וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך שגלגל מסתובב לו: "בית הספירלה" של פרנק לויד רייט מחליף ידיים

22.9.2018 / 8:39

במקור המבנה הייחודי במדבר אריזונה תוכנן ב-1952 על ידי האדריכל המפורסם בעולם עבור בנו וכלתו. דומה בצורותיו המעגליות למוזיאון גוגנהיים, גם הוא בתכנונו של רייט, הנכס המרשים לשימור נמכר כעת תמורת 13 מיליון דולר

בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
בית דיווויד וגלאדיס רייט/יח"צ

רק בשנה שעברה צוינו 150 שנים להולדתו של פרנק לויד רייט, גדול האדריכלים האמריקאים ואחד החשובים ביותר שפעלו במאה ה-20, שהותיר אחריו יותר מאלף תכניות בניה ומאות בניינים מיוחדים, שנחשבים ליצירות מופת שעדיין עומדות על תילן. מעת לעת מפציעה אחת מהיצירות הללו במודעות הנדל"ן כאשר היא מועמדת למכירה, ובכך לא רק ניתנת לנו הזדמנות להציץ לפרטי הבתים עליהם חתום רייט, אלא גם לשמר את מורשתו האדריכלית המפוארת. לאחר שלאחרונה הוצעו לרכישה "בית אניס" בלוס אנג'לס החביב על בימאי הוליווד והבית האחרון שתכנן רייט לפני מותו בפאלם קניון שבפיניקס אריזונה, מצטרף כעת נכס נוסף לרשימה: הבית של דיוויד וגלאדיס רייט, בנו וכלתו של האדריכל הנודע. גם בית זה שוכן במדבר אריזונה, אולם יש לו - איך לא - מאפיינים מיוחדים משלו.

בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
מכל זווית המבנה חושף צורות מעגליות משתנות/יח"צ

הבית המשתרע על שטח כולל של יותר מ-470 מ"ר תוכנן על ידי פרנק לויד רייט במיוחד עבור הזוג, באחד האזורים החביבים עליו בארצות הברית. הוא שימש את המשפחה במשך כמה וכמה דורות וכעת הגיעה העת שלו להחליף בעלים: מי שירכוש את הבית יוצא הדופן ייאלץ אמנם להיפרד מסכום של כ-13 מיליון דולרים, אבל יקבל לידיו נכס יוצא דופן בעל מאפיינים אדריכליים יפיפיים וערך היסטורי אדיר, שכמעט והפך למוזיאון. הבית ייחודי במיוחד במובנים של הקריירה של רייט: הצורות המעגליות, הלולייניות והספירליות שלו הן מאפיינים בולטים של עבודתו המאוחרת של רייט והן באות לידי ביטוי בכל חלק וחלק של המבנה. משביל הגישה וגרמי המדרגות, דרך החצר, החלוקה הפנימית של החלל ועד הריהוט המעוצב והחלונות. המבנה המוכר ביותר של רייט, בו בא לידי ביטוי הסגנון הזה, הוא מוזיאון גוגנהיים לאומנות מודרנית במנהטן ניו יורק, שחולק עם בית דיוויד וגלאדיס רייט מוטיבים תכנוניים דומים.

עוד באותו נושא

לחיות בסט של "בלייד ראנר": הבית המטורף שכיכב בעשרות סרטים עומד למכירה

לכתבה המלאה
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
ריהוט העץ גולף בעבודת יד מעץ מהגוני פיליפיני/יח"צ

החלק הפנימי של הבית המרכזי, בו כ-213 מ"ר הם שטחי מחיה ומגורים, הוא יצירתי ומיוחד במידה לא פחותה מהחזית החיצונית של המבנה ומכיל שלושה חדרי שינה וארבעה חדרי אמבטיה. ברחבי הבית פוזרו רהיטים בעיצוב אישי שעשויים עץ מהגוני פיליפיני בצבעי חום אדמדם שגולף בעבודת יד - בדומה לקורות בהן צופו התקרות ונחתמו חלונות הענק הפנורמיים. לבני בטון מודרניות אפורות מרכיבות את העמודים העגולים עליהם נתמך המבנה, והן מופיעות שוב ושוב בפנים הבית - במטבח, בחדרי השינה ובמסדרונות. אל הבית צמוד גם גן פתוח ורחב ידיים, כשחלק ממנו הוא גינה מוצלת עם קירוי בצורה השלטת בנכס - העיגול המושלם.

אל הבית המרכזי צמודה גם יחידת דיור נפרדת בגודל 33 מ"ר שנועדה לאורחים ואף עברה לאחרונה תהליך שחזור מקיף במיוחד. היחידה, על מידותיה הקטנות, מציגה לראווה את המיומנויות שהיו לרייט בתכנון חללי מגורים קטנים ומרשימים. רייט האמין שאדריכל צריך לעצב לא רק בניין אלא סביבת מגורים שלמה וחוץ מאדריכלות, עסק גם בעיצוב תאורה, חלונות, ריהוט ואומנות. חדי עין בטח יזהו בסלון הבית את הדוגמה שעל השטיח, "March Balloons", יצירה שהפכה לטביעת האצבע האומנותית שלו. את הדוגמא הזו עיצב רייט במקור כשער למגזין "ליברטי" בשנת 1927 כחלק מסדרת שערים, שבאותה עת לא היו התחבבו על עורכי המגזין ולכן לא פורסמו מעולם. העיצובים פרי עטו, לעומת זאת, זכו לעדנה מחודשת שנים לאחר מכן והם עד היום מודפסים על שלל חפצים מעוצבים לבית.

בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
צורת העיגול נוכחת בכל חלקי הבית, גם מבפנים וגם מבחוץ/יח"צ

הבית של דיוויד וגלאדיס רייט, שמחלונותיו נראים בבירור נוף הרי קאמלבאק הסלעיים והחומים של אריזונה, הוא נכס יפה ומיוחד ועל מנת שיישאר כזה נעשים מאמצים לשמר אותו. בשנת 2012 ריחפה סכנה מעל עתיד המבנה והיה חשש שייהרס, עד שהוא נרכש על ידי זאק רולינג ששילם עליו סכום נמוך יחסית של 2.4 מיליון דולרים. רולינג הקים את "קרן דיוויד וגלאדיס רייט" - ארגון ללא מטרות רווח ודאג באמצעותו לתחזק את המבנה בקפדנות. הוא תכנן להפוך אותו למוזיאון, תרומה לבית הספר לארכיטקטורה בטאליסן, אבל נתקל בקשיים. השכנים התנגדו לשינוי הייעוד של הנכס מבית מגורים למבנה ציבורי ונאבקו בתכניות להפוך את המקום לייעד תיירותי. רולינג, שנפרד ממנו כעת, הביע תקווה שהבעלים העתידיים יעשו מאמצים לשמר את הבית בצורתו המיטבית. "לבניינים בעלי גדולה יש השפעה על כל אחד מהחושים והם יוצרים תגובה רגשית", אמר בראיון, בהתייחס למגוריו בבית מול הרי המדבר של אריזונה. "אחרי שנתיים של שהייה בבית הזה, אני מעריך את החיים במדבר יותר מאשר אי פעם".

בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
תקרת העץ בעלת העקומות המשתנות נראית כמו פסיפס יפיפה/יח"צ
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
בצמוד לבית הראשי תוכננה יחידת אירוח קטנה/יח"צ
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
את הצבעוניות והמוטיבים הגרפיים של השטיח השאיל רייט משער שעיצב למגזין ליברטי/יח"צ
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
השילוב של קיר הלבנים מבטון עם עץ ואלמנטים גרפיים מינימליסטיים מייצרים מראה שנשאר עדכני גם בתקופתו אנו/יח"צ
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
מואר בלילה - בית או חללית קסומה?/יח"צ
בית ספירלה של פרנק לויד רייט. יח"צ,
התכתבות של צורות גיאומטריות בין כל פרטי העיצוב שבחלל/יח"צ
מוזיאון גוגנהיים בניו יורק. ShutterStock
מוזיאון גוגנהיים בניו יורק אותו תכנן רייט חולק מאפיינים ויזואליים עם הבית באריזונה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully