וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי גאון של אמא: איך תוכלו לדעת אם הילד שלכם מחונן?

21.9.2018 / 7:09

למי לא עברה בראש המחשבה על כך שהבת שלו היא הילדה הכי חכמה בגן? ובכן מסתבר שיש כמה סימנים לכך שאתם מגדלים גאון יוצא דופן, ויש גם דרך לשמור על הייחוד שלהם מבלי להלחיץ אותם

ילד מחבק ספר. ShutterStock
שולטים באוצר מילים נרחב. ילד שאוהב לקרוא ספרים/ShutterStock

אין שום צל של ספק שהילדים שלכם הכי מיוחדים. לפעמים גם הסביבה מכירה ביכולות יוצאות דופן של הבת המוכשרת או כשהבן מפליא להתקדם מהר יותר משאר חבריו. אבל איך אפשר באמת לדעת אם הקטן שלכם קצת יותר חכם מהבן של השכנה או שהוא כבר בליגה של אלברט אינשטיין ועדה יונת? ילדים שמוגדרים "מחוננים" הם מי שמפגינים רמות מצוינות של כישרון או כשירות בתחום אחד או יותר, והקריטריונים לבחינת יכולות יוצאות דופן קצת יותר חמקמקות ולא תמיד ניתן למדוד אותם במבחן.

הסימנים הבאים יכולים להעיד על אינטליגנציה יוצאת דופן שהצלחתם להעביר בתורשה ואולי יקרבו אתכם להבנה אם יש סיכוי שהילד יצליח למצוא את התרופה המיוחלת לסרטן ויסב לכם נחת בכל מפגש חברתי שתגיעו אליו.

עוד בנושא:
10 סימנים שיעזרו לכם לגלות אם הילד שלכם גאון בכל גיל
מה יהפוך את הילדים שלכם לחכמים יותר? זו התשובה המדעית
מחקר: כבר בגיל שש, ילדות חושבות שהן פחות חכמות מבנים

ילדה מדענית. ShutterStock
נראה את הבת של השכנה עושה את זה. ילדה מדענית/ShutterStock

חשוב להדגיש שלמרות ההתלהבות הגדולה מגידול ילדים מיוחדים, כדאי לזכור שגם ילדים מחוננים יעשו טעויות, לא יתנהגו כראוי ויסבלו מקשיים לימודיים מדי פעם. אחרי הכל, הם עדיין ילדים. להיות יוצא דופן לא תמיד אומר שאתה טוב בכל תחומי הלימוד. הם יכולים "רק" להפליא בנגינת פסנתר ולהיות גרועים בהבנת הנקרא, לפתור משוואות מסובכות במתמטיקה ולסבול מלקות למידה בתחום אחר, או להצטיין בענף ספורט אהוב ולהרגיש שהם לא מוצאים עצמם בלימודים. המפתח הוא לספק להם תמיכה, לעודד אותם להביע את עצמם ולספק את יצר הסקרנות המפותח שלהם.

עוד באותו נושא

דברו אליו: שיחות בין מבוגרים לילדים משפיעות על מבנה המוח

לכתבה המלאה

קפיצה באבני דרך

אחד הסימנים הראשונים לכך שאתם מגדלים גאון מופיע בשלב מוקדם מאוד בחייו של הילד. השגת אבני דרך התפתחותיות לפני הזמן מאפיינת ילדים יוצאי דופן. "הורים רבים לילדים מחוננים מציינים שלעתים קרובות הם שולטים במיומנויות מסובכות בגיל צעיר מהצפוי. במיוחד בהשגת כישורי השפה. ילדים מחוננים רבים שולטים באוצר מילים נרחב ומדברים במשפטים מורכבים בגיל צעיר מאוד", מסבירה ד"ר אבוני הולייר, רופאת ילדים ומומחית להתפתחות פעוטות.

ילדה מנגנת על פסנתר. ShutterStock
יכול להיות שהיא תפליא לנגן, אבל עדיין תתקשה במתמטיקה. ילדה מנגנת בפסנתר/ShutterStock

סימן נוסף הוא היכולת של ילדים מחוננים לזהות דפוסים וחזרות כבר מגיל צעיר. לא מדובר רק בדוגמאות של צבעים או צורות שתופסות את העין. רופא הילדים ד"ר נירניאן רידי מסביר שילדים מחוננים יכולים גם לראות התנהגויות חוזרות, פעילויות ופעולות בקלות רבה יותר מאשר חבריהם. "ילדים מחוננים מבחינים בכל דבר, כמו מסלול אוטובוס שעובר ליד הבית ועד כמה לבנים יכולות להיכנס לתוך תא המטען. הם טובים מאוד בהתבוננות ובזכירת של מידע משמעותי", הוא אומר.

כישורי מנהיגות

ילדים גאונים רבים יהפכו למנהיגים. הם לא מפחדים לקחת אחריות כדי למצוא את הפתרון היעיל ביותר לבעיות כבר מגיל צעיר - תכונה שמאפיינת מנהיגים ללא קשר לגיל. בגלל היכולת הזאת, הם בדרך כלל יובילו את הקבוצה בה הם חיים בתחושת ביטחון ואמונה בדרך שלהם.

ילד מסיים לימודים. ShutterStock
גאונים תמיד מחפשים דרכים חדשות לפתור בעיות או להסתכל על העולם. ילד בסיום לימודים/ShutterStock

סממן אחר שיכול להתחבר ליכולתם להוביל היא גם היכולת להציע פתרונות ייחודיים משלהם, דפוסי מחשבה מקוריים מחשבות ותובנות שיגרמו ללסת שלכם להישמט לעיתים קרובות מדי. גאונים תמיד מחפשים דרכים חדשות לפתור בעיות או להסתכל על העולם. בוא נקווה שהם יצליחו.

בעלי ידע נרחב בתחום אהוב

ילדים מחוננים נוטים להציג ידע יוצא דופן בתחום מסוים. הם יוכלו להגיד לכם מה שמו המלא של כל דינוזאור או להסביר איך מנוע המכונית פועל. לא משנה מה הנושא שילד הפלא שלכם אוהב, הוא יכיר אותו על בוריו לא פחות ממומחים מבוגרים בתחום.

יכולת זו מתחברת לסימן נוסף שקל יותר לזהות. הם אוהבים לקרוא. הם גם לומדים לקרוא במהירות ומוקדם יותר מאשר ילדים אחרים באותו גיל וליהנות מאוד מקריאה מבלי שתצטרכו לרדוף אחריהם ברחבי הספרייה.

מעדיפים חברת מבוגרים על פני חברת ילדים אחרים

ילדים חכמים במיוחד יכולים להרגיש משועממים בכיתה כי הלימודים קלים מדי עבורם או כי השיחה והמשחקים עם החברים לא מספיק מאתגרים אותם. לכן סביר מאוד שהם יתחברו לקבוצה בוגרת יותר ויעדיפו לשהות בחברת מבוגרים. אל תיבהלו מהעדפתם, הם כנראה רוצים להיות בחברת קבוצת השווים שלהם.

ילד סקרן ששואל שאלות. ShutterStock
לא בטוח שדעו לענות על כל השאלות שלו, אבל כדאי שתבטיחו לו שתחזרו אליו עם תשובה. ילד סקרן/ShutterStock

אם הבחנתם ביכולת יוצאת הדופן הזו אצל ילדיכם, יכול להיות שזכיתם בכל הקופה. ילדים מחוננים מאופיינים לעיתים קרובות ביכולת התמדה בלתי רגילה במשימה או עד שישיגו יכולת מסוימת. למחוננים יש בדרך כלל דרייב ויכולת מיקוד יוצאת דופן בגילאים צעירים מאוד. כשתתנו להם משימה, הם יעבדו עליה ללא הסחות דעת עד לסיום. הטלוויזיה, פורטנייט והחבר שקורא להם לרדת לשחק כדורגל לא יצליחו לגרום להם לסטות מהמטרה עד שהיא תושג במלואה.

הם גם סקרנים יותר

ילדים חכמים מתעניינים בעולם שסביבם, אבל לגאונים אמיתיים יש סקרנות שאינה יודעת גבול ורצון עז לברר איך כל הדברים עובדים. אם הבת שלכם שואלת בלי הפסקה על הרגלי האכילה של כל החיות בגן החיות ומתעקשת לפרק לכם את הטוסטר כדי למצוא את מנגנון ההפעלה שלו, היא כנראה בדרך הנכונה לזכייה בפרס נובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully