרט. מה שמחזיק את התרבות כרגע זה האס-אם-אס. ילדים בני 12, מקסימום 14, הם אלה שקובעים איזו מוזיקה שורדת ואיזו לא. אני מקווה שהגל הזה של הכוכבים הנולדים יחלוף, ותחזור הבינה לאנשים".
(מתי כספי בראיון לשגיא בן נון במוסף "24 שעות", אוקטובר 2006).

וזג

כספי שימש כשופט בעונה הראשונה של "כוכב נולד" בקשת (2003). לאחר דבריו הקטלניים שב לשמש כשופט ב"בית ספר למוזיקה" - ריאליטי מוזיקלי אחר מבית היוצר של קשת. (2011-2013).

כוכב נולד דנה אינטרנשיונל.
קטלה את "כוכב נולד" - ואז הפכה לשופטת בתכנית. דנה אינטרנשיונל ב"כוכב נולד"

דנה אינטרנשיונל: "רחמים מה שהילדים מ'כוכב נולד' עוברים"

זיג

"רחמים, מה שהילדים מ'כוכב נולד' עוברים. מכתירים אנשים לכוכב ולמלך של המדינה, וחצי שנה אחר כך לוקחים להם את זה. להראל מויאל כבר יש שיר אנטי כזה, 'הם לא מכירים אותך'. אמרתי לעצמי, בחצי השנה הראשונה של הקריירה שלך אתה שר שירים כאלה? חכה לשנה העשירית..."
(דנה אינטרנשיונל, לאשה, דצמבר 2007).

וזג

דנה שימשה כשופטת בעונות 7-8 של "כוכב נולד" בקשת (2009-2010), ושימשה כשופטת גם ב"ישנן בנות" בערוץ 24 (2014).

אביב או אייל, תוכנית הפתיחה, אביב גפן, אייל גולן, מירי מסיקה. צילום מסך
"כואב לי על אנשים שלא זוכים. אחרי שזה נגמר הם צריכים פסיכולוג". אייל גולן ב"אביב או אייל"/צילום מסך

אייל גולן: "לא מאמין בכוכבות אינסטנט"

זיג

"כשאני רואה את החבר'ה האלה מ'כוכב נולד' בשיאם ובתוך חודשיים אף אחד לא מתייחס אליהם, זה ברור שהם עוברים מכה רצינית. זה בומבה. מצב שיכול לגרום לך לשריטה ממש עמוקה. אני לא יודע איך הייתי מתמודד אם זה היה קורה לי. הלוואי שהם יקבלו טיפול וייעוץ בזמן התכנית כי בעוד חודש או חודשיים מי שהיה כוכב של רגע, עם חתימות ומעריצות, ילך ברחוב ואף אחד לא יזכור אותו. יצא לי לדבר עם חבר'ה כאלה, ולא אחד ולא שניים מדברים על מצב נפשי קשה מאוד שהם היו בו. פגשתי כמה מהם שהיו במצב נפשי רע".
(אייל גולן, זמן תל אביב, אוגוסט 2008).

"בחירת השירים ב'כוכב נולד' לא מוצאת חן בעיני. לא עושים שם בכלל שירים ים תיכוניים. לוקחים בתכנית לכיוון של רוק ישראלי הרבה יותר מאשר לכיוון של מה שהקהל אוהב (...) הטעות הראשונה של נינט היתה כשהיא יצאה מ'כוכב נולד' ולא עשתה ישר אלבום, אלא התעסקה בדברים אחרים. דבר שני, היא הלכה לכיוון מוזיקה שלא הולכת פה (...) הייתי בגמר של העונה הראשונה, אבל 'כוכב נולד' זה משהו שאני לא מתחבר אליו. אני לא רואה את זה. לא מאמין בכוכבות אינסטנט. כואב לי על אנשים שלא זוכים. אחרי שזה נגמר הם צריכים פסיכולוג (...)"
(אייל גולן, 7 לילות, אוגוסט 2009).

וזג

גולן שימש כשופט ב"אייל גולן קורא לך" בערוץ 24 (2011-2013, 2016), ומשמש כשופט ב"אביב או אייל" בקשת (החל ב-2018).

גמר דה וויס. עומר מירון
בעל השקפות מסתובבות כמו הכסא של "דה וויס". רמי קלינשטיין/עומר מירון

רמי קלינשטיין: "יש בגל הכוכבים הנולדים משהו לא טבעי"

זיג

"יש בגל של הכוכבים הנולדים האלה משהו לא טבעי. זה לא טבעי שאמן מגיע כל כך מהר לפיק שלו, זה לא טבעי שאמן מבצע שירים בלי אישיות בימתית. תראה כמה מעט מתוך כל המתמודדים הרבים ב'כוכב נולד' באמת עשו קריירה".
(רמי קלינשטיין, "24 שעות", ינואר 2007).

וזג

קלינשטיין שימש כשופט בעונה הראשונה של "דה וויס" ברשת (2012).

מתוך כוכב נולד. צילום מסך
ערב טוב ניצני. יאיר ניצני/צילום מסך

יאיר ניצני: "אין איזה שלמה ארצי בקנה, נינט זה לא הצלחה מסחררת"

זיג

"בואו נסתכל על הקריירות של כוכבי כוכב נולד: שום דבר דרמטי לא קרה. אין איזה שלמה ארצי בקנה", "נינט זה לא איזו הצלחה מסחררת. זה לא. כי התקליט נמכר, אבל לא כמו שחשבו. וברדיו לא שומעים את זה, כי השירים לא באמת הצליחו. אני לא מכיר אף שיר של נינט חוץ מאלה שהיו פרסומת לאורנג'"
(יאיר ניצני בכנס תמוז לתעשיית המוזיקה בישראל, בפאנל "כוכב נולד, כל השאר מתים?", שנת 2007)

וזג

ניצני שימש כשופט ב"כוכב נולד 9" (2011)

מאחורי הקלעים של "אייל גולן קורא לך".
גל אוחובסקי כשופט ב"אייל גולן קורא לך"

גל אוחובסקי: "'כוכב נולד' מתאדה במהירות מול העיניים המשתאות"

זיג

"24 שעות אחרי, הולכת 'כוכב נולד' בדרכן של כל תכניות המציאות. היא מתאדה במהירות מול העיניים המשתאות. כל השמות האלה שהציפו בחודשים האחרונים את התודעה הקולקטיבית חוזרים אחורה, אל סל המיחזור".

(גל אוחובסקי, העיר, אוגוסט 2004, לאחר גמר "כוכב נולד 2").

וזג

אוחובסקי שימש כשופט בעונות 4-8 של "כוכב נולד" בקשת (2006-2010), וכשופט בעונות 3-4 של "אייל גולן קורא לך" בערוץ 24 (2012-2013, 2016).

כוכב נולד 6 השופטים: דפנה לוסטיג, צדי צרפתי, גל אוחובסקי, צביקה פיק, מרגלית צנעני - מרגול. יח"צ,
גל אוחובסקי/יח"צ

דפנה לוסטיג: "'כוכב נולד' היא תכנית פופוליסטית ונמוכה"

זיג

"רוב הילדות מצביעות ג'קו, ורוב הילדות הן כונפות רציניות. אבל חוץ מאותן ילדות, שחושבות שג'קו הוא עילוי מוזיקלי ונס ויזואלי, רוב האנשים הבוגרים הצופים בערוץ 2 יודעים ש'כוכב' היא תכנית פופוליסטית ונמוכה והם חולים על זה (...) את הבוב דילן הבא הם לא ימצאו ב'כוכב נולד', אבל זו טרגדיה בסדר גודל די קטן כי מבחינתם, הטוסיק של ישראלה אסאגו הוא הכי קרוב לנקישות על שערי גן עדן שיש. מה שנקרא, ליגה. (...) 'כוכב' אינה חפה מגזענות ואינטרסנטיות אבל אפשר ללמוד ממנה יותר מדבר או שניים על אופי התרבות הישראלית".
(דפנה לוסטיג בטור בוואלה! תרבות, ספטמבר 2006).

וזג

לוסטיג שימש כשופטת באודישנים של "כוכב נולד 6" בקשת (2008).

seperator

אינני כאן: המוזיקאים שנשארו נאמנים לערכים ולא נכנעו לריאליטי

ברי סחרוף, רמי פורטיס, פורטיסחרוף, איחוד ברעננה 15/5/2015. נמרוד סונדרס
ברי סחרוף/נמרוד סונדרס

מנגד, נותרו מוזיקאים גדולים אחרים שהביעו לא מעט סלידה מתוכניות הריאליטי המוזיקלי, אך בשונה מחבריהם - ספק אם נראה אותם אי פעם בשולחן השופטים של תוכניות המציאות. הנה שלושה מהם:

ברי סחרוף, שאמר בראיון ל"24 שעות" באוקטבור 2006: "אני לא רואה 'כוכב נולד'. זה לא מעניין. ניסיתי לראות וזה שיעמם אותי".

יוני רכטר, שאמר למוסף הארץ באוקטובר 2008: "תרבות הרייטינג והתופעה של 'כוכב נולד' לדעתי משפיעה לרעה על הצד האמנותי של היצירה בישראל. יש בעיה שתוכנית כמו 'כוכב נולד' היא ההפקה היחידה המושקעת שעוסקת במוזיקה. זה יוצר מציאות שבה כך נראית אחר כך המוזיקה. לגבי המשתתפים, המתמודדים, המפיקים והקהל, הם בעיני חפים מכל פשע ועושים את עבודתם הבלתי יצירתית נאמנה, אבל זו תכנית שמטרתה למכור את התוכנית ולא לעשות מוסיקה. זה משתלב עם כל הרדידות של תרבות הרייטינג".

וחוה אלברשטיין, שאמרה למעריב בינואר 2006: "אני יודעת ש'כוכב נולד' קיים, ובטח הצצתי וראיתי איזה פרומו. זה נגד כל החינוך שלי והגישה שלי למקצוע ולאמנות ולכל. זה משחקים, זה מין תיאטרון בובות כזה, שבו כל מיני כוחות עליוניים מושכים בחוטים, ואנשים מתנהלים לפי האופן שבו מושכים אותם. אותי זה די מדכדך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully