וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורמת האיברים שהצילה 5 אנשים ואז הרגה שלושה מהם

25.9.2018 / 9:42

תרומת איברים היא אחת הדרכים הנאצלות ביותר להציל חיים, אך לעתים היא יכולה להשתבש בדרך לא צפויה וטראגית. זה בדיוק מה שקרה במקרה הזה שבו 5 אנשים זכו מחדש בחייהם, רק כדי לאבד אותם כעבור זמן קצר

הבייביסיטר הכי טובה בעולם תרמה כבד לילדה בה טיפלה/מערכת וואלה!

בסרטון: הבייביסיטר שתרמה חצי מהכבד שלה לילדה שבקושי הכירה

תרומת איברים היא מעשה אצילי ומציל חיים, אך מקרה שפורסם לאחרונה בעיתונות הרפואית משמש כתזכורת טרגית לכך שלעתים טמונים בה סיכונים לא צפויים. אישה שאיבריה נתרמו לאחר מותה העבירה לנתרמים לא רק את הריאות, הלב, הכליות והכבד שלה, אלא גם הדביקה אותם בסרטן ממאיר.

כתוצאה מההדבקה - שהתגלתה לרופאים באיחור של כמה חודשים קריטיים, מתו 3 מהמושתלות. תיאור המקרה התפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי האמריקאי להשתלות, והוא מוגדר גם על ידי המומחים כחסר תקדים ו"חריג".

עוד בנושא:
זה לא הגיל: גם בגיל 80 אפשר להיות תורם איברים
איך זה שיש סוגי גידולים קטלניים יותר מאחרים?
לראשונה בתולדות הרפואה - תולעת הדביקה אדם בסרטן

ניתוח קיסרי. ShutterStock
סיכונים לא צפויים. השתלת איברים/ShutterStock

חולים בסרטן ממאיר נפסלים בדרך כלל מלשמש כתורמי איברים, אלא שבמקרה הזה התורמת, אישה בת 53, לא היתה מאובחנת ולה ולרופאיה לא היה מושג שהיא חולה בסרטן ממאיר. איבריה הושתלו לאחר מותה משבץ מוחי בחמישה אנשים שונים - ארבע נשים וגבר אחד, שלוש מהנשים מתו בסופו של דבר מסרטן שד ממאיר שהתפתח בגופן בעקבות ההשתלה ולא זוהה בזמן בגופה של התורמת בבדיקות שנערכו לה טרם קצירת האיברים מגופה.

"היו דיווחים רבים בעבר על כך שהדבקה בסרטן אפשרית במקרים של השתלות, אולם זהו המקרה הראשון שמתאר הדבקה בסרטן השד בעקבות השתלת מספר רב של איברים בקרב ארבעה חולים שונים", כתבו מחברי המאמר שעסק בתיאור המקרה בראשותו של ד"ר פרדריק ג'. במלמן מהמרכז הרפואי האקדמי באמסטרדם.

הבדיקות לא זיהו סרטן בגופה של התורמת

תורמת האיברים מתה בשנת 2007 לאחר שעברה שבץ בגיל 53. בדו"ח התורמת שלה מופיעות מגוון בדיקות שנערכו לה לפני מותה וכללו צילומי רנטגן, בדיקת אולטרסאונד ושלל בדיקות מעבדה ובאף אחת מהן אין כל אינדיקציה להימצאותם של גידולים ממאירים בגופה. לאור הממצאים הללו, היא אושרה כתורמת איברים.

המושתלת שקיבלה את לבה של התורמת מתה מאלח דם (ללא קשר לסרטן) כחמישה חודשים לאחר ההשתלה. אולם מספר חודשים לאחר מכן החלו לצוץ בעיות נוספות אצל המושתלות האחרות. באוגוסט 2008 - 16 חודשים לאחר שבגופה הושתלו שתי ריאותיה של התורמת, החלה אחת המושתלות, בת 42, לחוות בעיות בתפקוד האיברים המושתלים. בבדיקות שנערכו לה התגלו גידולים ברקמה האפיתלית, שבהמשך התפשטו לשאר גופה. היא הלכה לעולמה בשנת 2009 ובדיקות שנערכו לה לאחר מותה גילו נוכחות של תאי סרטן שד שמקורם בתורמת האיברים.

תא סרטן. ShutterStock
התאים הסרטניים עברו דרך האיברים המושתלים והתפשטו בגופן של המושתלות. תאי סרטן/ShutterStock

בשלב זה החליטו הרופאים לבחון את מצבה של מושתלת אחרת, שהיתה בת 62 בעת שקיבלה את כלייתה השמאלית של התורמת החולה. הבדיקות הראשוניות לא העידו על נוכחות של סרטן בגופה ולכן הם סברו שאין מקום לשקול את הסרתה של הכליה המושתלת. למרבה הצער, אותה אישה חלתה בסרטן כעבור 5 שנים ובדיקות שנערכו לה אישרו גם במקרה הזה שמקורו של הסרטן הוא בתאים סרטניים שעברו לגופה דרך הכליה שנתרמה לה והתפשטו גם לכבד, לעצמות ולמקומות נוספים בגופה. היא מתה כעבור חודשיים מהאבחון ובחלוף 6 שנים מההשתלה.

סיפורה של מושתלת הכבד, אישה בת 59, לא היה שונה בהרבה: ארבע שנים לאחר ההשתלה אובחן בגופה סרטן. היא התמודדה עם המחלה במשך 3 שנים לפני שהובסה על ידה ומתה.

המושתל שניצל

אולם, מקרה אחד בכל זאת היה יוצא דופן. בין המושתלים שקיבלו את האיברים הנגועים בסרטן היה גם גבר אחד בן 32, שבגופו הושתלה כלייתה הימנית של התורמת. גם הוא אובחן כחולה בקרצינומה בשנת 2011, אולם הרופאים פעלו מהר, הוציאו את הכליה הנגועה מגופו ונתנו לו טיפול תרופתי נוגד סרטן. זה הצליח: "בחודש אוגוסט של שנת 2012 הוא היה במצב של נסיגה מוחלטת של הסרטן", צויין בתיאור המקרה, שפורסם לאחרונה. "גם בבדיקת המעקב האחרונה שנערכו לו, באפריל 2017 גופו היה עדיין נקי מסרטן והוא הביע את רצונו לעבור השתלה נוספת", נכתב.

לא ידוע כיצד בדיוק הצליח הסרטן לעבור ו"להדביק" כל אחת ואחד מהמושתלים והמושתלות, אך חוקרים משערים שהתרופות לדיכוי המערכת החיסונית (שניתנות למושתלים בניסיון למנוע מגופם לדחות את האיבר הזר שהושתל בגופם) סייעו לגידולים להתפשט מבלי שהרופאים יבחינו בכך.

סי טי כליות. ShutterStock
הוצאת הכליה הנגועה איפשרה להציל את חייו של המושתל הרביעי שחלה. צילום סי.טי של כליות/ShutterStock

הסיכון להעברת גידולים מתורם איברים למושתלים נחשב לנמוך מאוד, בעיקר בשל בדיקות הסינון שהרופאים עורכים לכל תורם פוטנציאלי טרם שאיבריו נקצרים לתרומה, והוא נאמד בכ-0.01 עד 0.5 אחוזים בכל מקרה של השתלת איבר שלם. אולם החוקרים שבחנו את תיאור המקרה הזה סבורים שהחמרה נוספת של בדיקות הסינון עשויה למנוע מקרים טראגיים כמו זה בעתיד, גם אם הם נדירים.

לצד זאת, טקטיקת הטיפול המוצלחת שננקטה במקרה של מושתל הכליה הימנית ששרד לאחר שהאיבר הוסר במהירות מגופו עם גילוי הגידולים, מספקת גם זווית חיובית של תקווה עבור חולים עתידיים שעלולים למצוא את עצמם במצב דומה בצד הלא נכון של סטטיסטיקת ההשתלות.

"המקרה יוצא הדופן הזה מדגיש את התוצאות הקטלניות האפשריות של סרטן השד שמקורו בתורם איברים ומצביע על כך שהסרת האיבר המושתל ושיקום המערכת החיסונית יכולים להביא את המטופל לנסיגה מלאה של המחלה", סיכמו החוקרים שהביאו לפרסום את ניתוח המקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully